۳۰۰۰ مربی سواد آموزی در آذربایجان غربی فعالیت دارند

۳۰۰۰ مربی سواد آموزی در آذربایجان غربی فعالیت دارند

آرازآذربایجان- معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: چهار هزار و ۲۰۰ آموزش دهنده سواد آموزی در استان وجود دارد که از این تعداد سه هزار مربی مشغول آموزش بیسوادان هستند.
علی اکبر صمیمی افزود: در این بخش ۳۰ طرح در دوره های مختلف اجرا می شود که آموزش دهنده ها نقش مهمی در این راستا ایفا می کنند.
وی اضافه کرد: نگاه جدید به موضوع سواد آموزی در استان و کشور وجود دارد که در قالب سیاست ها و برنامه های مختلف دنبال می شود و مهارت آموزی یکی از سیاست های در حال پیگیری می باشد.
وی ادامه داد: از ۳۰۰ مرکز یادگیری تشکیل شده در راستای سیاست های ذکر شده در کشور ۴۹ مرکز متعلق به آذربایجان غربی می باشد و به صورت مشارکتی و دولتی فعالیت می کنند.
صمیمی اضافه کرد: امروز مهارت های شغلی و آموزش هایی در زمینه آسیب های اجتماعی در مجموعه برنامه های سواد آموزی گنجانده شده است و به این وسیله سازمان سواد آموزی در صدد ارایه نوع جدید از آموزش ها که متناسب با نیاز یادگیرندگان باشد است.
وی با اشاره به همکاری ۳۹ تشکل و سمن در این راستا بیان کرد: میزان باسوادی کشور در سال ۱۳۹۵ حدود ۹۴٫۷ درصد بود که نسبت به سرشماری قبل که در سال ۱۳۹۰ بود ۷٫۲ درصد رشد داشت.
صمیمی ادامه داد: در این استان در سال ۱۳۹۵ تعداد جمعیت ۲ میلیون و ۱۱۲ هزار نفر بود که یک میلیون و ۹۱۶ هزار نفر طبق خود اظهاری باسواد شناخته شده اند و ۱۹۵ هزار نفر خود را بیسواد اعلام کرده اند.
وی توجه به عدالت جنسیتی در برنامه های سواد آموزی کشور را مهم بیان کرد و ادامه داد: در طول ۴۰ سال از سال ۵۵ تا سال ۱۳۹۵در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۵۳ درصد رشد در سوادآموزی ثبت شد و این ناشی از توجه به عدالت جنسیتی در آموزش بوده است.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: قبل انقلاب بنا به برخی علل فرهنگی علاقه ای به حضور بانوان در عرصه سواد آموزی نبود اما بعد از آن تلاش شد تا در این زمینه تحولی ایجاد شود و ۸۰ درصد فعالیت ها و تلاش های انجام شده در راستای باسوادی بانوان و دختران به ویژه دختران و بانوان عشایری و روستایی بوده است.
صمیمی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله بین باسوادی زنان و مردان ۲۴ درصد بود که بعد از انقلاب این فاصله به ۶٫۸ درصد کاهش یافت.
وی بیان کرد: در آذربایجان غربی نیز فاصله بین باسوادی زنان و مردان از ۲۵٫۴ درصد به ۱۲٫۶ درصد کاهش یافته است.
آذربایجان غربی دارای ۱۹۵ هزار بیسواد طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ درگروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بوده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 9