ARAZAZARBAIJAN

پارچه ايراني براي چادر در کشور وجود ندارد


پارچه ايراني براي چادر در کشور وجود ندارد

گروه فرهنگي:فعال عرصه حجاب و عفاف گفت: مشکل اصلي ما در حال حاضر پيدا کردن پارچه خام ايراني با کيفيت مناسب به‌ويژه پارچه سفيد خامي است که براي چادرها استفاده مي‌شود.


آسرين نراقي فعال عرصه حجاب و عفاف با اشاره به مشکلات و چالش‌هاي اين حوزه گفت: با ورود فصل پاييز، هميشه انتظار تغييرات در بازار وجود دارد، به‌ويژه وقتي صحبت از مدل‌ها و اجناس جديد مي‌شود. مشتريان ثابت ما معمولاً يک ماه قبل، يعني از شهريور، منتظر مجموعه توليدات جديد ما هستند. اما مشکلي که با آن روبرو هستيم، تهيه جنس با کيفيت مناسب است. علاقه داريم از توليدات ايراني استفاده کنيم، اما متأسفانه کيفيت برخي از محصولات ايراني نمي‌تواند انتظار مشتريان را برآورده کند.
وي ادامه داد: مشتريان ما خواهان اجناسي هستند که حداقل تا شش ماه دوام داشته باشد، قابل شستشو و استفاده باشد و سريع خراب نشود. با اين حال توليدات داخلي در حوزه پارچه بسيار محدود است، بنابراين گاهي مجبور هستيم از پارچه‌هاي وارداتي استفاده کنيم. اين محصولات خارجي به‌خصوص در بازار تهران بسيار است، اما افزايش قيمت آنها به دليل عوامل مختلف از جمله هزينه طراحي، دوخت و خياطي، باعث بالا رفتن قيمت نهايي لباس‌ها مي‌شود؛ مشکلي بزرگ که در کشور ما ريشه در کيفيت پايين توليدات بخش پارچه‌بافي دارد.
ضرورت اقدامات جدي و حمايت از توليدات داخلي
اين فعال عرصه حجاب و عفاف گفت: در صحبت با توليدکنندگان داخلي متوجه شده‌ايم که بخشي از اين مشکل ناشي از نبود تجهيزات مناسب براي توليد پارچه با کيفيت بالاست. حتي در حوزه چادر که نيازمند پارچه‌هاي خاص‌تر است، وضعيت پيچيده‌تر مي‌شود. ما پارچه خام مي‌گيريم، طرح مي‌زنيم و چاپ مي‌کنيم، اما مشکل پارچه چادري همچنان باقي است. در مجموع اين چالش‌ها در حوزه کاري ما به‌شدت احساس مي‌شود و حل آن نيازمند اقدامات جدي و حمايت از بخش توليد داخلي است.
وي افزود: مشکل اصلي ما در حال حاضر پيدا کردن پارچه خام ايراني با کيفيت مناسب به‌ويژه پارچه سفيد خامي است که براي چادرها استفاده مي‌شود. پارچه‌هاي چادري بايد لبه صاف باشند و نبايد ريش داشته باشند؛ اما اکثر پارچه‌هاي موجود در بازار داراي لبه‌هاي ريش‌دار هستند. اين مسئله در مورد چادرهايي که براي مهماني يا استفاده روزمره استفاده مي‌شوند، مانند چادر رنگي و مشکي، اهميت زيادي دارد. چون نمي‌توانيم دوخت در لبه چادر بزنيم؛ اين کار با سختي انجام مي‌شود. افراد چادري به خوبي مي‌دانند که نگه‌داشتن چنين چادري بسيار سخت مي‌شود.
نراقي گفت: ما در حال حاضر مجبور هستيم پارچه‌هاي لب صاف را از کشورهايي مانند چين وارد کنيم؛ اما اين موضوع نيز مشکلات خاص خود را دارد. براي وارد کردن از چين، بايد حجم بالايي مانند ? تا ? هزار متر سفارش بدهيم که اين نيازمند سرمايه‌گذاري کلان و به اصطلاح بازار «خواب پول» است. با توجه به اينکه همه پارچه‌ها بلافاصله مصرف نمي‌شوند، ممکن است مدتي در انبار بمانند و هزينه‌هاي مالي بيشتري براي ما ايجاد شود. اگر پارچه‌اي با کيفيت مناسب در داخل توليد شود، مي‌توانيم مقدار مورد نياز خود را با انعطاف‌پذيري بيشتري تهيه کنيم؛ مثلاً يک قواره يا دو طاقه بدون نياز به حجم بالا.
نبود پارچه ايراني با کيفيت مناسب براي چادر عمده‌ترين مشکل ماست
