گزارش//

آذربایجان غربی در آبی ترین وضعیت کرونایی

آذربایجان غربی در آبی ترین وضعیت کرونایی

گروه گزارش: آذربایجان غربی طبق آخرین رنگ‌بندی کرونایی، در آبی‌ترین وضعیت خود قرار دارد و تنها ۲ شهرستان کم جمعیت این استان، وضع زرد دارند که عامل اصلی تداوم این روند، واکسیناسیون گسترده فصل‌های گذشته و رعایت پروتکل‌ها است.
کرونا به عنوان جدیدترین پدیده تهدیدکننده سلامتی مردم دنیا، از اواخر آذر ۱۳۹۸ در چین و برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی و از اواخر بهمن همان سال در ایران و به تبع آن، آذربایجان غربی شایع شد و با وجود اینکه در ابتدا، مردم گمان نمی‌کردند که بیش از ۲ سال دوام داشته باشد، ولی این میهمان ناخوانده بیش از این مدت، در دنیا و ایران تاخت و تاز کرد و هنوز هم در برخی کشورها، روند ابتلا و بستری ناشی از آن ادامه دارد.
در ایران نیز تا تابستان سال گذشته، روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی بسیار قابل توجه بود و تعداد فوتی‌های روزانه حتی به رقم غیرقابل باور ۷۰۰ نفر هم رسید البته این روند در خیزهای پیشین بیماری در پاییز سال ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ هم کمابیش تکرار شده بود.
در کنار اقدامات زیادی که برای مهار بیماری صورت گرفت، موضوع واکسیناسیون از اوایل سال ۱۳۹۹ برای مهار کووید ۱۹ مورد تحقیق اولیه قرار گرفت و پس از ماه‌ها محققان در کل دنیا و کشورهای مختلف توانستند نمونه‌های اولیه واکسن را تولید کنند که البته در ایران هم، واکسن‌های مختلفی در روند ساخت و آزمایش قرار گرفت.
تزریق واکسن از اواخر سال ۱۳۹۹ در ایران و به تبع آن استان آذربایجان غربی آغاز شد که البته تا تابستان ۱۴۰۰ روند تزریق واکسن بسیار کند پیش می‌رفت که در این خصوص، وضعیت آذربایجان غربی هم نظیر دیگر مناطق کشور بد شد.
با روی کارآمدن دولت سیزدهم و توجه ویژه به موضوع تامین واکسن، از مرداد و بویژه شهریور ۱۴۰۰ روند سریع واکسیناسیون در کل کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی آغاز شد و در حالیکه میزان واکسیناسیون تا مرداد ۱۴۰۰ به کمتر از ۴۰۰ هزار دُز در استان می‌رسید، به یکباره روند واکسیناسیون روزانه به حدود ۷۰ هزار دُز رسید و مردم نیز استقبال زیادی از آن کردند.
این رقم در حال حاضر به حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز رسیده که البته در صورت استقبال مردمی و با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم، می‌توانست بیش از این ارقام باشد که این امر در بهار امسال میسر نشد.تابستان سال گذشته، وضعیت ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی همگی قرمز بود، این روند روز به روز بهبود یافت و در حال حاضر، تنها ۲ شهر زرد داریم و ۱۵ شهرستان استان وضعیت آبی دارند؛ امری که در طول ۲ سال گذشته تاکنون اتفاق نیفتاده بود.
تعداد شهرستان‌های با رنگ آبی کرونایی در آذربایجان‌غربی به ۱۵ رسید
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: در حالیکه شنبه هفته گذشته، ۱۴ شهرستان با وضعیت آبی در استان داشتیم، اکنون یک شهرستان دیگر به آنها افزوده شده تا تعداد این مناطق به ۱۵ برسد.
دکتر محمدامین ولی‌زاد افزود: طی شنبه هفته گذشته تا لحظه تهیه این گزارش، پلدشت وضعیت بهتری پیدا کرده و از وضعیت زرد به آبی تغییر رنگ داده است.وی اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان های ارومیه، نقده، میاندوآب، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، مهاباد، بوکان، تکاب، سلماس، خوی، شوط، شاهین دژ، پلدشت و ماکو در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.ولی زاد ادامه داد: همچنین شهرستان های چالدران و چایپاره وضعیت زرد کرونایی دارند که امیدواریم آنها نیز به سمت آبی حرکت کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: طبق برآورها وضع پلدشت نسبت به هفته گذشته بهتر شده و وضع بقیه شهرها تغییری نکرده است.
