بگو سیر کنند در زمین

بگو سیر کنند در زمین

علی رزم آرای
گروه فرهنگی:آیه شریفه¬ی قرآن است که انسان را به سیر دعوت می¬کند. سیری از جنس تجربه، کسب دانش، عبرت و آموختن!
و سفر روی دیگر سیر که زمان و مکان را معین می¬دارد، تابعی بی چون و چرا از زندگی انسان و جنس انسانیت انسان است.وقتی دنیا مسافرخانه_ی بیش نیست و تو مسافر آن، پس زندگی تو و سرنوشت تو نیز سفر است! سفر توشعه ره می خواهد، ارمغان می خواهد و نیز مهمتر از همه نتیجه و حاصل می خواهد. در باورهای انسانی ما از انواع فلکلور و نیز عامیانه¬ی آن سفر و سفر کردن از مراحل مهم شناخت محسوب می شود؛ انسان خود و دیگران را در سه موقعیت به شناخت می نشیند: سفر، کار و شراکت و نیز هم زیستی!در ادبیات نیز تعبیراتی در چند و چون شناخت و پخته شدن در چنبره روزگار و کسب تجربه و اندوخته¬های تجربی وجود دارد. حافظ علی الرحمه می گوید:بسیار سفر باید تا پخته شود خامی …..
حتی از قوالب مهم نگارشی در ادبیات ملل سفرنامه است که بسیار ارزشمند است از لحاظ مکتوب بودن و مکتوب شدن و مکتوب ماندن!
پس سفر بدون کسب تجربه و دانش، بدون عبرت و بدون تعلیم و تربیت مادی و معنوی سفر نیست بلکه حضر است. حضر از جا و مکان و رخت برستن از زمان و احوالات متغیر آن!
روزهای ابتدایی و سرد دی ماه است. فردای شب یلدا. خبر شدیم برای سفری به شکل اردو و تور! این سفر به همت سازمان بسیج رسانه آذربایجان غربی به مقصد تهران و بازدید از چند گوشه و مرکز مهم معاصر و تاریخی برای اعضاء این سازمان و نیز اصحاب رسانه¬ی استان تربیت داده شده بود.شرح این سفر را از ساعت صفر آن از بعد از ظهر روز سه شنبه اول دی ماه ۱۳۹۴ آغاز می¬کنیم.روز سه شنبه۱/۱۰/۹۴:ساعت ۱۳ –حرکت از محل مجتمع فرهنگی هنری ارومیه و دفتر سازمان بسیج رسانه استان.۱۷ نفر عکاس خبرنگار، نویسنده و نیز مدیر مسئول و سردبیر از ارومیه عازم تهران شدیم. شب هنگام حوالی ساعت ۲۴ شب به محل اقامت تدارک دیده شده در منطقه افسریه تهران که محل دفتر سپاه شهدای ارومیه در تهران بود، رسیدیم و مستقر شدیم.روز چهارشنبه۲/۱۰/۹۴:ساعت ۹ صبح- محل خبرگزاری مهر- خیابان شهید نجات الهی، کوچه بیمه.راهنمای شهری ما آقای محجوب مسئول روابط عمومی سازمان بسیج رسانه کشور در تهران بود که هدایت تیم رسانه ما را برعهده داشت. با ورود به ساختمان اصلی خبرگزاری مهر آقای خانجانی مسئول روابط عمومی خبرگزاری به استقبال ما آمده و ما را به سالن آمفی تئاتر کوچ خبرگزاری هدایت کرد.آقای محمد عکاف مسئول اتاق خبر خبرگزاری مهر نفر دومی بود که جهت پاسخ به سؤالات دوستان ما و نیز شرح فعالیت خبرگزاری مهر به جمع ما پیوست.
به گفته او خبرگزاری مهر یک خبرگزاری فرهنگی است و با اینکه خبرگزاری حاکمیتی و وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی اما در کنار دیگر خبرگزاری ها به شکل عمومی به تولید فرایند محتوایی خبری مبادرت می ورزد.مهمترین رکنی که خبرگزاری مهر در مسیر فعالیت فرهنگی خود بدان می¬پردازد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. همه اخبار و مطالب خبرگزاری با این معیار سنجیده شده و در این راستا تولید و منتشر می¬شوند. مسئول اتاق خبر خبرگزاری مهر می گوید: در راستایی فرمایشات حضرت آقا در خصوص محوریت فرهنگی رسانه¬ها، خبرگزاری مهر خود را متعهد به چنین مسیری می¬داند.