لباس شهرت ضربات مهلکی را متوجه فرد و جامعه می کند
گروه فرهنگی: پوشش هر فرد در اجتماع قسمتی از مهمترین انتخابهای ارزشی و شخصیتی اوست. دین اسلام به عنوان کاملترین دین برای تمام جنبههای مؤثر فردی و اجتماعی قوانین و مقررات دقیقی قرار داده است که رعایت هر چه کاملتر آنها باعث در امان ماندن فرد و جامعه از خطرات معلوم و یا ناشناختهای است که ممکن است ضربات مهلکی را متوجه فرد و جامعه کند. در این نوشتار به نتایج عدم رعایت پوشش مناسب در آخرت میپردازیم.
باید قبول کنیم که در دنیای امروز ما هر چیز حق و صحیحی، آنقدر مشابهات تقلبی پیدا کرده است که گاهی باعث به وجود آمدن شک و تردید در اصل آن کار حق میشود. حجاب نیز یکی از این موارد درست و بر حق است. عدم رعایت پوشش مناسب اسلامی در اجتماع، گناه بزرگی است که مقدمه انجام گناهان فراوان دیگر در جامعه و نیز باعث از بین رفتن فضای امن و ایمان سلامت و اسلام در اجتماع میشود. دنیای امروز دنیای مُدپرستی و ظاهر آرایی است در حالیکه کمتر به خطرات این ظاهرگرایی دقت میشود.
از امام علی(ع) روایت شده که فرمودند:در آخرالزمان نزدیک به قیامت زنانى ظاهر میشوند: بىحجابان برهنگان، خود آراستگان براى غیر شوهران، رها کردگان آئین، داخلشدگان در آشوبها، قائلان به شهوات و مسائل جنسى شتابکنندگان به سوى لذات و خوشگذرانىها حلال شمارندگان محرمات الهى، و واردشوندگان در دوزخ.
خالد در جهنم هستند؛ یعنی کسانی که وارد جهنم میشوند و از آن خارج نخواهند شد! گاهی حجاب به شکلی هست که انگار نیست و این از گناهانی است که در روایات اهل بیت علیهمالسلام به آن اشاره شده است.
پوشیدن هرگونه لباسی که عرفاً مهیج است و جلب توجه نامحرم میکند حرام است چه برای زن و چه برای مرد. (امام خمینی، با استفاده از استفتاء از کتاب احکام بانوان، ص۳۷)
براساس نظر مراجع عظام: امام، اراکى، بهجت خامنهاى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مکارم گاهی ممکن است روسرى، مانتو، و مقنعه یا کفش خانمی به گونهای باشد که جلب نظر نامحرم کند و مهیج باشد که در این صورت پوشیدن آن جایز نیست.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند:دو گروه از دوزخیان هستند که [همچون] آنها ندیدهام، گروهى که تازیانههایى چون دم گاو با خود دارند و با آن مردم را مىزنند و زنانى نیمه عریان،که خود بىراهند و دیگران را هم از راه بىراه مىکنند، سرهایشان مانند کوهان شتر »بختى« متمایل است، وارد بهشت نمىشوند و بویش را در نمىیابند، حال آنکه بویش از چنین و چنان مسیرى قابل درک است و آنها زنانی هستند که به عشوهگری و افاده میل دارند و دلهای مردان را مایل به هوا و هوس میکنند.
نتیجه حجاب باید کنترل نگاه و به تبع آن کنترل شهوتها بر طبق احکام اسلامی باشد؛ حال آنکه حجابهایی که به عنوان مُد روز کمکم وارد فضای جامعه اسلامی میشوند دقیقاً هدف و نتیجهای بر خلاف نتیجه مورد نظر از حجاب را باعث میشوند.
مانتوهای پشتنویسی شده و شلوارهای پاره و اقسام لباسهای زننده دیگر که به جای این که نگاه مردهای آلوده را از خود دور کند؛ نگاههای سالم و پاک را نیز به سمت شهوت میکشاند و چه بیانصافی و گناهی بزرگتر از این که کسی فضای جامعه اسلامی را به شهوت و انحرافات اخلاقی آلوده کند؟!
