آخرین وضعیت مرمت بناهای تاریخی ارومیه

آخرین وضعیت مرمت بناهای تاریخی ارومیه

گروه اجتماعی:معاون میراث فرهنگی اداره کل ، گزارشی از آخرین وضعیت مرمت خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه را اعلام کرد. به گزارش آرازآذربایجان ؛ محمد فتحی معاون میراث فرهنگی اداره کل با اعلام این گزارش گفت: بنای تاریخی خانه اربابی دیزج سیاوش ارومیه که در بلوار شورا واقع شده است ، قدمتی حدود ۹۰ ساله داشته و در دوران پهلوی اول و در باغ بزرگ ۶ هکتاری احداث شد.
این خانه از آنجائیکه متعلق به ارباب روستای دیزج سیاوش بود به همین نام نیز معروف گردید. وی افزود: طبق تاریخ کتیبه نصب شده در ضلع شرقی بنا و نیز فرم معماری و چیدمان نمای طبقه اول، این بخش بصورت الحاق جدید بوده و سپس پوشش شیروانی کامل کننده این معماری بوده است.
فتحی ادامه داد: بعداز در اختیار گرفتن مالکیت این اثر تاریخی از سوی بانک مسکن استان حسب ضرورتهای موجود، طرح مرمت و ساماندهی آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و مشارکت بانک مسکن در دستور کار قرار گرفت و با اعتبار مشترکی حدود چهارصد میلیون تومان، فصل اول مرمت آن آغاز شد و هم اکنون نیز فصل دوم طرح مرمتی آن، مراحل پایانی خود را طی می نماید.
معاون میراث فرهنگی استان در خصوص اهم کارها و فعالیتهای انجام یافته این فصل از مرمت بنای مذکور گفت: بعد از خرید مصالح و مواد ساختمانی مورد نیاز از قبیل: آجر چهارگوش آهک، پودر خاک سنگ و …، حدود ۱۵۰ مترمربع در بخش های مختلف بنا، آجرکاری انجام گرفته و در سطحی بیش از ۲۵۰ متر مربع نیز کار بندکشی صورت گرفته است.
وی افزود: آهن کشی دور رخ بام به طول ۵۰ متر، احداث کانال در محوطه بطول۲۵ متر، عرض ۶۰ سانتیمیتر و عمق یک متر و بیست سانتمیتر جهت اجرای دیوار سنگی، از دیگر اقدامات این کارگاه در سال ۹۶ بوده است.
فتحی ادامه داد: در این مدت بیش از ۸۵ مترمکعب نخاله و خاک اضافی از محوطه بنا جمع آوری و به بیرون منتقل داده شده است ضمن اینکه دیوار فرسوده ضلع جنوبی طبقه اول تخریب و دیوار جدیدی در سطح ۲۱ متر مربع احداث شد.
وی افزود: اجرای کاهگل در نمای ضلع جنوبی بنا در سطح حدود ۳۰ سانتی مترمربع، دورچینی دست انداز پشت بام بطول ۶۴ متر و شیب بندی پشت بام و انجام سیمان کاری و نصب ناودان در سطحی حدود ۳۳۴ متر مربع، از دیگر اهم اقدامات انجام شده کارگاه بوده است.
فتحی در پایان گفت: طرح مرمت و ساماندهی خانه اربابی یک کار مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی استان و سرپرستی بانک مسکن استان است و با اتمام این مرحله از کارگاه می توان گفت که حدود ۶۰ درصد از طرح کلی و جامع مرمت و ساماندهی آن محقق شده است که در صورت اختصاص یافتن اعتبار مورد نیاز، طرح مرمت کلی آن تا پایان امسال به اتمام می رسد.
*مرمت قلعه عسگرآباد ارومیه
روستای عسگرآباد کوه ارومیه که دارای حصار و قلعه ای تاریخی و کم نظیری است و در زمان خویش با حصار و باروی شهر ارومیه برابری میکرد، در فاصله حدود بیست کیلومتری شمال غربی ارومیه واقع شده است.
حصار و قلعه روستا، در اواخر دوره قاجاریه و توسط اهالی منطقه بمنظور دفاع در برابر هجوم عناصر بیگانه ساخته شده است. این قلعه که در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است از نظر هندسی به شکل مستطیلی نامنظم بوده و مصالح و مواد مورد استفاده شده در آن شامل خشت و کاهگل می باشد.
باتوجه به ضروریت های پیش آمده، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی طرح مرمت و ساماندهی آن را در دستور کار خود قرار داد که هم اکنون فصل دوم کارگاه مرمتی آن، فعال و در جریان است.
براساس این گزارش، جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی در خصوص مجموعه اقدامات صورت گرفته و در دست اقدام این کارگاه توضیح داد و گفت: یکی از آسیب های تهدید کننده قلعه مربوط به فرسایش پای دیوارهاست که در اثر گذشت زمان و عوامل جوی، این آسیب به وجود آمده است لذا ایجاب می نمود که در اولین قدم، این مشکل برطرف شود.
وی در همین خصوص افزود: بهمین منظور و جهت رفع این مشکل حاد، با استفاده از ترکیب قلوه سنگهای کوهی و ملات آهک، در دوطرف پای دیوارها و به عمق بیست سانتی متر اقدام به شفته ریزی شد که این کار بمنظور آماده سازی بستر و کف مناسب جهت بازسازی پای دیوارهای قلعه ضروری است.
مدیرکل استان درخصوص مزیت و کاربرد این اقدام گفت: تا کنون حدود ۱۲۵۰ متر شفته ریزی انجام شده است و این کار باعث می شود تا از نفوذ بیش از حد رطوبت به داخل دیوارهای چینه ای و شسته شدن پای دیوارها جلوگیری شود.
جلیل جباری درخصوص سایر اقدامات صورت گرفته گفت: استحکام بخشی و مرمت برج و باروی قلعه از دیگر کارهائی است که در دستور کار قرار دارد و بهمین منظور، بخشهائی از دیوارهای چینه ای قلعه که دچار فرسایش و تخریب شده با استفاده از خشت خام و کاهگل در سطحی حدود ۲۲۰ مترمربع مورد مرمت قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان در پایان گفت: اعتبار درنظرگرفته شده برای این فصل از مرمت ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی بوده است که قطعاً ناکافی می باشد لذا درصدد هستییم تا با انجام رایزنی با دفتر امور دهیاریها و روستاهای استانداری، اعتبارات لازم را برای به سرانجام رساندن وتکمیل طرح مرمت این قلعه بدست بیاوریم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


9 + هفت =