چرا فقر مطالعه به طرز فزاینده و نگران کننده ای رو به رشد نهاده است

چرا فقر مطالعه به طرز فزاینده و نگران کننده ای  رو به رشد نهاده است

سنبله برنجی
گروه اجتماعی: در مقوله ی زیر برآنیم عوارض، عواقب و پیامدهای شوم عدم مطالعه تحقیق، تفحص و تفکر در احوال پیشینیان را مورد بررسی، واکاوی و ارزیابی قرار دهیم.
تاریخ رگ حیات تمدن ها است و ما ایرانیان میراثداران تمدنی سترگ، فرهنگی ماندگار و علومی پایدار هستیم و اولین های بسیاری را به جهانیان هدیه نموده ایم در این امر واضح هیچ شک و شبه های وجود ندارد اما در دهه های اخیر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشورمان به طرز فزاینده و نگران کننده ای از سیر نزولی برخوردار شده و به شدت رو به تقلیل نهاده و در عوض فرهنگ تقلیدمان از دنیای غرب به شدت سرسام آوری شکفته و با رشد مواجه گشته است. در مقابل ما مردم بریتانیا قرار دارند که بر عکس ما به شدت بر رسوم و آیین های کهن خود پای بند بوده و بر آن اصرار می ورزند. چنانچه در برگزاری مراسم عروسی نوه ی ملکه و برگزاری مراسم المپیک شاهد بودیم مراسمی به اجرا در آمد که از قرون کهن مرسوم این کشور و ملت بوده و هست و در مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک بسیاری از مراسم آیینی، سنتی و حتی داستان های کهن محلی خود را به نمایش گذاشتند.
از آنجایی که مردم اروپا و بالاخص مردم بریتانیا علاقه ی شدیدی به مطالعه دارند هر عوام زاده ی انگلیسی قادر است بدون داشتن تخصص یا گذراندن دوره ای خاص یا آموزش های گوناگون، یک ملت و یک کشور را بدون هیچ مشکلی اداره نماید و این توانایی های شگرف ناشی از مطالعه و علاقه ی شدید به دانستن تاریخ و تفحص در احوال پیشینیان و اشتیاق فراوان آنها در کسب اخبار روز است.
اگر در احوال گذشتگان و تاریخ پر رمز و راز و در عین حال زیبنده خویش تحقیق، مطالعه و تفحص کنیم در خواهیم یافت اگر سران دنیای غرب پس از وقوع جنگ‌های اول و دوم خونبار جهانی به فکر تدوین قانون حقوق بشر افتاده‌اند منشور حقوق بشر کوروش بیست و پنج قرن پیش از ایران متمدن و شکوفا به جهان صادر گردید و چراغی تابناک فرا روی وحشی گری ها و قساوت های ملل گوناکون نهاد و دنیا شعار حقوق بشر خویش را مدیون و وامدار آموزه‌های ایرانیان فرهیخته ی باستانی است.
بد نیست با آگاهی عمیقی بدانیم بعد از خاتمه ی جنگ جهانی دوم کشور‌های قدرتمند و استعمارگر از روی ناچاری و فشار افکار جهانی به تعدادی از مستعمرات خود استقلال و آزادی سیاسی اعطا نمودند که این امر موجب شد کشور‌های استعماری تسلط سیاسی خود را بر کشورهای تحت استیلا از دست بدهند؛ بنابراین باید حیله‌ای جانانه می‌اندیشیدند و از دروازه ی رنگین دیگری به نام »دروازه ی فرهنگ و ایدئولوژی« راه ورود مجدد خود را به مستعمرات سابق هموار ‌کرده و جاده های استثمار را مجدداً برای منافع کثیر استعماری خویش بگشایند. بر همین اساس دست به تفسیر و توجیه تاریخ و فرهنگ ملت‌های مشرق زمین علی الخصوص آداب و سنن کهن ایرانی زدند که تألیف و تدوین تاریخ ملل تحت استعمار خودشان از جمله ی آنها بود. این امر سرآغازی شد برای ترور معنوی قتل عام فرهنگی، انحطاط فکری، کشتار اخلاقیات آسیاییان و آفریقاییان و فریب آنان به هر نحو ممکن و عواقب آن پیدایش و تربیت افرادی بی‌‌‌هویت تاریخی، از خود بیگانه و بی‌ریشه گردید.
مشرقیان غرب زده و مستعمرات نشینانی که نه خاطرات خوشی از گذشته داشتند و نه نگاهی به افق دورنمای آینده که قضا و قدر هم نمی‌‌‌شناختند، پس نتیجتاً شرق شناسی و ایرانشناسی از اول حیله‌ای فریبنده و توهمی غرب گرایانه ی ساخت استعمار، استبداد، استکبار و استثمار بود که از همان ابتدا معلوم بود غربی‌ها شرقی‌ها را به شدت دون‌پایه تر از خود به حساب می‌آورند و خود را بسی بالاتر از آنان می_دانستند که نتیجه ی آن تربیت مشرقی‌هایی شد که به شدت به محافل و منافع غربی و استعماری متمایل بودند و از لحاظ اساسی و سیاسی پیوندی ناگسستنی با مجامع استثماری برقرار کردند.
در حقیقت تألیفات شرق شناسان مغرض غربی درباره تاریخ و تمدن شرقی ها، انقضا و سقوط تاریخ و انحطاط تمدن شرقی هاست نه زبان مشترکی که رموز جهان هستی قرون کهن را برای ما فاش نموده و تاریخ عظمت و افتخار پیشینیان مقتدرمان را برای ما بنمایاند.
روی همین اصل استادان مختلفی برای تدریس در دانشگا‌های ایرانی و فارسی زبان گسیل شدند که روش‌های استعماری را در ایران و سایر ممالک شرقی رواج داده و دانشجویان و دانش آموزان را غربگرا را از خود بیگانه و استعمارگرا تربیت نمایند و در این راستا استادان به سهولت توانستند عده ای را استعمار زده بار بیاورند و روی آوری این جماعت به روش‌های استعماری مسبب روی گردانی آنها از ارزش ها و عرف جوامع را سبب ‌شد که ارمغان شوم آن از خود بیگانگی بود که افقی نامعلوم و ناامیدانه را برای نسل بعدی فراهم آورد؛ جماعتی که از اینجا رانده و از آنجا مانده ‌شده اند.
چون علاقه ای به مطالعه از خود نشان نمی_دهند چرا که مخصوصاً همین گونه تربیت گشته اند و هر روز بیش از دیروز در منجلاب غربی مغروق شده و با دست و پا زدن های بی ثمر در بحران بی هویتی غوطه ور می شوند. در همین حال که انگلیسیان با ملل شرقی‌ چنین رفتار شرم آور و ظالمانه ای را در پیش گرفته اند با ترفندهایی که حتی به مخیله ی شیطان هم رسوخ نمی کند به شدت از آداب و رسوم خود پاسداری می‌کنند تا بتوانند زیر سا‌خت های سنتی و محلی را درون کشور خودشان توسعه دهند و …
ادامه در صفحه ۸

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱:۰۲ ب.ظ

دیدگاه


× چهار = 4