احیای مکارم اخلاقی درجامعه عامل توسعه اقتصادی

احیای مکارم اخلاقی درجامعه عامل توسعه اقتصادی

امین عربی
گروه اجتماعی: بدون شک احیای اخلاق و تاکید بر مکارم اخلاقی درهر جامعه ایی برای نجات اقتصاد و رشد و توسعه ضروری است.
اینکه چرا برای رشد اقتصادی به اخلاق نیکو نیازمندیم و جایگاه اخلاق در توسعه و رشد اقتصادی کجاست روشن است و لذا اساس و پایه تمام نظریه های اقتصادی بر عدم وجود موانعی است که در نتیجه بداخلاقی بوجود می آید و موانع مانند محدودیت ها هزینه فعالان اقتصادی را افزایش می دهد.
رشد اقتصادی به معنی افزایش سالانه کمی تولید کالا و خدمات در برنامه های جامع توسعه اقتصادی می باشد. توسعه اقتصادی از طریق تغییرات بنیادی و اساسی در جهت افزایش ظرفیت های فیزیکی، انسانی و اجتماعی به منظور افزایش در کمیت و کیفیت تولید کالا و خدمات صورت می گیرد. عاملی که ظرفیت های فیزیکی را تغییر می دهد، انسان و مجموعه انسان های یعنی اجتماع است. در برنامه ها و فرایندهای توسعه و رشد اقتصادی دیدگاههای مختلفی توسط نظریه پردازان بیان گردیده است که در همه آنها انسان نقش آفرین برنامه ها و فرایندها است.
انسان ها برای اینکه مسئولیت یا به عبارتی نقش آفرینی خود را به خوبی انجام دهند با همدیگر و با محیط پیرامونی و همه ملزومات اقتصاد در ارتباط هستند و بخش مهمی از این روابط مربوط به نگاه انسان است که باعث بوجود آمدن یا پیدایش کارهای خوب یا بد که همان اخلاق است، می شود. اسلام بر صفات راسخ و پایداری که با تفکر و تعقل موجب افعال زیبا و پسندیده می شود و همچنین پرهیز از افعال زشت و ناپسند تاکید دارد. این موضوع به این معنی است که در مکتب اسلام هیچ مانعی از طریق اخلاق بر مسیر رشد و توسعه اقتصادی وجود ندارد. از آنجایی که تولید، رشد و توسعه اقتصادی تنها بوسیله انسان و بکارگیری نعمت های الهی به مفهوم نهاده تولید امکان پذیر است، بنابراین در این راه پسندیده ترین و ضروری ترین موضوع انسان است و برای هموار کردن مسیر رشد و تولید توسط انسان توجه و تاکید بر مکارم اخلاق ضروری است. در رشد و توسعه اقتصادی سخن از اخلاق لازم است و توسعه بدون حضور انسان و انسان بدون اخلاق موضوعیت ندارد. تولید؛ توزیع و مصرف زنجیر اقتصاد را کامل می کند و ساختار اصلی حوزه اقتصاد را تشکیل می دهد. آنچه خداوند در طبیعت بدون حضور انسان خلق می کند در محاسبه تولید ناخالص ملی منظور نمی شود و تنها با حضور و ورود انسان، فرایند اقتصادی ثبت می_شود. آنچه را خداوند در طبیعت خلق می کند مانند جنگل ها و مراتع در صورتی که انسان بعنوان مخلوق خداوند در آن نقشی نداشته باشد بعنوان تولید یک کشور در نظر گرفته نمی شود و در محاسبات منظور نمی شود.
به عبارتی انسان بخش جدایی ناپذیر فرایند رشد و توسعه اقتصادی است. لذا نگاه انسان به همدیگر و جامعه و رفتارهایی که در نظام سیاسی حاکم بر کشورها در داخل و تاثیراتی که کشورها بر همدیگر یا از طریق نهادهای بین المللی دارند بر فرایند رشد و توسعه ملی و بین المللی موثر بوده و شناخت مصادیق ارزش‌های فردی اجتماعی، ملی و بین المللی و راه‌های کسب فضائل و ترک رذائل اخلاقی و بکارگیری بهترین_ها از اهمیت بالایی برخوردار است. ارزش_های فردی؛ اجتماعی؛ ملی و بین المللی و فضایلی که انسان ها به دنبال کسب آنها هستند و رذایلی که تلاش بر ترک آنها دارند، نتایجی به دنبال دارد که اساس و شالوده توسعه و رشد اقتصادی و مناسبات تجارت بین الملل و توزیع و مصرف در داخل و خارج را تشکیل می دهد.
