کارآفرینی که قفل دنیای تجارت را روی زنان گشود

کارآفرینی که قفل دنیای تجارت را روی زنان گشود

گروه اجتماعی: بانوی کارآفرین اهل میاندوآب در آذربایجان غربی قفل دنیای تجارت و رقابت اقتصادی را بر روی زنان عشایر و روستایی گشود و مهم‌تر از آن هنر و صنعت فراموش شده سرزمینش را حیاتی دوباره بخشید تا آوازه تولیداتش به فراتر از مرزها برسد. کارآفرین برتر کشوری سنت شکنی کرده و با اراده‌ای آهنین مسیری نو در برابر زنان عشایر و روستایی گشود. اراده بلند او توانست موانع را از پیش پای او و زنانی که با خود همراه کرده است، بر دارد.
او با تولید عروسک قدم در دنیای کار، تولید و تجارت گذاشت اما پس از آن احیای»گلیم« را ضروری دانست و بر رشد و تولید بهتر آن عزم کرد چنانکه تلاش او و ترغیب زنان عشایر و روستایی به تولید، ارمغانی زیبا برایش آورد و مهر اصالت ملی در کارنامه کاریش قرار گرفت و لبخند را بر لبانش نشاند.بانوی کارآفرین برتر کشوری امروز از صادرات و حضور در بازارهای جهانی و نمایشگاه‌های بین المللی سخن می‌گوید، تولیدات خود را به خارج از مرزها روانه می‌کند و در برخی نمایشگاه‌های بین المللی حضوری موثر دارد.انگشتانی که بافتن عروسک آرزویشان بود امروز در مرتبه‌ای بالاتر و در شکلی دیگر در دنیای تولید مصمم قدم بر می‌دارند، او قفل دنیای تجارت و رقابت اقتصادی زنان عشایر و روستایی را باز کرد و آینده‌ای روشن برای آنان ترسیم کرد.علاوه براین گام‌های بلندی در اشتغال زایی برداشته و زنان را صاحب کسب و درآمد کرد و به عبارتی سفره‌ها را صفا بخشید.«
خدیجه سعیدپور« اهل شهرستان میاندوآب در آذربایجان غربی کارآفرین برتر کشوری، او در معرفی خود می‌گوید: ۲ فرزند پسر دارد، کارآفرین و فعال حوزه صنایع دستی و توان افزایی زنان عشایر و روستایی. عضو انجمن ملی زنان کارآفرین ایران، مدیر موسس شرکت ایپک گلیم صنعت قوشاچای، مدیرعامل صندوق خرد زنان عشایری و روستایی و مربی کارآفرینی زنان روستایی بر اساس الگوی LNSIE هستم.
از سال ۱۳۸۹ مهاجرت معکوس به روستا جهت راه اندازی کسب و کار داشتم و به مرور زمان با تلاش و کوشش فراوان توانستم کسب و کارم را توسعه دهم و امروز در زمینه کار آفرینی و تولید صنایع دستی چند مقام ملی دارم، هدفم از ایجاد کسب و کار در ابتدا راه اندازی یک کسب و کار.
درآمدی برای امراز و معاش خانواده بود ولی بعد تصمیم گرفتم پا در عرصه کارآفرینی گذاشته و در هموار کردن مسیر اشتغال و کسب درآمد برای بانوان روستایی و عشایری تاش کنم.
* چه عواملی باعث شد در این زمینه فعالیت کنید و در ابتدا با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
علاقه ذاتی ام به فعالیت در روستا و خدمت رسانی به جامعه زحمتکش عشایر و روستایی و مهمتر اینکه وقتی برای ایحاد کسب و کار اقدام کردم درگیر نبود سرمایه و مشکل ضمانت وام بانکها شدم، از این رو تصمیم گرفتم تمام تلاش خود را بکنم که مشکلات پیش آمده برای من دیگر برای سایر زنان عشایر و روستایی پیش نیاید از این رو اولین کاری که کردم، صندوق خرد محلی زنان عشایر و روستایی را با حمایت اداره امور عشایر شهرستان تشکیل داده و با وام‌های اندکی که به بانوان دادیم بانوان را ترغیب کردیم که کسب و کار خانگی برای خود راه اندازی کنند و در کنار این فعالیتها بود متوجه شدم صنعت اصیل روستای عشایر نشین که گلیم بافی بود، منسوخ شده بنابراین با تلاش فراوان این صنعت را در روستا احیا کرده و افتخارات زیادی در زمینه تولید کسب کردم.
