کمر محیط زیست در دولت روحانی شکست

کمر محیط زیست در دولت روحانی شکست

گروه جامعه: یک فعال محیط زیست گفت: از ابتدای مسئولیت کلانتری او حوزه هایی همچون حیات وحش، جنگل ها و مراتع،تعرض به طبیعت، پرندگان و آبزی ها و … را رها کرد؛ به بهانه اینکه کل و میش زیاد آب می خورند مجوز بی رویه شکار صادر شد؛ این عملکرد کمر محیط زیست را شکست.
اسماعیل کهرم، پرنده‌شناس و فعال محیط زیست؛ در انتقاد به ناکارآمدی مدیریت در سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم گفت: در دولت دوم آقای روحانی ریاست سازمان بحران زده محیط زیست را به آقای عیسی کلانتری سپردند. در ابتدا به نظر می رسید که این آقا به واسطه قدرت عمل و گردن فرازی می تواند از پس مشکلات محیط زیست بر بیاید؛ اما با گذشت چند ماهی مشخص شد که از ایشان از تمام حوزه های محیط زیست همچون حیات وحش، جنگل ها و مراتع، پرندگان و آبزی ها، شکار و … تنها آب، آب می کند و به حوزه آب به ویژه احیای دریاچه ارومیه علاقه نشان می دهد که در نهایت هم این پروژه با شکست مواجه شد.
وی در ادامه افزود: گرچه احیای دریاچه ارومیه به خودی خود کار بسیار شاقی است که هنوز انجام نشده و آنچه که مردم می بینند حاصل بارش ها و انتقال آب از حوضه های آبریز دیگر به دریاچه ارومیه است که براساس نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست چنین وضعی پایدار نخواهد بود.
این پیشکسوت حوزه محیط زیست اضافه کرد: مثلا شما اگرانتقال آب خزر را مرور کنید متوجه خواهید شد که آقای کلانتری بی توجه به نظر آنهمه کارشناس که انتقال آب از خزر را کار اشتباه و غیر علمی و غیرکارشناسی عنوان می کردند پایش را در یک کفش کرده بود و تلویحاً می گفت تمام کشانی که مخالف این طرح هستند، متعصبانه نظر داده اند. در حالیکه محیط زیست برای یک فعال این حوزه یعنی آب و خاک و جنگل و دریای تمام کشور. آقای کلانتری در زمان خود کمترین ارتباط و تعامل را با کارشناسان و فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست داشت و تنها روی دریاچه ارومیه متمرکز شده بود که فهم و درک اینت تمرکز هم کار غیر ممکنی نیست.
کهرم در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در مسئله احیای دریاچه ارومیه هم هیچگونه شفاف سازی صورت نگرفت و مشخص نشد که چه میزان برای این طرح هزینه شده است. گرچه در آخرین روزهای تصدی آقای کلانتری بر سازمان محیط زیست یک مشت اعداد و ارقام منتشر شد؛ اما کسی نپرسید در مقابل حرام کردن اینهمه پول چقدر طبیعت آسیب دیدی و چه زیستگاه هایی ویران شد و محیط زیست بکر ما از بین رفت؛ اما سوال نشد که در قبال این آبی که به دریاچه ارومیه ریخته اند جاهایی کانند کانی سیب، و بلبر که به خودی خود طبیعتی بکر داشتند و در اطراف آنها کشاورزی در جریان بود و به خودی خود مناطق بکری برای گردشگری و بومگردی محسوب میشد، نابود شدند که مثلا آقای کلانتری ثابت کند که دریاچه ارومیه را احیا کرده است.
وی در بحثی دیگر با بیان اینکه کلانتری می خواست از انتقال آب خزر به سمنان خود را به روحانی که اهل سمنان است، ثابت کند، گفت: چرا باید در هر دوره ریاست جمهوری یک رئیس جمهور از قدرتش استفاده کند و با ویرانی بخشی از کشور زادگاه خود را آبد کند؟ آیا وظیفه رئیس جمهور این است؟ شما فکر کنید ویرانی زاینده رود اصفهان نتیجه کدام اقدام است؟ چرا باید کار دولت هایی مانند دولت آقای خاتمی و روحانی ویرانی یک منطقه و آبادی زادگاه خود باشد؟
این پرنده شناس پیشکسوت ادامه داد: در طرح های انتقال آب هزاران عیب کارشناسی وجود دارد که درحوصله این بحث نیست و باید چنینی مباحثی در جلساتی که مسئولان دولتی تصمیمی گیرنده حضور دارند عنوان شود تا با یک تصمیم گیری درست مانع از رکود و ویرانی در حوزه محیطزیست، کشاورزی و سایر حوزه ها شد، یعنی اگر کشاورزی یک منطقه از بین برود زندگی در آن منطقه از بین رفته. مطمئن باشید مردمی مناطقی که در آن طرح انتقال آب صورت گرفته در چند سال آینده برای کارهایی چون دستفروشی و مشاغل کاذب روانه شهرهای می شوند.
وی در ادامه افزود: در دوره آقای کلانتری بیشترین فجایع را در حوزه مرگ و میر پرندگان، ماهی ها و آبزیان، شکارهای بی رویه و حتی صدور مجوزهای شکار به وفور یافت می شود. خود آقای کلانتری بارها در سخنانش به صورت تلویحی اعلام کرد به حیات وحش کاری ندارد. مگر می شود مسئول یک سازمان و معاون رئیس جمهور تنها یک حو.زه از حوزه های بی شمار مسئولیت اش را انتخاب کند؟ روزهای او مسئولیت آقای کلانتری بو.د که فرمودند: ما برای چهار یوزپلنگ نمی آییم مسئله آب را فراموش کنیم. حالا که چهار سال مسئولیت او در سازمان تمام شد چهار سال قبل هم مامور احیای دریاچه ارومیه بود؛ با این وجود چرا در تلویزیون به مردم گزارش نمی دهد که در حوزه آب چه کرده؟ بجز اینکه هزینه های بی شماری به کشور تحمیل کرده؟
کهرم اضافه کرد: من بدون تعصب می گویم که بدترین دوره ریاست بر سازمان محیط زیست در دوره کلانتری و دولت روحانی بود؛ در این دوره کمر محیط زیست شکست. عجیب است که با تمام حساسیتی که این سازمان داشته چرا شخص آقای روحانی از معاون خود یعنی کلانتری حسابرسی نکرده و به اعتراض ها از جمله اعتراض ۱۱۸ استاد دانشگاه و سار متخصصان حوزه محیط زیست که بارها به عملکرد این فرد و برخی نابسامانی ها اعتراض داشته اند، چرا پاسخگو نبوده است؛
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از دانا،وی در خاتمه اظهاراتش با بیان اینکه عجیب است که رئیس یک سازمان طرفدار شکار باشد، تصریح کرد: بیشترین پروانه شکار در این دوره صادر شده است. نظر سازمان محیط زیست در رابطه با شکار حیواناتی چون کل و میش در این وانفسای گرانی گوشت که طرفداران بسیار دارد، این است که کل و میش زیاد آب می نوشند و برای همین باید شکار شوند؛ آخر این چه استدلالی است؟ چرا نمی گویند گوشت شکار لذیذ است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 5 =