رييس اتحاديه سردخانه داران آذربايجان غربي:

۵۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان باقی است

۵۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان باقی است

گروه خبر:داستان صادرات پر ماجرای سیب انباشته آذربایجان غربی در اواخر سال گذشته از ویروس کرونا نیز متاثر شد، اکنون رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی از وجود ۵۰ هزار تن سیب انباشت خبر می دهد و می گوید: پیش بینی می شود تا یک ماه آینده حجم باقی مانده نیز صادر شود.
سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب در آذربایجان‌غربی تولید شد و انباشت ۷۵۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان تهدیدی برای تکرار تلف شدن سیب های سال ۹۷ بود که به میزان ۴۰ هزار تن دور ریخته شد.
ترس از تکرار این خسارت به محصول اصلی کشاورزی آذربایجان غربی، مسئولان این استان را به هیات های مختلف تجاری از ویتنام، هندوستان، آسیای میانه متوصل کرد ولی هیچکدام از آنها خریداران سیب استان نشدند.
اوخر بهمن ماه سال گذشته بود که مدیر کل صمت آذربایجان غربی اعلام کرد؛ از مجموع ۷۵۰ هزار تن سیب موجودی در سردخانه های استان، اکنون کمتر از ۳۰۰ هزار تن باقیمانده و روزانه شاهد صادرات ۳ هزار تنی این محصول هستیم.
اما خوش بینی مسئولان جهت صادرات کل سیب ها با شیوع کرونا در کشور تحت تاثیر قرار گرفت، به نحوی که روند صادرات سیب به دلیل وجود مشکلات شیوع ان بیماری و بسته بودن برخی مرزها کند شد.
ترکیه با بستن مرزهای خود با ایران عملا امکان صادرات این محصول به کشورش را غیر ممکن ساخت، اما محدودیت ها در مرزهای زمینی کمتر بود و به گفته مدیرکل گمرک بازرگان؛ روند صادرات سیب به کشورهای همچون پاکستان و عراق علیرغم طولانی شدن و محدودیت‌هایی در این مرزها همچنان جریان داشت، اما به کندی صورت می گرفت.
با وجود روند کند صادرات با توجه به شرایط حاکم شده ناشی از کرونا، در نهایت ۳۰۰ هزار تن، سیب انباشت شده در سردخانه طی اواخر سال، به ۵۰ هزار تن در فروردین ماه ۹۹ رسید و در نهایت این روسیه بود که بازار سیب آذربایجان غربی را از خسارات احتمالی نجات داد.
مراد آقابالازاده رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی با اشاره به حجم انبوه سیب در سردخانه های استان در اواخر سال گذشته اظهار کرد: تا بهمن ماه حدود ۳۰۰ هزار تن سیب انباشت شده بود که با صادرات بخش عمده این محصول به روسیه در حال حاضر حدود ۵۰ هزار تن باقی مانده است.
او با بیان اینکه پیش بینی می شود تا یک ماه آینده موجودی سیب استان در سردخانه ها به اتمام برسد، گفت: روزانه بارگیری سیب به منظور صادرات انجام می شود.
آقابالازاده گفت: علاوه بر مصرف داخلی، در بهمن و اسفند حجم قابل توجهی از سیب ها به کشور روسیه صادر شدند ولی بعد از شیوع کرونا روند صادرات کند شد، اما باز هم صادرات به روسیه و عراق و برخی از کشورهای عربی ادامه دارد.
رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی بیان کرد: سیب های استان از مهر ماه در سردخانه ها انباشت شدند و ۳ تا ۴ درصد محصول با افت کیفیت رو به رو شدند اما این مسئله تاثیری در روند صادرات نداشته چرا که کیفیت سیب تولیدی سال گذشته در حد بسیار مطلوبی بود.
هفته گذشته نیز معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی اظهار داشت: در سال گذشته صادرات سیب درختی در آذربایجان غربی با افزایش درصدی ۹۶ روبه رو بود.
به گفته محمد دهقان؛ در سال گذشته بیش از ۱۱۵ هزار و ۹۹۲ تن سیب تازه درختی به ارزش بیش از ۱۴۷ هزار و ۶۳ میلیون دلار به کشورها و بازارهای هدف صادر شده و به لحاظ ارزش نیز به رشد ۲۲۹ درصدی رسیده است.
او ادامه داد: عمده کشورهای مقصد صادرات کالاهای غیر نفتی روسیه، ترکیه، هند، پاکستان، گرجستان، آلمان، آذربایجان، رومانی، مقدونیه، کشورهای عربی و … هستند،
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از کردپرس، اکنون نیز حدود ۵۰ هزار تن سیب در سردخانه ها باقی مانده و با توجه به شیوع ویروس کرونا روند صادرات به کندی صورت می پذیرد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


8 − دو =