معاون فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي استان:

۴۰ اثر تاریخی در آذربایجان غربی مرمت شد

۴۰ اثر تاریخی در آذربایجان غربی مرمت شد

گروه خبر: معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: ۴۰ اثر تاریخی در شهرستان های مختلف استان با هدف ماندگاری بیشتر و همچنین جلوگیری از تخریب، طی سال جاری مرمت شده است.
به گزارش آراز آذربایجان، داوود فرازی افزود: برای مرمت این آثار تاریخی، بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اضافه کرد: مسجد جامع ارومیه، بازارهای تاریخی ارومیه و خوی و موزه مردم شناسی ارومیه، بافت تاریخی ماکو و محمودآباد شاهین دژ و پل میمند نقده از جمله آثار تاریخی مرمت شده در سال جاری است.وی اظهار کرد: ایجاد سایت موزه جنگ چالدران، یادمان شمس تبریزی خوی، ساماندهی پل میرزا رسول میاندوآب، حمام تاریخی میرزا رسول، موزه مردم شناسی مهاباد و مدرسه هدایت ارومیه از جمله طرح‌هایی است که در حال مرمت و اجرا هستند.
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: عملیات اجرایی سایت موزه جنگ چالدران و یادمان شمس تبریزی خوی هر دو ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
فرازی از ارسال پرونده ۲۰ اثر از آذربایجان غربی برای ثبت ملی خبر داد و گفت: برای شناسایی این آثار تاریخی ۲۵ میلیارد ریال بوده است.مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای تاریخی و مذهبی این شهر است که قدمت آن به قرن هفتم هجری بر می‌گردد، براساس برخی از روایات این مسجد بر روی بقایایی از یک آتشکده ساخته شده است، آتشکده‌ای که بعد از ورود اسلام به این سرزمین ویران شد و بر روی خرابه‌های آن مسجد ساخته شد.
مسجد جامع ارومیه در مرکز شهر و در مجاورت بازار اصلی ارومیه قرار دارد و در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
بازار سرپوشیده تاریخی خوی نیز با بیش از ۳۰۰ سال قدمت یکی از زیباترین و هندسی ترین بازارهای کشور محسوب می شود که با داشتن کاروانسراها و چهارسوهای متعدد یادآور تجارت و رونق اقتصادی این بازار به هنگام عبور جاده ابریشم از این شهر است.
این بنای ارزشمند تاریخی یکی از شاهکارهای جالب و کم نظیر معماری ایرانی است به طوری که بسیاری از مورخان معتقدند بازار تاریخی خوی بعد از بازارهای شیراز، تبریز، کرمان و اصفهان از زیباترین بازارهای ایران به حساب می شود.
بازار تاریخی خوی به شماره ۱۲۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
براساس این گزارش آذربایجان غربی دارای بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی است که از این میان قره کلیسای چالدران، تخت سلیمان تکاب، آیین مذهبی قره کلیسای چالدران، پارک ملی دریاچه ارومیه و کارو انسرای شاه عباسی خوی در فهرست جهانی یونسکو قرار دارند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = دو