تشویق دانش آموزان برای حضور در کلاس های خصوصی

تشویق دانش آموزان برای حضور در کلاس های خصوصی

گروه گزارش : آذربایجان غربی یکی از استان_های رکوردار تشکیل کلاس های خصوصی به حساب می آید که شاید بزرگترین معضل بخش تدریس استان باشد. در گذشته تصور بر این بوده که آموزش و پرورشی موفق است که دانش آموزان خروجی آن از سطوح بالای علم و دانش برخوردار باشند،اما امروزه مهارت(مهارت زندگی،مهارت حل مسأله،مهارت کنترل خشم)و همچنین نگرش به عنوان دو ضرورت مهم در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است بطوریکه حتی در گزینش افراد جهت مشاغل معلمی نیز باید به این سه عنصر توجه شود .البته این منابع انسانی به یکدیگر مرتبط بوده و به هم وابسته اند، اما آموزش و پرورش شالوده و بنیان سایر منابع محسوب می شوند و حل این مشکلات و چالشهای موجود در ان به توسعه منابع انسانی جامعه می انجامد ، لذا بنا به ضرورت فوق به بررسی معضلات موجود به همراه نظرات مردمی و حدالامکان ارائه راهکار می پردازیم.آموزش به معنای گسترده با هزاران مدیر ومعلم سرو کاردارد و در سوی دیگر میلیون ها دانش آموز را در بر می گیرد . و به مثابه مهمترین و گسترده ترین پایه های انسانی کشور به حساب می آید که سقف بلند اعتلاء، رشد و توسعه ، افتخار و مجد عظمت اسلامی و ملی بر ان استوار است .وجود بیش از ۵۲۸ هزار دانش آموز در سطح استان شاهدی بر این مدعا است.شاید بخش عظیم مشکلات آموزش و پرورش را بتوان در یک عامل خلاصه نمود و آن وجود نگاه مصرفی به این وزارتخانه عظیم است.یکی از فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش ارومیه با اشاره به این موضوع گفت: اگر نگاه ها به آموزش و پرورش همان طور که در طئوریک صادق است در عمل هم به آن گونه باشد و از نگاه دستگاهی مصرفی به مجموعه های فرهنگی با پتانسیل فراوان تغییر یابد، انقلابی در آموزش و پرورش صورت می پذیرد.آذربایجان غربی از مشکلات عدیده فرهنگی زیادی نظیر بی سوادی یا کم سوادی اولیاء رنج می برد. بنا به اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار ما آذربایجان غربی جزو استان هایی است که در رده های انتهایی جدول با سوادی کشور قرار دارد که این معضل بزرگ مورد تأکید استاندار نیز می باشد و جهت اجرای طرح سوادآموزی اعتبار هنگفتی نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شده است.امروزه باتوجه به بالا رفتن سطح اطلاعات مردم و به خصوص نوجوانان وجوانان (با استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی) جاذبه های مشاغل دیگر که ارتباطی به سطح علم افراد ندارند به مراتب بیشتر از تحصیل است و جوانان بیشتر به این سمت سوق پیدا می کنند.”پرویز – ص” در خصوص این مهم به خبرنگار ما گفت: شغل هایی نظیر واسطه گری و همچنین مشاغل کاذب دیگر درآمدی به مراتب بیشتر از مشاغل مربوط به سطح تحصیلات دارند و این موضوع دیگر مورد توجه جوانان نیز قرار گرفته و در آینده ای نزدیک تبدیل به معضل بزرگی می شود که اکنون نیز شاهد صندلی های خالی در دانشگاه ها می باشیم و در یک پروسه کوتاه مدت موضوع وخامت بیشتری نیز خواهد داشت.مجموعه آموزش و پرورش ایران مشکلاتی در در درون خود نیز دارد که عدم انطباق موضوعات تدریسی در مدارس با زندگی حقیقی و عدم ارتباط و تأثیر آن در مسائل مربوطه یکی از معضلات است.”مهرداد خ” دانش آموز مقطع سوم متوسطه با انتقاد از محتوای آموزشی کتابهای درسی گفت: بیش ار ۵۰ درصد مطالب مطروحه در کل دوران تحصیلی و به خصوص مقاطع بالاتر ارتباطی با واقعیت زندگی ندارند و جذرها ، قافیه ها ، مشتق ها و اعراب ها کاربردی در زندگی ما نخواهند داشت، بجای بهای بیش از حد به این موضوع ها طرز صحیح صحبت کردن و شیوه های زندگی باید جایگاه واقعی تری در سیستم آموزش و پرورش داشته باشد.آذربایجان غربی یکی از استان های رکوردار تشکیل کلاس های خصوصی به حساب می آید که شاید بزرگترین معضل بخش تدریس استان باشد. به طوریکه حتی کلاس خصوصی برای دروس عمومی نیز در اکثر شهرهای استان دایر است.”نسرین م” با گلایه از نحوه تدریس در مدارس متوسطه گفت: دبیر وقتی در کلاس ها با سوال های مکرر مواجه می شود روند کلاس ها را طوری ادامه می دهد که به سوی کلاس های خصوصی سوق پیدا کند.با ادامه این روند سطح علمی مدارس پایین می آید که در بلند مدت عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.اما کرم کوچک ولی با تعداد زیادی در بدنه آموزش و پرورش در حال رشد است که نگاه بی اعتماد بالادستی ها به پایین دستی نام دارد.”ب” که از نیروهای آموزش و پرورش می باشد این نگاه از بالا به پایین برخی افراد در آموزش و پرورش را خوره مجموعه دانست و گفت: وقتی برای اولین بار وارد آموزش و پرورش شدم واژه تبعیض را با تمام وجود حس و لمس کردم که این روند کماکان ادامه دارد و همانند خوره به جان این مجموعه عظیم فرهنگی افتاده که در صورت عدم و یا سوء مدیریت شاهد عواقب مشکل سازی خواهیم بود. بی اعتمادی مسئولین به کارشناسان نیز بی ارتباط با موضوع نیست. به حدی که نیروهای کارآمد بسیاری در سال های گذشته و اکنون از بدنه مدیریت اموزش و پرورش خارج و به نوعی به مدارس پناه برده اند. که عمده دلیل آن مدیریت سلیقه ای و غیر کارامد بجای مدیریت علمی و کارآمد است.وی ادامه داد: تخصص گرایی در سال های گذشته واژه نا آشنا در مجموعه مدیریتی آموزش و پرورش بود و این موضوع در زیردست ها نیز به عینه قابل مشاهده بود، به طوری که فردی در سمت های مختلف و با دغدغه های گوناگون فعال بوده و هست.”م” که اولیای یکی از دانش آموزان مقطع پیش دبستانی می باشد نیز به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: چند سال پیش بنا به اعلام مسئولین وزارت آموزش و پرورش در رسانه های جمعی مقطع آمادگی را اجباری اعلام کردند که پیرو این موضوع امسال پسرم را در یکی از مدارس دولتی ارومیه ثبت نام کردم ولی پس از ثبت نام متوجه دریافت وجه هنگفت از دانش آموزان شدیم که اخذ این وجه زیاد در مدارس دولتی جای سوال دارد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازاروم نیوز، اما نکته عطف ماجرا اجباری نبودن کلاس های پیش دبستانی در سال تحصیلی جدید است که به اندازه کافی اطلاع رسانی نشده و افراد زیادی کماکان از این موضوع بی خبرند. حتی طبق اطلاعات واصله، هنگام ثبت نام نیز عدم اجبار این دوره به اطلاع اولیا نرسیده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


2 + شش =