تدابیر بی نتیجه برای فقر و جمعیت

تدابیر بی نتیجه برای فقر و جمعیت

علی رحیمی راد
گروه اجتماعی: عبور از کرونا مانند هر بحران فراگیر دیگری، بسته به امکانات کشور دارد.
از آنجا که عدد جمعیت کشور رو به کاهش است، و از آنجا که علت اصلی کاهش جمعیت کشور اقتصادی است یا مسائلی است که نمود اقتصادی دارند
همچنین از آنجا که مشکلات اقتصادی با کرونا تشدید شد و تاثیر مشابه و موثرتری بر جمعیت خواهد گذاشت، باید بررسی کنیم که کرونا چه تاثیری بر جمعیت ما می گذارد و کشور چگونه می تواند از مصائبی عبور کند که به سبب کرونا ایجاد شده است و بر فقر و جمعیت تاثیر دارد.
عبور از بحران به مدیریت کشور وابسته است. این گذر به عملکرد قبلی، دستاوردهای علمی و تکنولوژیک عصر، قدرت اقتصادی و فرهنگی و البته جریان مدیریت کننده کشور بستگی دارد.
این فاکتورها هستند که یک کشور را توانمند می کند تا در بحران های سخت، مقاومت کنند و زمانی را معین می کند که آنها ویرانی حاصل از بحران را پشت سر بگذارد.
این ویرانی می تواند ویرانه های یک کشور پس از جنگ های جهانی باشد یا آمار مرگ و میر سوانح روحی و روانی و دگرگونی های به جا مانده از یک ویروس کشنده که اینجا کووید۱۹ است.
نه تنها عبور از بحران، بلکه میزان خسارت جامعه از هر بحران هم به این عوامل بستگی دارد.
مسلما خسارتی که جغرافیایی با دانش و نظم و ثروت بیشتر از یک حادثه بحران آفرین ( مانند کرونا و مانند جنگ ) می بیند، قابل قیاس با کشورهایی نیست که در برابر حملات غیرمترقبه (طبیعی یا انسانی ) بی سلاح هستند.
با توجه به واژه ی بی سلاح است که کووید۱۹ و جمعیت به هم مرتبط می شوند. بی سلاح یا آسیب پذیر، آنچیزی است که می شود به اقتصاد ما گفت.
اقتصاد تخریب شده در طول دو دهه گذشته سبب کاهش جمعیت کشور شد. در واقع نقش پررنگی داشت تا جوانان دهه ۶۰ و هفتاد که اکنون ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند، مجردی را انتخاب کنند یا از فرزندآوری اجتناب کنند.
عامل درجه اول اقتصاد و فقر معرفی شده است. نبود کار، مسکن، امنیت شغلی و عواملی از این دست. این وضعیت اقتصادی رو به وخامتی بود که به کرونا خورد.
پرسش ساده است. آینده ایران چه خواهد شد؟ آیا امکان عبور از این بحران با این مدیریت وجود دارد؟ آیا فقر را حل می کنیم و مشکل زادولد حل می شود یا ما با فقری گسترده تر از قبل در بعد از کرونا روبرو خواهیم شد یا سرنوشت ما نامعلوم است؟ سید میرزایی، گفت: جمعیت با تمام محورهایی که با مدیریت کشور در ارتباط است مرتبط است. بنابراین کرونا نیز تاثیر خود را بر آن می گذارد.
اولین شرط رفع معضل جمعیت رفع مشکلات اقتصادی کشور است اگر ما می خواهیم این مشکل غیردستوری حل شود. جامعه اگر از امکانات اقتصادی برخوردار شود، به خودی خود جمعیت خود را حفظ می کند.
معضل جمعیت با فقر تنیده است
وی در ادامه بیان کرد: کرونا و پدیده هایی مانند کرونا، گذرا هستند.
شاید تاثیر مستقیمی بر جمعیت کشور نداشته باشد، اما گره خوردن آن با مسائل اقتصادی کتمان ناپذیر است.
آنچیزی که مسلم است، اگر تمهیدات درستی اندیشیده شود، کرونا مانند هر بحران دیگری از بین می رود.
سپس شرایط جدید بوجود می آورد. کرونا یک پدیده جهانی است اما در اینجا باید اشاره کنیم که مدیریت کشورها چگونه است.
