کشف استعدادهای فرزندان

کشف استعدادهای فرزندان

ناهید زمانی
گروه خانواده و سلامت: امروزه با توجه به امکانات فراوان و روزافزون فرزندان می‌توانند همانی بشوند که در آرزویش هستند به شرط آن که شما هم به عنوان یک فرد با تجربه و بزرگ‌تر آن‌ها را کمک کنید. از آنجا که بچه‌ها با توجه به تجربیات نا چیزشان نمی‌توانند آنچه را که شما در وجودشان می‌بینید، را متوجه شوند و فقط عوامل بازدارنده و موانع پیشرفت به چشمشان می‌خورد، اگر حمایت نشوند از مسیر رسیدن به اهداف خود منحرف شده و بازمی مانند.
شما پدر و مادرها که نسبت به فرزندتان عشق بی قیدوشرط دارید، می‌توانید نقاط قوت و ضعف و استعدادهای آشکار و پنهان آن‌ها را بهتر شناسایی کنید. در این مطلب راه‌هایی به شما پیشنهاد شده که کمک می‌کند تمام استعدادهای بالقوه کودکان خود را کشف و برای حصول موفقیت در زندگی‌شان از آن‌ها بهره ببرید.
*در اختیار گذاشتن فرصت‌ها
هنگامی که فرزندانتان برای دست یابی به چیز های جدید می‌کوشند، به استعدادهای نهفته خود پی می‌برند. آن‌ها به دنبال فعالیت‌هایی می‌روند که از انجام آن لذت می‌برند و به دنبال آن مهارت‌هایی را هم کسب می‌کنند که در تمام طول عمرشان برای رسیدن به زندگی مطلوبشان با ارزش و مفید هستند.
فرصت‌هایی را برای فرزندتان فراهم کنید تا شور و شوق و هوش او را بر انگیزد. اجازه دهید ورزش‌های جدید و فعالیت‌هایی ورای برنامه‌های آموزشی معمول مثل مشاغل و کلاس‌های دلخواهشان را امتحان کنند. برای کسب تجارب جدید و کشف آنچه که دوست دارند مشوق و حامی آن‌ها باشید. هرگز مانع تراشی نکنید ولی در عین حال هوشمندانه پیش بروید.
بسیاری از فعالیت‌ها در وهله اول ممکن است طاقت فرسا و استرس زا باشند و به احتمال زیاد نتایجی مثل کنار کشیدن را در پی داشته باشد ولی بودن شما در کنار آن‌ها و تشویق‌های به موقع آن‌ها را به کوشش دوباره وامی دارد. این فعالیت‌ها در صورت موفقیت باعث کسب تجربه و رضایت خاطر همه اعضای خانواده می‌شود.
*تحسین کردن
تعریف و تمجید بچه‌ها و تائید کارهایشان باعث ایجاد باور مثبت در آن‌ها شده و رشد تدریجی استعدادهایشان را در پی خواهد داشت. حتی اگر کودکتان اعتماد به نفس ضعیفی داشته باشد وقتی مورد تشویق قرار می‌گیرد تلاش خود را بیشتر می‌کند و برای ادامه کار راغب‌تر می‌شود. زیرا بچه‌ها قلبا رضایت خاطر والدین خود را می‌خواهند. تعریف کردن و تحسین آن‌ها راهی است بسیار آسان و بی هزینه که اعتماد به نفس و خود باوری شان را بالا می‌برد. چنانچه بچه‌ها کار درستی انجام دادند یا به موفقیتی نائل شدند، شور و شوق خود را نشان دهید و بگذارید بداند که به او افتخارمیکنید.
*حمایت از تصمیمات فرزندان خانواده
بچه‌ها انسان‌های کوچک و البته مستقلی هستند. آن‌ها افکار، آرزوها و علاقه‌های خاص خود را دارند و همیشه سرگرمی‌ها و فعالیت‌های ورزشی و حتی حرفه و شغل شما را انتخاب نمی‌کنند بلکه دوست دارند راه خود را بروند. حامی تصمیمات فرزند خود باشید تا بهتر مسیر زندگی‌اش را طی کند.
اگر والدین منفعلی باشید و نسبت به کوشش فرزندانتان بی تفاوت برخورد کنید برای اتخاذ تصمیم‌های مهم دچار مشکل خواهند شد. بی تفاوتی شما ناکامی‌ها و مشکلاتی به وجود می‌آورد که آن‌ها را از ادامه راه باز می‌دارد تا جایی که ناامیدانه از رفتن به سمت شکوفایی استعدادها و تحقق آرمان‌هایشان دست خواهند کشید.
*آموزش تعهد و مسئولیت پذیری
اگر می‌خواهید فرزند موفقی داشته باشید به او مسئولیت پذیری را یاد بدهید. به او آموزش دهید در قبال فعالیت‌های مختلف، کلاس‌ها، مشاغل و… در پیگیری و ادامه آن‌ها متعهد باشد. اجازه دهید فرصت‌های جدید را تجربه کنند اما همیشه به آن‌ها یادآوری کنید برای انتخاب نوع فعالیت دقت و تحقیق کنند.
آن‌ها باید حتی در قبال صرف وقت و هزینه‌هایی که به خانواده تحمیل می‌شود احساس مسئولیت داشته باشند تا از نیمه راه کارشان را رها نکنند. وقتی بچه‌ها مسئولیت پذیری را یاد می‌گیرند و در زندگی خود به کار می‌بندند، در آینده برای کارفرمایان، همکاران افراد خانواده و بستگان، همسایگان و دوستان خود به عنوان فردی با ویژگی‌های مثبت و قابل اعتماد شناخته خواهند شد.
*تصمیم گیری با هم
چنانچه فرزندتان به طور مستقل اهداف اصلی خود را تعیین می‌کند، برای دستیابی به استعدادهای بالقوه خود و حصول موفقیت راغب‌تر خواهد بود. در صورت درخواست آن‌ها برای افزایش انگیزه و پشتکار، در تعیین اهداف کنارشان باشید. شما حتی می‌توانید با به کارگیری محرک‌ها، باعث دلگرمی آن‌ها شوید و ضمن تشویق، با ایجاد رابطه‌ای صمیمانه اعتماد آنان را طوری جلب کنید تا با اشتیاق با شما مشورت کنند. شما نیز با در نظر گرفتن همه جوانب، به خصوص سن و سال و روحیات شان و نیز موضع گیری نکردن در مقابل تصمیمات اشتباه آن‌ها را راهنمایی کنید.
مهم نیست که فرزند شما چگونه کودکی است، مهم این است که استعدادهای زیادی دارد. بچه‌ها توانایی کامل کردن و با موفقیت انجام دادن کارهایی را دارند که شاید از نظر ما دست نیافتنی باشد فقط کمی کمک و پشتیبانی نیاز دارند. کنار فرزند خود باشید و موفقیت نهفته در استعدادهای پنهانشان را شاهد باشید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


9 × پنج =