مدير امور آب مهاباد:

۸۷میلیون مترمکعب از آب سد مهاباد به بخش کشاورزی تخصیص داده شد

۸۷میلیون مترمکعب از آب سد مهاباد به بخش کشاورزی تخصیص داده شد

گروه خبر: مدیرامورآب مهاباد با بیان اینکه تراز آب سد مهاباد ۱۳۴۶ است و حدود ۹۰ میلیون متر مکعب حجم آب موجود آن است، گفت: تاکنون ۸۷ میلیون متر مکعب آب به بخش کشاورزی تخصیص داده شده است.
به گزارش آراز آذربایجان ،رضا جهین در نشست شورای حفاظت از منابع آب مهاباد مهم‌ترین راهکارهای حفاظت از منابع آبی و مدیریت آن اظهار کرد: از تاریخ ششم فروردین ماه تاکنون، حدود ۶۱ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه ارومیه و ۸ میلیون متر مکعب هم برای احیای تالاب‌های کانی برازان و قوپی بالاعلی از سد مهاباد رهاسازی شده است.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۶ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان مسدود شده و ۷ دستگاه غیرمجاز حفاری هم توقیف شده است. همچنین ۵۰ هکتار از اراضی منابع آبی شهرستان طی چهار حکم آزادسازی شده است.
استاد حوزه آب دانشگاه ارومیه هم در این نشست از شرایط آب موجود در استان و کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: بیش از ۸۸ درصد از سطح کشورمان با بارش کمتر از ۱۹۹ میلیمتر مواجه است و بالغ بر ۸۵ درصد از منابع آبی ما در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.مهران حبیب زاده دانشگاه تأکید کرد: ما باید به دنبال راهکارهایی باشیم که با افزایش راندمان مان در بخش کشاورزی فشار وارده بر منابع آب را در این بخش کاهش دهیم.در شهرستان مهاباد از مجموع ۲۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از طریق طرح‌های خرده مالکی اجرا شده و در حوزه آبیاری تجمیعی هم در روستاهای توت آغاج و دریاس ۳۴۱ هکتار به بهره برداری رسیده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


6 − = پنج