استفاده از لباسهایی که نه تنها دورکننده نگاه نامحرمان نیست؛ بلکه چشمها را خیره کرده و نگاه را در جستوجوی لذایذ جنسی بدن زن به چراگاه شیطان میبرد، آیا حجاب است؟دین اسلام نسبت به لباس پوشیدن دقت ویژهای دارد حتی آداب خاصی برای استفاده از لباس نو دارد که به یک نمونه آن اشاره میکنیم.از امیر مؤمنان علی علیهالسلام نقل شده که فرمودند: »وقتى خداوند به مؤمنى لباس نویی دهد باید وضو بگیرد و دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد و توحید و آیة الکرسى و انا انزلنا را بخواند، بعد خداوندى را که عورت او را پوشانیده و او را در میان مردم بیاراسته سپاس گوید و »لا حول و لا قوة الا باللَه« بسیار گوید، که در این صورت در این لباس گناه نخواهد کرد و به تعداد تار و پود لباس فرشتهاى برایش خواهد بود که براى او تقدیس و استغفار نماید و بر او رحمت فرستد«.
لباس اثر خاصی بر رفتار و اعمال انسان دارد و حتی میتواند انسان را از خطاها و گناهان تا حد زیادی بازدارد و یا بالعکس میتواند انسان را به گناه وادار کرده و یا زمینه گناه را برای او و دیگر افراد جامعه به بارآورد. مثلاً کسی که لباس یک پلیس را پوشیده است قطعاً خودبهخود نسبت به مقررات و قوانین مراقبت بیشتری پیدا میکند و دیگران نیز با دیدن او به تبعیت از قانون سوق مییابند.
البته گاهی هم لباس و نحوه پوشیدن آن نوعی دعوت به گناه است. وقتی لباسی بدن را به طور کامل نمیپوشاند و یا بدننماست و یا برجستگیهای بدن را نشان میدهد، دقیقاً لباسی برای بیحیایی است؛ نه حجابی برآمده از حیا و برای حیا!نوع آرایشی که انسانها برچهره دارند ، با احوال درونی و تمایلات روانی آنان ارتباط مستقیم دارد ونه تنها آرایش چهره ، بلکه آرایش همه بدن و شکل و اندازه لباسی که برای خود انتخاب می کنند ، ازسر ضمیر آنان خبر می دهد . لباس نه تنها تحت تأثیر فرهنگ جامعه است که معرف شخصیت تک تک افراد نیزهست ، البته میان شخصیت افراد و فرهنگ عمومی جامعه نیز ارتباطی قومی وجود دارد . درجامعه ای که ارزشهای والای معنوی انسانی ، بی اعتبار باشد و عالم درون انسان ، حیثیت ومعنایی مستقل ازنمایشها و جلوه های بیرونی نداشته باشد ، قهرا شخصیت انسان بکلی برپایه توجه دیگران واظهار نظر آنان درباره وی ، شکل می گیرد و پیداست که افراد درچنین جامعه ای سعی می کنند باهر وسیله وازجمله بالباسی که به تن می کنند ، برای خود نوعی تشخیص و تعیین ایجاد نمایند .
مد و تغییرات بی شمارو بی دلیلی که مرتبا درلباس رخ می دهد ، چنین زمینه ای در ضمیرو روان افراد دارد . آن عقیده های چرکینی که از درون انسان به صورت شکل و نوع لباس سرباز می کند ، متعدد وبسیار است یکی همه میل به انگشت نما شدن ومشخص شدن است ویکی دیگر تفاخر و اعلام میزان مال و ثروت است . میل به خودنمایی ، حسادت و رقابت با دیگران نیز درلباس ظهور می کند .
جاه طلبی و میل به سلطه بر دیگر ان نیزدرانتخاب نوع لباس مؤثر است و چنین افرادی سعی می کنند با پوشیدن انواع لباس فاخر و گران قیمت تاجایی که می توانند خود را گرانقدروبرتر نشان دهند .
مسلماً یکی از وظایف حکومت اسلامی ایجاد و حفظ و حراست از فضای معنوی و سالم اجتماعی است. فهم این مطلب از طرف عموم مردم و به دنبال آن؛ مطالبه عمومی امنیت فرهنگی در ابعاد مختلف از جمله حجاب اسلامی باعث خواهد شد تا حکومت نیز با پشتوانه اجتماعی مناسب هیچگاه نتواند سیاست خود را در زمینه حجاب تغییر دهد و یا نسبت به آن کمتوجه شود. در این مسیر حضور همه متدینین جامعه به خصوص در فضای مجازی برای پررنگ کردن و رسمیت بخشیدن همهگیر به حجاب اسلامی بسیار مؤثر و لازم است.
نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۱ ق.ظ