مديرکل منابع طبيعي استان:

۲۴۶۰ هکتار از عرصه ملی آذربایجان غربی از متصرفان خلع ید شد

۲۴۶۰ هکتار از عرصه ملی آذربایجان غربی از متصرفان  خلع ید شد

گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون دو هزار و ۴۶۲ هکتار از عرصه های ملی استان از متصرفان خلع ید شده است.
به گزارش آراز آذربایجان، هادی قاسمی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در زمینه خلع ید عرصه‌های ملی استان در ۷ ماهه گذشته سال جاری یک هزار و ۲۸۵ فقره پرونده تخلف تشکیل شده است، افزود: از این تعداد پرونده دو هزار و ۴۶۲ هکتار عرصه ملی منابع طبیعی خلع ید شده است.
وی از تشکیل دو هزار و ۸۳۲ فقره پرونده طی مدت زمان جاری در زمینه رفع تصرف عرصه‌های ملی در استان نیز خبر داد و گفت: در این زمینه نیز سه هزار و ۹۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان رفع تصرف شده است.
چرای دام ۲٫۲ برابر بیشتر از ظرفیت منابع طبیعی آذربایجان غربی است
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی با گلایه از چرای بی رویه دام‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان افزود: بیش از هفت میلیون واحد دامی از مراتع و اراضی ملی استان استفاده می‌کنند که ۲٫۲ برابر ظرفیت این منابع طبیعی است در حالی که ظرفیت مراتع و اراضی ملی در استان برای چرای دام، حدود ۳٫۲ میلیون واحد دامی است.
وی با بیان اینکه همچنین ۱۰۰ درصد مراتع آذربایجان غربی شناسنامه دار و دامداران دارای حق استفاده از آنها نیز مشخص شده‌اند، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان اجرای طرح‌های مرتعداری تلفیقی با هدف ایجاد فشار کمتر به اراضی ملی است که سهم استان در این حوزه طی سال جاری، ۳۷۰ هزار هکتار بوده که ۲۷۰ هزار هکتار آن، تحقق یافته است.
قاسمی همچنین از هدف گذاری برای تحویل مدیریت مرتع به مرتع‌داران در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی خبر داد و بیان کرد: در صدد هستیم که این رقم را تا پایان سال جاری محقق کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی استفاده از ظرفیت‌های گردشگری طبیعی، زنبورداری و سایر شغل‌های جایگزین نظیر زراعت چوب، احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی، را از جمله اقدامات برای همراهی بهره برداران برای صیانت از مراتع استان عنوان کرد.
قاسمی با تاکید بر اینکه اگر بحران چرای بی رویه دام بیش از ظرفیت مراتع مدیریت شود در سال‌های آینده به مشکلات اساسی مواجه می‌شویم، افزود: یکی از طرح‌ها در این زمینه اخذ عوارض چرا است که سهم استان ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که ۵۰ درصد این رقم شامل ۱٫۵ میلیارد تومان را محقق کرده‌ایم.
۳۰ هکتار هکتار ذخیره گاه جنگلی در آذربایجان غربی شناسایی شده است
قاسمی اضافه کرد: این استان ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۰۱ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که این آمار نشان می‌دهد عرصه‌های طبیعی استان به ۲ میلیون و ۷۶۹ هزار هکتار بالغ می‌شود.
وی با اشاره به برنامه ریزی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی در خصوص شناسایی ذخیره گاه‌های جنگلی اظهار کرد: تاکنون ۳۰ هزار هکتار در این حوزه شناسایی شده که مدیریت، نگهداری و حفاظت می‌شود.
آذربایجان غربی از جمله استان‌های غنی در حوزه منابع طبیعی است و بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار معادل ۲۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع عرصه ملی در این استان وجود دارد.
وی در زمینه زراعت چوب در استان گفت: استان ظرفیت بالایی در زمینه زراعت چوب دارد، دو شهرستان میاندوآب و خوی قطب صنوبر کشور هستند که در این زمینه سهم استان ۶۰۰ هکتار بود تا کنون ۶۳۶٫۵ هکتار محقق شده است.
قاسمی شناسایی ذخیره گاه‌های مرتعی را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد و گفت: امسال نسبت به شناسایی ۱۶۷ هزار و ۷۳۰ هکتار ذخیره گاه مرتعی اقدام کرده‌ایم که گام اساسی در راستای افزایش سرانه فضای سبز استان است که هم اکنون کمتر از میانگین کشوری قرار دارد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


سه − = 2