وي يادآور شد: تلاش‌هايي هم براي توليد پارچه چادري در داخل کشور انجام داده‌ايم؛ با برخي شرکت‌ها صحبت کرديم تا پارچه‌اي مناسب و بدون ريش توليد کنند. با اين حال محصولي که ارائه دادند کيفيت مطلوب نداشت؛ لبه‌هاي ريش‌دار داشتند و براي اصلاح آن از روش هويه‌کاري استفاده شده بود که نتيجه زيبايي کار را کاهش داد. اين مسئله باعث شد توليدات ما ضايع شوند و مجبور شويم از آن پارچه‌ها براي موارد ديگري مثل شوميز استفاده کنيم. در مجموع مشکل اصلي ما نبود پارچه ايراني با کيفيت مناسب براي چادر است. علاوه بر اين، قيمت پارچه‌هاي توليد داخل نيز بايد اقتصادي‌تر باشد تا بتواند با پارچه‌هاي خارجي وارداتي رقابت کند.
اين فعال حوزه حجاب و عفاف گفت: سال‌هاست که در زمينه حجاب فعاليت مي‌کنيم، اما تاکنون از اين حوزه هيچ منفعت مشخصي نداشتيم. نه از نظر معافيت مالياتي کمکي به ما شده و نه وامي دريافت کرده‌ايم، حتي با وجود اينکه در حوزه حجاب که به نوعي در راستاي ارزش‌هاي کشور است کار مي‌کنيم. بارها هم براي حمايت مالي يا فرصت‌هاي بهتر اقدام کرده‌ام، اما هيچ نتيجه‌اي نگرفته‌ام.
وي خاطرنشان کرد: يکي از مشکلات بزرگ ما مربوط به ثبت برند است. در همان شش يا هفت سال پيش که قصد ثبت برند داشتيم، متوجه شديم که اصلاً چيزي مثل چادر يا حجاب در دسته‌بندي‌هاي مد و لباس تعريف نشده است. مجبور شديم برند خود را تحت عنوان کلي پوشاک ثبت کنيم، زيرا گزينه ديگري وجود نداشت. در واقع وقتي خواستم برندي مرتبط با چادر و حجاب ثبت کنم، گفتند اين عناوين در حوزه مد و پوشاک جايي ندارند و اصلاً قابل ثبت نيستند. بنابراين مجبور شديم کار را نيمه‌کاره رها کنيم.
ضرورت توجه به جزئيات خلاقانه در توليدات حجاب و عفاف
اين فعال حوزه حجاب و عفاف گفت: ما توليداتي داريم که مناسب کودکان، نوجوانان و حتي جوانان است، اما وقتي قرار باشد آن‌ها را در نمايشگاهي ارائه دهيم که از هر لحاظ ضعيف است، هم محصول و هم ايده‌ها ديده نمي‌شوند. از روند برگزاري تا مکان و حتي معرفي محصولات کاملاً ضعيف مديريت مي‌شود. بسياري از مسئولان اين نمايشگاه‌ها آن‌طور که بايد براي جذب مخاطب تلاش نمي‌کنند و ايده‌هاي تازه و جذاب را نيز به کار نمي‌گيرند.
وي يادآور شد: کارهايي که براي جذب نسل جديد مورد نياز است شامل توجه به جزئيات خلاقانه در طراحي محصولات و همچنين ايجاد فضايي شيک و دلپذير براي نمايش آن‌هاست. حتي مواردي مثل يک پاپيون روي لباس يا طراحي‌هايي که حس مدرن و متفاوت داشته باشد، مي‌تواند تأثيرگذار باشد. اگر نظرات و ايده‌هاي افراد خلاق و با دقت اجرا نشود و همين روند ضعيف ادامه پيدا کند، مخاطبين کم‌کم از چنين نمايشگاه‌هايي فاصله مي‌گيرند.
نراقي گفت: لازم است که مسئولان برگزاري اين رويدادها از افرادي با ايده‌هاي نو و حرفه‌اي استفاده کنند. طرح‌ها بايد متناسب با نيازهاي واقعي مخاطبان امروز ارائه شوند و فضاهاي نمايشگاه هم بايد جذابيت حضور را براي مخاطب ايجاد کند وگرنه در ميان رقابت گسترده‌اي که وجود دارد، اين سبک فعاليت‌ها تاثيرگذاري خود را از دست خواهند داد.
اين فعال حوزه حجاب و عفاف گفت: حتي با وجود قوانيني مثل حذف ماليات براي چادر باز هم شامل حال ما نشده است. هيچ مزيتي در زمينه ماليات، اجاره کمتر يا اختصاص فضايي براي کارگاه يا فروشگاه به ما تعلق نگرفته است.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از مهر، براي پيگيري اين مسائل هم تلاش بسياري کردم ولي هر بار به بن‌بست رسيدم؛ وقت و انرژي زيادي صرف کردم اما نتيجه‌اي نداشت. به همين دليل ديگر دست از پيگيري برداشتم چون فقط وقتم را مي‌گيرد و هيچ تغييري حاصل نمي‌شود.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com


برچسب ها:

تاریخ: 1404/09/01 08:37 ق.ظ | دفعات بازدید: 1707 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور