شهرها را قرنطینه نکردند چون می دانستند کرونا کشور را فرا گرفته است

شهرها را قرنطینه نکردند چون می دانستند  کرونا کشور را فرا گرفته است

گروه گزارش: این روزها پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا دست و پنجه نرم می کنند.این گروه که قبل از کرونا نیز با مشکلات و معضلات متعددی دست و پنجه نرم می کردند در دوران شیوع کرونا نیز به شدت مظلوم واقع شدند. محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفتگو یی ضمن انتقاد از ایرج حریرچی از مشکلات جامعه پرستاران گفت.
*با توجه به اینکه حدود ده روز از تائید شیوع کووید ۱۹ در ایران می گذرد و پرستاران وظایف رسیدگی به این بیماران دارند؛می خواستم درباره وضعیت این قشر بدانم؟
زمان جنگ یک اصلی وجود داشت و آن این بود که اگر دشمن خط مقدم را در دست بگیرد، می تواند کیلومترها را اشغال کند؛ در حال حاضر در دنیا جنگ ها به صورت گذشته نیست بلکه رنگ و بوی دفاع تغییر کرده است بنابراین در حال حاضر کشور با بحران روبروست و بعضی از افراد در خط مقدم در حال پیکار هستند تا شرایط کشور به حال قبل بازگردد. اکنون ویروس کرونا در سطح کشور منتشر شده است و کادر درمان خصوصا پرستارها در این کارزار مقابله می کنند اما پرستارها برای انگیزه نیاز به حمایت هایی از جانب مسئولان نظام سلامت دارند. حمایت فقط مادی نیست بلکه آنها نیاز به حمایت روحی و روانی دارند تا بتواند در این بحران با توان بیشتر خدمت رسانی کنند. در روزهای اخیر، پرستاران زیادی از شهرهای مختلفی با من تماس گرفتند و از بی امکاناتی گله کردند و می گویند ما را از هر گونه ماسک، دستکش و ابزار حفاظتی برای مواجه با بیماران کرونایی محروم کرده اند. اگر هم پرستاران اعتراضی کردند تهدید به اخراج و توبیخ شدند.بنابراین شرایط کادر پرستاری اصلا مناسب نیست و آنها با فقر امکانات دست و پنجه نرم می کنند.برخی پرستاران به طور داوطلبانه حاضر شدند به شهرهایی که وضعیت مناسبی ندارند اعزام شوند. بیمارستان ها در وضعیت عادی کمبود نیروی پرستار داشت اکنون که وضعیت قرمز شده بی توجهی مسئولان موجب شده پرستاران شیفت های زیادی سرکار باشند و اصلا روزها به خانه نروند چرا که باید خودشان را از خانواده دور نگه دارند که اعضای خانواده ایشان مبتلا نشوند.
*به دوره پنهان بیماری اشاره کردید، این ویروس چه زوایای دیگری دارد؟
این ویروس همچنان زوایای پنهانی دارد ولی آنچه روشن است، واگیردار و پرخطر است؛ همچنین کرونا دارای یک چرخه است که اگر بتوانیم این چرخه را بشکنیم می توانیم از ابتلا به این بیماری خود را دور کنیم؛ فردی که مشکوک است را اصطلاحا میزبان می نامند. عطسه،سرفه و خلط راه های ابتلا به بیماری است و فردی که مبتلا می شود مهمان است .اگر بتوانیم راههای این چرخه را نابود کنیم آن هم از طریق دستمال کاغذی و ضدعفونی و شستشوی دست چرخه شکسته می شود.
همانطور که گفتم این ویروس ناشناخته است و هر کسی در این باره مواردی را مطرح می کند به عنوان مثال می گویند از طریق معلق بودن در هوا یا حتی مدفوع منتقل می شود. تمام این گزینه ها فقط در حد گمانه زنی است.
*در این شرایط شما به عنوان یک پرستار پیشکسوت، چه توصیه هایی برای مردم دارید؟
اگر اطلاع رسانی و شفافیت از یک ماه پیش انجام شده بود از گسترش این بیماری جلوگیری می شد. نکته مهم این است که مردم باید از هرگونه اجتماع خودداری کنند. این ویروس به شدت علاقه به جمع دارد. البته در هفته اخیر این اجتماعات ها به شدت کم شده است اما اگر در این امر مردم مشارکت نداشته باشند این بیماری طولانی مدت در کشور باقی خواهند ماند.در چین مبنا را برای شناسایی کرونایی این گذاشته اند کسی که تب و سرفه دارد مشکوک است اما در ایران اصلا به این موارد توجه نمی کنند چرا که نمی خواهند آمار ابتلا به این بیماری افزایش پیدا کند همین امر این باعث شده روز به روز تعداد فوتی ها بالا برود.
*آقای شریفی مقدم باتوجه به اینکه مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند. با این وجود هنوز ادارات تعطیل نشدند و از این بابت نگرانی وجود دارد شما در این باره چه توصیه های بهداشتی دارید؟
کارمندان هم از دیگر مردم جامعه مستثنی نیستند و باید هر یک ساعت یکبار دست هایشان را با صابون بشویند. آنها باید به این موضوع توجه کنند که از ابزارهایی مانند موس، کیبورد،خودکار و… استفاده می کنند که احتمال دارد آلوده باشد. بنابراین باید این وسایل را ضدعفونی کنند و از ابزارهای دیگران استفاده نکنند. در روزهای اخیر، مردم انواع دستکش را خریداری کردند اما به این موضوع دقت نمی کند که وقتی از دستکش برای آلوده نشدن استفاده می کنند نباید با همان دستکش میوه، غذا و… بخورند بلکه باید آن را از دست خارج کنند بعد هر چیزی که می خواهند را میل کند.وقتی از دستکش های پلاستیکی استفاده می کنید ، باید هر یک ساعت یکبار تعویض شود نه اینکه از صبح تا عصر مورد استفاده قرار گیرد.
*ورود به منزل هم پروتکل بهداشتی خاصی دارید؟
به محض ورود به منزل باید دست هایتان را بشویید بعد لباس هایتان را از تن خارج کنید و بلافاصله با مواد شوینده بشویید چون ویروس روی تاروپود و بافت های لباس می نشیند. در خانه هم مکررا دست هایتان را با صابون بشویید.کیف و تلفن همراه تان را ضدعفونی کنید. این بیماری دو هفته دوره نهفته دارد بنابراین باید در مواقع عطسه یا سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنید.
مردم اگر بتوانند دست هایشان را مرتب با صابون تمیز کنند بیماری را از خودشان دور کردند.رعایت این مسایل الزاما به معنای آلوده بودن وسایل محیط کار و خانه نیست بلکه همه اینها برای پیشگیری است و اقدامی بازدارند به حساب می آید.
*هفته گذشته رئیس جمهور سخنانی را مطرح کردند که قرنطینه محلی و شهری نداریم بلکه قرنطینه فردی خواهیم داشت؛ به نظر شما چرا ایشان اینقدر با صراحت کلام درباره قرنطینه صحبت کردند و پرونده این موضوع را کاملا مختومه کردند؟
کاملا مشخص است؛ این ویروس از یک ماه قبل در کشور توسعه پیدا کرده بود؛ اگر از ابتدا که در قم این ویروس مشاهده شد شفاف سازی کرده بودند در حال حاضر کشور با چنین رشدی مواجه نمی شد.لذا در این شرایط که کل کشور دچار کووید ۱۹ شده نمی توانند قرنطینه سازی کنند .اگر ایران قم را مانند ووهان چین قرنطینه کرده بود به راحتی می توانست از توسعه این ویروس به کل کشور جلوگیری کند. به خاطر عدم اطلاع رسانی به موقع از سوی مسئولان به مردم وشرکت مردم در مراسمات جمعی وفشرده مثل ۲۲ بهمن و عدم رعایت اصول بهداشتی،حالا باید با کووید ۱۹ دست و پنجه نرم کنند و جانشان را از دست بدهند. معلوم است دیگر در این شرایط کل کشور را نمی توانند قرنطینه کنند.
*مردم نسبت به ابتلای کرونای مسئولان واکنش منفی داشتند. نظر شما چیست؟
اتفاقا سوالی را کادر پرستاری مطرح کردنند که چرا وقتی مسئولی کروناش مثبت می شود به سرعت خوب می شوند اما وقتی پرستار به کرونا ابتلا می شود جانش را از دست می دهد؟درباره کرونایی حریرچی باید بگوییم ایشان صداقت ندارد من ۳۰ سال با حریرچی کار کردم و به خوبی ایشان را می شناسم و حتی تظاهر به علایم کرونا در روز نشست خبری با خبرنگاران کاملا بازی بود تا فرداش از دبیری ستاد مبارزه با کرونا شانه خالی کند و خانه نشین شود. اما دیگر مسئولان امکان دارد با حضور در اجتماعات عمومی از فرد میزبان گرفته باشند.
*آقای امیرآبادی فراهانی نماینده هفته گذشته در مجلس، درباره فوت ۵۰ شهروند قمی بر اثر کرونا خبر داد، بلافاصله بعد وزارت بهداشت تکذیب کرد.نظرتون درباره آماری که این نماینده ارائه کرده چیست؟
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از سلامت نیوز ، در حقیقت آماری که آقای امیرآبادی فراهانی در مجلس ارائه داد درست بود چرا که این بیماری حدود یک ماه پیش به ایران وارد شد؛ اما کیت در کشور نبود و تا زمانی که دولت بتواند کیت از دیگر کشورها تهیه کند حدود ۲۵ روز به طول انجامید در این شرایط چند نفر فوتی داشتیم اما مبنا آمار را از زمانی قرار دادند که کیت وارد کشور شد. ایرج حریرچی توجیحش این بود که ما چون از این افراد آزمایش نگرفتیم نمی توانیم در آمار بگذاریم در صورتی که تمام فوت شده ها علایم کرونا را داشتند و آقای فراهانی هم آمار فوتی ها در قبرستان را می دهد نه آماری که کیت وارد کشور شده است.این اختلاف نظر میان مسئولان وجود دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۶ ب.ظ

دیدگاه


9 − = هشت