اخلاق نه تنها برای اقتصاد ضروری است بلکه بنیان های اجتماعی, سیاسی, فرهنگی نیز بر اخلاق استوار است و آنجا که انسان جامعه را تشکیل می دهد و برای اداره جامعه به نیروی انسانی نیاز دارد، شایسته است بر آراستگی جامعه به اخلاق نیکو از طریق برنامه ریزی هایی که صورت گرفته و می گیرد از خانه تا مدرسه و دانشگاه و محیط های مختلف تاثیرگذار بر رفتارهای فردی و جمعی دقت بیشتری صورت گیرد و راه رشد اقتصادی را هموار نمود.
رشد و توسعه اقتصادی از طریق سرمایه گذاری در پروژه صورت می گیرد و هرچه سرمایه_گذاری بدور از هزینه های اضافه و همراه با همفکری سرمایه گذار و مدیران با تجربه و آگاه و همگرایی همه امکانات و منابع باشد ثمردهی آن زودتر و توسعه با رشدی فزاینده صورت می گیرد که در نتیجه آن میزان تولید افزایش و اشتغالزایی بیشتری بوجود می آید که نتیجه آن کاهش معضلات اجتماعی و کاهش هزینه های عمومی برای رفع مشکلات و منتفع شدن همگان است. نتایج بکارگیری و ساری و جاری بودن فضایل اخلاقی فراتر از نجات اقتصادی است و آنچنان از اهمیت بالایی برخوردار است که رئس جمهوری در ادامه پیام نوروزی به زیبای بیان می کند که انقلاب ما برای اسلام و اخلاق بود، بعثت پیامبران ما برای اخلاق بود. پیامبر ما فرمود بعثت من فقط برای تکمیل مکارم اخلاقی بود. در جامعه انقلابی ما نباید اثری از دروغ، اتهام، بدگمانی، بدزبانی و تندخویی باقی بماند. در جامعه ما نباید اثری از فساد باقی بماند.
بعضی از مصادیق رذایل اخلاقی که رئیس جمهوری بدان اشاره کرد و موارد دیگر که وجود دارد اما در اینجا بدان اشاره نشده، اگر در جامعه رواج داشته باشد، هزینه های سرمایه گذاری را برای علاقمندان به سرمایه گذاری افزایش می_دهد. می دانیم که امروز برای تولید بیشتر و رفع مشکل بیکاری و توانمند شدن اقتصاد در مقابل بحران ها نیاز به سرمایه گذاری و سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی و سرمایه گذاری خارجی داریم. اخلاق در جذب سرمایه بسیار موثر است و بداخلاقی سرمایه گذاری را به مکان_های دیگری انتقال می دهد.
بداخلاقی هایی که توسط سازمان های بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در فرصت های مهم تاریخی در حق ملت_ها صورت گرفته و می گیرد و نمونه بارز آن را هنگام ملی شدن صنعت نفت ایران شاهد بودیم و تکرار اینگونه رفتارها زمانی که کشورها بر حقوق ملی و بین المللی خود پای می فشارد مشکلات اقتصادی فراوانی را فراروی ملت ها قرار می دهد و در شرایطی که قوانین حاکم بر سازمان تجارت جهانی از یک سو و تولید با هدف صادرات بعنوان اصلی ترین برنامه های دولت ها از سوی دیگر هزینه های زیادی از طریق دوری از بازارهای جهانی بر کشورها وارد می کند، بیش از هر چیز قدرت استدلال حاکم ساختن اخلاق در مناسبات داخلی و بین المللی ضروری است، اما ضروری تر از آن بکار گیری فضایل اخلاقی در درون جامعه ای است که اعتقاد به مقاومت اقتصادی دارد و در مسیر دستیابی به ایده آل های خود هزینه های بسیاری پرداخت نموده است.
امروز در کشوری که منابع اقتصادی بی بدیل و استعدادهای بی نظیری وجود دارد و به توانمندی_های فراوانی آراسته است، رسوخ فضایل اخلاقی در تارو پود جامعه ضروری است. کسانی که احساس تعلق بیشتری به این نظام و کشور دارند و رفتار و گفتار آنها مبنای قضاوت همگان است می_توانند از طریق جستجوی راه های آشکار سازی ثمردهی بار عملی این مهم، جامعه را از شبهات یا واقعیت هایی که از طریق آمار سازمان_های بین المللی در معرفی رتبه های کشورمان در بین کشورهای دنیا که بیانی از حاکم بودن شاخص های نامطلوب که نشانه هایی از بداخلاقی در اقتصاد کشور می باشد، نجات دهند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 10