در کشورهایی مانند سنگاپور قوانینی یا تدابیری ایجاد کردند، که سبب کاهش مرگ و میر و کنترل نسبی شد. در بسیاری از کشورها هم این تمهیدات را نمی بینیم.
کرونا فقر را افزایش داد
این جمعیت شناس اضافه کرد : مسئله مهم تبعات اقتصادی کرونا است. تبعاتی که تاثیر بر موضوع ما یعنی جمعیت می گذارند. بدیهی است که این تبعات با خروج کووید ۱۹ از زندگی مردم خارج نمی شود. لازمه اینکه این تبعات جبران شوند و کشور به شرایط اول خود برگردد، ایجاد شرایط سیاسی و اقتصادی مطلوب تری است.
کرونا بلای یک ساله و مدیریت چند ساله است؟
وی گفت: یک موضوع را نباید نادیده بگیریم. کرونا کمتر از یکسال است که به زندگی ما وارد شده است.
ایا ما قبل از کرونا وضعیت مطلوبی داشتیم؟ بسیاری از کشورها مشکلات جمعیت را با اتکا به تکنولوژی و مدیریت اسبق خود پشت سر گذاشتند. نمونه آن کشورهای اسکاندیناوی هستند.
آیا ما این شرایط را داشتیم؟ آن مدیریت ها را انجام دادیم؟ خیر.
پس نمی توانیم توقع داشته باشیم که شرایط بعد از کرونا با این وضعیت مدیریت هم بهتر باشد.
این در رابطه با جامعه، اقتصاد جامعه و البته تشکیل خانواده و جمعیت هم صادق است. منبع یک کشور نیروی متبحر است. تا این نیرو دچار اختلال نشود می شود امیدوار بود اقتصاد پویایی خود را حفظ کند.
اگر شرایط اقتصادی با روندی که هست پیش برود و توجه به کیفیت جمعیت همانگونه که بوده است بماند، به اتکای باد که امیدواری معنا ندارد.
امروز توازن ازدواج و سن بسیار نگران کننده است. ازدواج یا زادآوری نیازمند تامین مالی و امنیت اقتصادی است. این شرایط امروز مهیا نیست.
فقر و امتناع از ازدواج ، جواب منطقی جامعه است
وی در پاسخ به این پرسش که » از آنجا که اراده_ای وجود ندارد، مشخص است که کشور چنین مدیریتی نخواهد داشت و نخواهیم توانست در چند سال بعدی از بحران اقتصادی خارج شویم.
جامعه متحمل تبعات کرونا نیز خواهد بود.
چه سرنوشتی برای کشور و جمعیت آن ترسیم می کنید؟ « بیان کرد: این که چه می شود را هیچ کس نمی تواند پاسخ بدهد. هر پیش بینی ای منوط به تحقیقات بنیادین است.
ادامه این وضعیت یعنی پذیرش بحران و پذیرش افزایش بحران. این چیزی است که روشن است.
شما با هیچ تدبیری نمی توانید جوان سی ساله ای که مدرک عالی دارد اما تامین مالی ندارد را به ازدواج مجبور کنید. جوان جامعه منطقی است. آنها تامین مالی، مسکن و امکانات یک زندگی را ندارند.
سرنوشت جمعیت و فقر با این مدیریت همین است
وی افزود: باید خون جدیدی به اقتصاد کشور تزریق شود. یعنی باید می شد. نشد و یک بحران به نام کرونا هم آمد. در این شرایط باید شجاعت سیاسی داشته باشید و از کشورهایی که موفق شدند بپرسید که چه کردند.
سنگاپوری را که مثال زدیم، با اتکا به تفکر یک زنی شکوفا شد که اولش توصیه اش تغییر رویکرد جامعه و مدیرانش بود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از رکنا، او خواست که سیاست مداران در برابر حرفی که برای آنها ناخشوایند است، صعه صدر به خرج بدهند و رویکردهایشان را کنار بگذارند، تجزیه و تحلیل کنند و علمی ترین راه را انتخاب کنند.
اصلاح رویکرد از لوازم اجتناب ناپذیر اصلاحات اقتصادی است.
اگر آنها این کار را می کنند می توانیم امیدوار باشیم، در غیر این صورت هیچ پاسخی نمی شود داد. باید ببینیم چه پیش می آید.
اقتصاد و سیاست را باید به دست سیاستمدار نخبه باسواد سپرد. وگرنه آن اتفاقی خواهد افتاد که تاکنون افتاده است.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 16