گزارش//

کریدور بزرگراهی غرب کشور در مسیر بهره برداری

کریدور بزرگراهی  غرب کشور  در مسیر  بهره برداری

سکینه اسمی
گروه گزارش: امسال ۱۴کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب در آذربایجان غربی تکمیل و به بهره برداری می رسد و اتمام کل این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
کریدور بزرگراهی غرب به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس، در حال تکمیل بوده و امسال نیز ۱۴ کیلومتر از این طرح در استان تکمیل و به بهره برداری می‌رسد، پروژه‌ای که بهره برداری از آن، شکوفایی اقتصادی برای استان‌های غربی کشور به همراه دارد.
این کریدور بزرگراهی که محور توسعه غرب کشور به شمار می‌رود با هدف تسهیل ترانزیتی اوراسیا و همچنین جابجایی مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب به طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر در دست احداث است.
در این طرح که مرز بازرگان در آذربایجان غربی را با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به بندر امام خمینی (ره) خوزستان متصل می‌کند، علاوه بر هموار سازی مسیر ترانزیت ایران به اروپا و بالعکس نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز خواهد داشت.
پایانه مرز بازرگان بزرگترین مرز زمینی کشور و دروازه اصلی ورود ایران به اروپا به شمار می‌رود، این پایانه در دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب قرار گرفته است و با اتمام این مسیر مدت زمان حمل و نقل کالا و صادرات به کشورهای خارجی یک سوم کاهش می‌یابد.
۳۰ درصد از کل یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۵۴۰ کیلومتر آن در آذربایجان غربی واقع شده است که تکمیل و بهره برداری آن نه تنها موجب رونق اقتصادی، تسهیل در حمل و نقل، صادرات کالا در این منطقه بلکه زمینه ساز افزایش تبادلات از ایران به کشورهای اروپایی نیز می‌شود.
امسال ۱۴ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور تکمیل و بهره برداری می‌رسد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: با تلاش صورت گرفته از ۵۳۱ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در حوزه استحفاظی این استان، تاکنون بیش از ۴۶۰ کیلومتر به پایان رسیده و زیربار ترافیک رفته است.
محسن حمزه لو با بیان اینکه امسال ۱۴ کیلومتر از این محور تکمیل و به بهره برداری می‌رسد، افزود: با بهره مندی از این ۱۴ کیلومتر، تنها حدود ۵۴ کیلومتر از کل طرح باقی می‌ماند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به جذب بدون وقفه اعتبارات عمرانی پروژه‌های این بخش گفت: برنامه‌ریزی شده امسال ۲۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه در استان به بهره‌برداری رسیده و زیربار ترافیک برود.
وی با بیان اینکه ۱۵۰ کیلومتر از این میزان در هفته دولت و ۵۰ کیلومتر هم در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد، عنوان کرد: طول کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجان غربی ۲۶۱ کیلومتر و در شمال استان هم ۲۷۰ کیلومتر است.
اتمام کریدور بزرگراهی غرب کشور ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
حمزه لو اظهار کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر، مرز بازرگان در شمالی ترین نقطه این استان را به بندر امام خمینی در استان خوزستان متصل می‌کند که ۳۰ درصد این شبکه حمل و نقل جاده‌ای به طول ۵۳۱ کیلومتر در آذربایجان غربی قرار دارد.
وی گفت: ۵۴٫۵ کیلومتر از این کریدور بزرگراهی در دست اجراست و تاکنون ۱۷ هزار میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است و بر اساس پیش بینی صورت گرفته ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام طرح نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است.
حمزه‌لو با بیان اینکه عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان انجام می‌شود، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی استان در ارتقای مبادلات مرزی بسیار مهم است و اتمام کریدور بزرگراهی غرب کشور نقش مهمی در توسعه استان ایفا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: تخصیص ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه بخش‌های حمل و نقل آذربایجان غربی در مصوبات سفر ریاست جمهوری نشان از اهمیت توسعه راه‌های ارتباطی بوده و این امر با جدیت دنبال می‌شود.
تحول در حوزه ترانزیت و حمل و نقل با بهره برداری از کریدور بزرگراهی غرب کشور
استاندار آذربایجان غربی نیز اواخر هفته گذشته در جلسه بررسی و پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان گفت: با بهره برداری از کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان، تحولی مهم در حوزه ترانزیت و حمل و نقل اتفاق خواهد افتاد.
محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه در حوزه راه در کریدور شمال به جنوب در محدوده استان، چند قطعه در دست احداث بوده و چند قطعه نیز به بهره‌برداری رسیده است، افزود: کریدور غرب از ماکو تا بوکان بعد از ۳۰ سال در حال اتمام بوده و زمینه توسعه راه‌های استان را فراهم کرده است.
استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: محور ارومیه – سرو نیز از طرح‌های مهم بوده بوده و منتهی به پایانه مرزی است، بعد از چندین سال طی یک سال گذشته محور ارومیه – سرو تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
وی همچنین به برکات سفر رییس جمهور به آذربایجان غربی در اردیبهشت ماه سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: در این سفر ۵۰ هزار میلیارد تومان به آذربایجان‌غربی اختصاص یافت که ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های اقتصادی و ۲۰ هزار میلیارد تومان هم اعتبارات بخش عمرانی بود.
کریدور بزرگراه غرب کشور در آذربایجان غربی یکی از شریان‌های اصلی و نقاط اتصال دو منطقه تجاری به شمار می‌رود، امید است با همت دولت سیزدهم نه تنها آذربایجان غربی شاهراه ارتباطی ایران به اروپا از بن بست محرومیت در راه‌های ارتباطی خارج شود بلکه زمینه رشد و رونق اقتصادی در این منطقه فراهم شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


4 × شش =