آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

کاهش مشکلات زندگی عشایری نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است

کاهش مشکلات زندگی عشایری نیازمند  برنامه‌ریزی اصولی است

گروه گزارش : به منظور کاهش مشکلات زندگی در مناطق عشایری نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و منسجمی هستیم و این در حالی است که در برنامه‌ریزی‌های کلان هیچگاه برنامه‌ای برای عشایر در نظر گرفته نمی‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان، آذربایجان غربی از نظر تعداد جمعیت عشایری، یکی از استان‌های مطرح کشور به شمار می‌رود ولی این جمعیت بی‌ادعا یکی از کم برخوردارترین افراد در این استان هستند.
در این میان تامین نیازهای اولیه برای زندگی در مناطق عشایری استان موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت؛ متاسفانه عشایر استان آذربایجان غربی از مراکز بهداشتی و درمانی نیز بی‌بهره هستند.
نبود آب شرب و عدم لوله‌کشی آب در مناطق عشایری، نبود برق و بروز خشکسالی‌های اخیر و فقر روزافزون مراتع سبب شده تا روز به روز عشایر با مشکلات متعددی مواجه شوند.
کم‌سوادی عشایر نیز موضوع دیگری است که بر مشکلات عشایر دامن می‌زند، در برخی موارد مدارسی به صورت کانکس در این مناطق ایجاد شده‌اند ولی این فضای آموزشی نیز پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزانی که به دور از شهر و امکانات زندگی می‌کنند، نیست.
در این میان بی‌توجهی تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به مشکلات عشایر استان سبب می‌شود این جمعیت روز به روز مورد فراموشی سپرده شوند.در حالی‌که عشایر بخش عمده‌ای از تولیدات دامی استان آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده‌اند ولی بازاریابی مناسبی از فرآورده‌های تولیدی آنها نمی‌شود، این در حالی است که اداره تعاون روستایی و امور عشایری استان می‌توانند در راستای حمایت‌‌های ویژه‌ای این اقدامات را به نحو شایسته‌ای اجرایی کنند.
ولی مشکلات عشایر آذربایجان غربی در این خلاصه نشده و با فرا رسیدن فصل زمستان شاهد بروز مشکلاتی در زمینه تامین سوخت خواهیم بود که این امر سبب می‌شود آنها به سوی جنگل‌ها و درختان بروند که این امر نیز به نوبه خود سبب صدمه به محیط زیست و قطع درختان می‌شود.
*آذربایجان غربی از نظر تعداد، سومین استان عشایری کشور است
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در این خصوص گفت: آذربایجان غربی دارای ۱۶ هزار خانوار عشایری است که این خانوارها در مجموع دارای ۱۰۴ هزار نفر جمعیت هستند.
بهرام زینال‌زاده با بیان اینکه این عشایر در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل زندگی می‌کنند تصریح کرد: عشایر آذربایجان غربی ۱۱ درصد روستاییان و چهار درصد جمعیت کل استان آذربایجان غربی را شامل می‌شوند.
وی آذربایجان غربی را سومین استان از نظر تعداد جمعیت عشایری کشور عنوان کرد و افزود: این رقم لزوم توجه هرچه بیشتر به عشایر استان و ایجاد امکانات رفاهی در مناطق عشایری را می‌رساند.
*تولید ۲۵ درصد فرآورده‌های لبنی آذربایجان غربی توسط عشایر
این مسئول با بیان اینکه عشایر آذربایجان غربی ۲ میلیون واحد دامی در اختیار دارند، ادامه داد: در این میان عشایر با تکیه بر این تعداد دام، ۲۵ درصد مواد لبنی استان آذربایجان غربی را تامین می‌کنند که فرآورده‌های لبنی عشایر نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار است.زینال‌زاده سهم تولید عشایر در بخش گوشت قرمز، شـیر، پشم، کشک و روغن و … قابل توجه عنوان کرد و ابراز داشت: عشایر در تولید انواع فرآورده‌های خام دامی در استان نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند.
*تلاش برای مرمت و بازسازی ایل راه‌‌های آذربایجان غربی
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در پاسخ به سوال در خصوص اقدامات انجام گرفته در زمینه ایجاد راه دسترسی مناسب به مناطق عشایری استان، اظهار داشت: ایجاد راه دسترسی مناسب یکی از وظایف این اداره است که امسال ۲۰۰ کیلومتر از ایل راه‌های عشایری استان با اعتبار ۳ میلیارد ریال مرمت و بازسازی شده و چنین اقداماتی در سال‌های آینده نیز اجرایی خواهد شد.وی با بیان اینکه در این خصوص با کمبود اعتبار مواجه هستیم، بر همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در این خصوص تاکید کرد و افزود: خواهان همکاری دستگاه‌های مرتبط هستیم.این مسئول با بیان اینکه در تلاش برای بهبود شاخصه‌های موجود هستیم، ادامه داد: تلاش می‌شود تمام ایل‌راه‌‌های استان مورد ساماندهی و مرمت قرار گیرد.زینال‌زاده با بیان اینکه مشکلات عشایر کاملا شناسایی شده است و برای جبران این مشکلات نسبت به بازسازی ۵۴ دهنه چشمه و ۵۴ عدد آبشخور اقدام کرده‌ایم اعلام کرد: در این خصوص نیازمند کارهای بیشتری هستیم که از آن جمله می‌توان به لوله‌کشی آب در تمام مناطق عشایری اشاره کرد.وی در خصوص تامین سوخت مورد نیاز عشایر، ادامه داد: به منظور تامین سوخت مورد نیاز عشایر و جلوگیری از بوته‌کنی و تخریب مراتع نسبت به واگذاری سوخت مورد نیاز اقدام شده است که در این خصوص ۵۰ جایگاه توزیع نفت و بیش از ۶۰ جایگاه توزیع گاز مایع در مناطق عشایری ایجاد شده است ولی در این میان باید عشایر نیز نسبت به حراست از مراتع و عدم بوته‌کنی اقدام کنند.
*تلاش برای بازاریابی مناسب تولیدات عشایر آذربایجان غربی
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این زمینه بر ایجاد محیطی مناسب به منظور عرضه فرآورده‌های لبنی عشایر تاکید کرد و اظهار داشت: باید مکان مناسبی برای فروش تولیدات عشایر استان در نظر گرفته شود.
اسمعیل کریم‌زاده بر بازاریابی مناسب این اقلام تاکید کرد و افزود: باید بازاریابی مناسبی برای تولیدات لبنی، پشم، گوشت و صنایع دستی عشایر استان انجام گیرد، اعلام کرد: این امر به نوبه خود سبب خواهد شد تا وضعیت اقتصادی و معیشتی عشایر بهبود یابد.
وی با بیان اینکه در این میان باید حمایت‌های ویژه‌ای از تولیدات عشایر انجام گیرد، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم زندگی عشایر از سنتی به نیمه صنعتی سوق دهیم باید طرح‌هایی را در جهت ساماندهی و اسکان عشایر اجرایی کنیم.این مسئول با بیان اینکه در این زمینه نیازمند اعتبار و بودجه کافی هستیم، اعلام کرد: باید بتوانیم شرایط مناسبی برای این قشر ایجاد کنیم.
در پایان لازم است دستگاه‌های متولی به منظور حمایت قانونی و لازم از عشایر آذربایجان غربی که عموما در مناطق مرزی ساکن می‌شوند و به نام مرزداران غیور نام گرفته‌اند حمایت‌های درخور و شایسته‌ای انجام شود تا از سختی مشکلات زندگی در مناطق عشایری بکاهد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


چهار − = 2