وی تاکید کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی و اهتمام ویژه به انجام واکسیناسیون توسط همه افراد جامعه در این وضعیت ضروری است که امیدواریم با اهتمام شهروندان، به سمت وضع نارنجی و قرمز حرکت نکنیم.البته در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی که در برخی اوقات به بیش از ۸۰ درصد نیز در آذربایجان غربی می‌رسید، کارشناسان و مسوولان مهمترین عامل موفقیت در مهار کرونا در ایران و آذربایجان غربی را موضوع واکسیناسیون می‌دانند و بر آن تاکید دارند که روند تزریق واکسن باید تکمیل شود.
واکسیناسیون علیه کرونا همچنان امری ضروری است
دبیر قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی در این باره معتقد است: با وجود کاهش آمار مبتلایان به کرونا در استان، همچنان واکسیناسیون برای تمامی مردم به ویژه کادر درمان امری ضروری است ولی متاسفانه میزان استقبال از واکسیناسیون کاهش یافته است.
دکتر سیدجلیل موسوی افزود: وضعیت بیماری کرونا در استان رضایت بخش است و روند بستری‌ها رو به کاهش گذاشته ولی باید توجه داشت که روند واکسیناسیون باید تکمیل شود.وی اظهار کرد: علاوه بر واکسن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یکی از سلاح‌های محافظتی در مقابل بیماری کووید ۱۹ به شمار می رود.
واکسیناسیون مهمترین علت موفقیت در غلبه بر موج ششم کرونا
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی هم در آخرین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: با عنایت الهی هم اکنون بیماری کووید ۱۹ در سطح استان و کشور حالت ایستایی دارد و لازم است با مشارکت و همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی در مقابله با بیماری و نیز خودداری از عادی‌انگاری بیماری توسط مردم، شاهد ریشه کنی نهایی بیماری کرونا در جامعه باشیم.
رضا ابراهیمی افزود: اقدامات هوشیارانه دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از جهش بعدی الزامی است.وی تاکید کرد: ساده ترین و بهترین روش پیشگیرانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین واکسیناسیون است.ابراهیمی اظهار کرد: اقناع سازی جامعه برای انجام واکسیناسیون به ویژه تزریق دُز سوم واکسن و واکسیناسیون کودکان و محصلان پنج تا ۱۲ سال و همچنین تزریق دُز چهارم واکسن برای افراد واجد شرایط باید در دستور کار باشد.
تزریق ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار دُز واکسن در آذربایجان غربی
رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی هم گفت: تاکنون ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار دُز واکسن در استان تزریق شده است.دکتر علی افشانی افزود: یک میلیون و ۷۴ هزار نفر از مردم استان، هر سه دُز واکسن کرونا را تزریق و البته بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر هم اقدام به تزریق دُز چهارم کرده‌اند.
وی اظهار کرد: ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر ۲ دُز را تزریق کرده‌اند و دُز اول هم برای بیش از ۲ میلیون و۶۶۲ هزار نفر تزریق شده است.افشانی ادامه داد: روند واکسیناسیون در آذربایجان غربی طی بهار و اواخر زمستان امسال کُند بوده ولی امیدواریم مردم در تابستان امسال، حضور بهتری برای دریافت دُزهای مختلف واکسن داشته باشند تا زمینه برای جلوگیری از بروز مشکل در ماه‌های آتی فراهم شود.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، با وجود همه مواردی که گفته شد هنوز بیش از نیم میلیون نفر از مردم واجد شرایط (بالای ۵ سال استان) حتی یک دُز واکسن هم تزریق نکرده‌اند که این امر می‌تواند در خیزهای بعدی، مشکل ساز باشد.طی ماه‌های اخیر، همه مردم دانسته‌اند که اهتمام همگانی برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ یک اصل اساسی است که باید رعایت شود و نباید اجازه دهیم، رنگ آبی نقشه‌های کرونایی به رنگ‌های زرد، نارنجی و یا حتی قرمز تبدیل شود که در آن صورت، دوباره محدودیت‌ها اعمال شده و دود آن به چشم همه مردم خواهد رفت.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 7