اختصاصي آرازآذربايجان //

نقدینگی تهاجمی با مارمالاد تورم!

نقدینگی تهاجمی با مارمالاد تورم!

وحید حاج سعیدی
در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی و گریبانگیر دولت و ملت قبل از حذف صفرها »نقدینگی« است که به دغدغه مشترک هر دو تبدیل شده است.
یعنی دولت از افزایش نقدینگی می نالد و ملت هم از کمبود نقدینگی!
این لابلا هم عده ای به منظور کمک به دولت و کاهش نقدینگی در جامعه با دریافت حقوق های آن چنانی و وام های آن چنانی تر و دپو کردن منابع مالی شان در کشور های خارج، سعی در کاهش نقدینگی در سطح جامعه و کمک به دولت دارند!
اما نقدینگی چیست: به مجموعه پول (اسکناس و مسکوک در دست اشخاص) و شبه پول (سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده‌های متفرقه) نقدینگی گفته می‌شود.
رشد بی رویه نقدینگی، باعث رشد سریع تقاضا برای کالاها و خدمات شده و چون در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است این امر منجر به ایجاد تورم در اقتصاد و فشار به اقشار آسیب پذیر جامعه می_شود.
حال سوالی که برای ما پیش آمده این است که این نقدینگی که دوستان اقتصادی میزان آن را کشور فی المجلس کرور کرور میلیارد تومان اعلام فرموده اند الان دقیقاً کجاست؟ چرا که نقدینگی مثل شیر دامداران نیست که در جوی آب ریخته شود یا مثل سیب زمینی و خرما و پیاز دفن شود و یا مثل گوجه فرنگی تبدیل به رب و سس شود. ریال به ریالش حساب و کتاب دارد و باید به مافوق حساب پس داد.
خلق الله که در خوشبینانه ترین حالت هشت شان گرو یازده یا دوازده است و برای خرید یک خودروی قسطی اول باید کمپین تشکیل بدهند ؛ بعد هم در گرداب مافیای خودرو و قطعات گرفتار شوند و پراید را با مخلفاتش?? میلیون ابتیاع کنند.
در واقع اگر ملت نقدینگی داشتند همان اول پراید را ۲۰ میلیون تومان می خریدند و اصلاً کمپین تشکیل نمی دانند.
در ثانی این روزها به جز برخی نمایندگان کسی جرات حمل یا نگهداری پول در منزل ندارد و کارشناسان اقتصادی رادیو هم بهترین سرمایه گذاری در مملکت را افتتاح حساب سپرده و دریافت سود و انتظار شنیدن خبر شادی بخش برنده شدن در قرعه کشی بانکها می دانند.
از سوی دیگر بانکها هم از کمبود منابع مالی می نالند تا جایی که معتقدند توان پرداخت وام ازدواج را هم ندارند و معتقدند اگر همین کارمزد ۱۰۲۶ ریالی تراکنش ها نباشد توانایی پرداخت حقوق کارمندان شان را هم ندارند!
حالا بانکها با کدام پول دلالی، بنگاه داری تیم داری، بورس بازی و ساخت و ساز می_کنند.
املاک و مستغلات و کارخانه و زمین و سهام می خرند و به کارمندان خود وام های یک درصد و به مدیران حقوق و پاداش های نجومی می دهند ، بماند!
جستجوی اینترنتی و تحقیقات میدانی هم کمک چندانی به ما نکرد و ما فقط توانستیم در اینترنت مفهوم نقدینگی و اثرات آن بر زندگی مردم عادی را پیدا کنیم و چیزی از اثرات آن بر زندگی بانکداران و مدیران ارشد بانکی در فضای مجازی پیدا نکردیم!
با این وجود از مسئولین محترم تقاضا داریم خواهشاً کمی بیشتر مراقب منابع مالی مملکت باشند و نشود دو روز دیگر خبر برسد یک عده قبل از حذف صفرها کل نقدینگی مملکت را هاپولی کرده اند و با بلیط فرست کلاس سر از کازینوهای کانادا در آورده اند! خیر از جوانی تان ببینید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۲ ب.ظ

دیدگاه


9 × هشت =