* به عنوان کارآفرین برتر کشوری چه عواملی را در موفقیت خودتان موثر می‌دانید؟
در ابتدا باید چشم طمع از نهادها و ارگان‌های دولتی بپوشیم و تماما روی توانمندی‌های خود حساب باز کنیم توانایی‌های ما اگر شناخته و معرفی شوند مطمئنا حمایت ارگان‌های دولتی را به دنبال خواهد داشت و اینکه حمایت را فقط در تسهیلات بانکی خلاصه نکنیم، حمایت گاهی در دوره‌های آموزشی، اعطای مجوز لازم و گاه در برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین المللی و غیره می‌تواند باشد در کل باید صبور باشیم و برای اهداف‌مان چشم انداز داشته باشیم.
از جمله عوامل موفقیت ما خانوادگی بودن کسب و کارمان است که همسرم و فرزندانم در همه حال کمک دست هم بودیم و با تقسیم کار و مسوولیت پذیری بین کار و زندگی تعادل ایجاد کردیم.
* آیا با فعالیتی که آغاز کردید زمینه اشتغال دیگران هم فراهم شده است؟
بعد از احیای صنعت گلیم بافی و نو آوری‌هایی که در این صنعت داشتیم توانستیم مهر اصالت و مرغوبیت ملی دریافت کنیم و این باعث شد بازار خوبی برای محصولات‌مان پیدا کنیم از این رو با اجرای »طرح یک روستا یک محصول« و با این هدف که گلیم را برند روستا بکنیم این طرح را در حال اجرا داریم و تعداد ۶۵ نفر از بانوان روستایی و عشایری در این کار با ما همکاری دارند.
* تولیدات تان را کجا به فروش می‌رسانید؟
»شرکت ایپک گلیم« با در نظر گرفتن اینکه بعد از سال‌ها گلیم بافی را احیا کرده اما با توجه به نوآوری‌ها و کاربردی کردن تولیدات از جمله تولید روکش صندلی ماشین و ادارات، طراحی و تولید گلیم‌های سه بعدی حتی بافت لباس از گلیم توانسته جایگاه ویژه‌ای برای خود اختصاص دهد و به خوبی وارد میدان رقابت و پیشرفت شده است، ما تولیدات مان را توسط واسطه به کشورهای خارج صادر می‌کنیم و امسال هم با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان توانستیم در نمایشگاه‌های خارج از کشور حضور پیدا کنیم.
* با چه موانع و مشکلاتی در مسیر کار و تولید مواجه هستید؟
موانع و مشکلات در این اوضاع بحران اقتصاد زیاد است، گران شدن روز بروز مواد اولیه که باعث بالا رفتن قیمت صنایع دستی شده و ما مجبوریم با کمترین سود بفروشیم تا اشتغالی که برای بانوان ایجاد شده پایدار بماند و این در حالیست که دستمزد بافندگان هم با توجه به زحمتی که می‌کشند چشمگیر نیست، معمولا سود اصلی برای واسطه‌هاست و دولت باید زمینه صادرات صنایع دستی را برای تولیدکنندگان روستایی هموار سازد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، آذربایجان غربی دارای صدها کارآفرین زن در حوزه‌های مختلف است که هر کدام علاوه بر تولید محصولات متنوع و صادرات آن نقش موثری در اشتغال زایی ایفا می‌کنند.
اما آنچه بیشتر کارآفرین ها را رنج می‌دهد عدم حمایت و بی تفاوتی برخی نهادهای متولی به آنها و کارشان است و از طرف دیگر نیز وضعیت اقتصادی جامعه و گرانی مواد اولیه و نبود بستر مناسب برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از دیگر مشکلات پیش روی آنها است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۷:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 5 =