بنا به گفته محمد عاکف خبرگزاری مهر رتبه نخست در صحت و سلامت خبر رسانی و استناد خبری را داراست و همچنین بیشترین مراجعه در بین کاربران فضای مجازی و اینترنتی.خبرگزاری مهر از لحاظ ساختاری از سه اداره کل تشکیل شده است:اداره اخبار داخلی- اداره اخبار بین المللی و اداره اخبار استان¬ها و نیز بخش عکس و مجله مهر و نیز اتاق خبر که مسئولیت رصد محتوایی اخبار و مطالب خبرگزاری و کنترل خطوط قرمز خبرگزاری را بر عهده دارد.هر سرویس خبری دارای یک میز و نفرات مختلف برای انجام مسئولیت های محوله است.
سرویس¬های سیاسی، اجتماعی، اقصادی فرهنگی، ترجمه ( از چند زبان) و عکس!خبرگزاری مهر به پنج زبان فارسی، ترکی کردی، عربی و اردو قابل استفاده است.این خبرگزاری روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ خبر را در فضای رسانه¬ای کشور تولید و منتشر می¬کند.
تیم رسانه¬ای ما از دو بخش تحریریه و نیز اتاق خبر خبرگزاری مهر بازدید کرده و دوستان ما پاسخ سؤالات خود را از دبیران سرویس و نیز مسئولین بخش¬های مختلف خبرگزاری جویا شدند.ساعت ۱۰ صبح- موزه عبرت- خیابان شهید یارجانی:طبق برنامه برای تیم رسانه ما آیتمی تاریخی در نظر گرفته شده بود. قرار بود از معاصرت تخصصی و از حوزه خبر و رسانه سفری مجازی آغاز کنیم و به عمق تاریخ معاصر برویم. موزه-ای با معماری وحشت. همه چیز این زندان موزه شدن برای شکنجه و اذیت و آزار هرچه بیشتر زندانیان آن طرحی شده بود. درهای ویژه و کوتاه، سالن و دالان های تو در تو سلول¬های انفرادی سیاه و تاریک و سرد و نیز سلول¬های گروهی مخوف!موزه عبرت ایران:ساختمانی در باغ ملی تهران که در زمان حکومت پهلوی زندان زنان و بعد زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری نام داشت و پس از انقلاب۱۳۵۷ بازداشتگاه توحید نام گرفت و سرانجام در سال ۱۳۸۱ به موزه تبدیل شده و موزه عبرت نامیده شد.این بنا نخستین زندان مدرن ایران است که در دوران رضا شاه در سال ۱۳۱۱توسط مهندسان آلمانی تکمیل گردید. و به عنوان نخستین زندان مدرن در ایران شروع به کار کرد. بعدها این محل اولین زندان اختصاصی زنان شد.در دوران محمد رضا پهلوی این زندان از سوی سازمانها مختلف امنیتی و انتظامی خصوصاً ساواک و کمیته مشترک ضدخرابکاری جهت بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
ویزان کردن از سقف، دستبند قپانی، آویزان کردن صلیبی، شوک الکتریکی، آپولو، سوزاندن نقاط حساس بدن با فندک و شعله شمع، قفس هیتردار، صندلی هیتر دار، باتوم برقی، شلاق با کابل برقی از متداولترین شکنجه‌های ماموران شکنجه کمیته بودند.اتاق نگهداری البسه:در بدو ورود به زندان لباس و کلیه لوزام زندانیان در این قسمت تحویل گرفته می‌شد.
محوطه اصلی:فضایی دایره‌ای شکل که کلیه راهروها در هر سه طبقه بدان ختم می‌شود.اتاق شکنجه:زندانیان برای بازجویی و شکنجه بدین بخش که دستگاههای مختلف شکنجه در آن قرار داشت بدان منتقل می‌شدند. زیر ۸ یا اتاق تمشیت:در این اتاق از شوک برقی برای شکنجه زندانیان استفاده می‌شده‌است.محل ملاقات زندانیان:فضایی که در دو سوی ان تورهای حفاظتی قرار داشته و زندانی و خانواده‌اش در دو سوی آن با یکدیگر گفتگو می‌کردند در حالیکه معمولاً یک نگهیان در میان آن قرار داشت.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۵ ب.ظ

دیدگاه


− 5 = دو