زنان اولین قربانیان آسیب های فرهنگی واجتماعی

زنان اولین قربانیان آسیب های فرهنگی واجتماعی

گروه اجتماعی: اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمان سوزی است که کیان خانواده و جامعه را مورد تهدید قرار داده و عدم برخورد به موقع و اثر بخش با این پدیده نابهنجار اجتماعی، ضمن کاستن از قبح این ناهنجاری اجتماعی موجبات ناامنی و مزاحمت برای شهروندان را فراهم کرده است.
تحقیقات نشان می دهددر بیش از ۷۰ درصد از موارد اعتیاد زنان در ایران ردپای مردان مشاهده می شود گرچه آمار اعتیاد زنان در جامعه ایران در مقایسه با مردان بسیار کمتر است اما به دلیل معتاد شدن بیشتر زنان تحت تأثیر مردان خانواده می_توان پیش بینی کرد با توجه به روند افزایشی آمار اعتیاد در مردان، زنان بیشتری نیز به صورت بالقوه در معرض خطر قرار گیرند.
اما آنچه حساسیت موضوع را افزایش می دهد آسیب پذیری بیشتر زنان در این عرصه خانمان سوز است تحقیقات نشان می دهد آثار مخرب مواد مخدر در زنان زودتر و با شدت بیشتری بروز می کند علاوه بر این با توجه به مشکلات مالی بیشتر زنان معتاد برای تهیه مواد مخدر بسیاری از آنان تن به کارهای ضداخلاقی می دهند و براحتی مورد سوء استفاده قرار می گیرند بدون شک در هم تنیده شدن مشکل اعتیاد با سایر آسیب ها موجب تخریب بیشتر آنان می شود و بازگشت شان را به زندگی سالم دشوارتر می کند.
*یک زن معتاد به ازای هر ۸ مرد معتاد
آمار دقیقی از تعداد زنان معتاد در کشور وجود ندارد اما بر اساس برخی پژوهش ها بین ۶ تا ۸ درصد از جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آمار خود درباره زنان معتاد از وجود یک زن معتاد به ازای هشت مرد معتاد گزارش می_دهد و از سوی دیگر به گفته مسئولان زندان زنان در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد زندانیان زن بعلت اعتیاد در زندان به سر می برند.
لاغری بهانه ای برای اعتیاد زنان بنا به گفته روانشناسان امروزه اعتیاد در زنان به دو دسته تقسم می شود نخست گرایش به مواد مخدر سنتی و دوم گرایش به موادمخدر صنعتی و شیمیایی، در مورد مواد مخدر سنتی اغلب زنان از طریق همسرو خانواده به سمت اعتیاد کشیده می شوند اما در مورد مواد مخدر صنعتی شرکت در مهمانی های خاص و تلاش برای لاغر شدن موجب اعتیاد زنان شده است.
*پیامدهای متفاوت اعتیاد در زنان و مردان
نتایج مطالعه درباره مصرف مورفین نشان می_دهد یک زن پس از دو سال به مرحله شدید اعتیاد می رسد اما این مدت برای مرد حدود هشت سال است به دلیل ساختار متفاوت جسم و روان، زنان نمی توانند مواد مخدر را به مدت طولانی تحمل کنند و به سرعت آثار و پیامدهای اعتیاد در زنان ظاهر می شود.
درباره پیامدهای خانوادگی و اجتماعی اعتیاد زنان باید گفت از آنجا که پدر و مادر به عنوان دو الگوی مهم در خانواده هستند اگر هر یک دچار اعتیاد شوند فرزندان یکی از الگوهای درست را از دست می دهند چرا که با قبح زدایی از مصرف مواد مخدر در خانواده فرزندان براحتی گرایش به مصرف پیدا می کنند اما وقتی مادر خانواده معتاد می شود شدت گرایش فرزندان به اعتیاد چندبرابر بیشتر است.
تجربه نشان می دهد اگر فقط پدر خانواده معتاد شود مادر بعنوان یک عامل کنترل کننده برای محافظت فرزندان در مقابل اعتیاد به شکل های مختلف تلاش می کند اما وقتی یک زن معتاد می_شود شدت بحران چند برابر می شود و فرزندان در معرض آسیب بیشتری قرار می گیرند.
*زنان معتاد، آسیب پذیرتر
زنان اولین و بیشترین قربانیان بسیاری از آسیب _ا و انحرافات اجتماعی هستند در این میان اعتیاد نه نخستین بلکه مهمترین این آسیب هاست هر جا که پای اعتیاد به مواد مخدر باز می شود در صف نخست قربانیان آن زنان قرار دارند و زنان معتاد آسیب پذیرتر از مردان معتاد هستند چرا که مصرف مواد در زنان با آسیب های دیگری از جمله فرار از خانه، روسپیگری و فقر توأم است.
اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی است که در مقایسه با مردان پیامدهای جسمی و روانی آن در زنان بیشتر است و به همین دلیل درمان اعتیاد در زنان دشوارتر است اما آنچه که در ایران درمان اعتیاد زنان را دشوار می کند آن است که تعداد کمپ های ویژه درمان اعتیاد زنان کم است و این موضوع دامنه اعتیاد از زنان معتاد را کم می کند.
*بی توجهی به مراکز ترک اعتیاد زنان
آمار رو به افزایش مصرف مواد مخدر در دنیای کنونی به گونه ای است که یکی از سم شناسان معروف دنیا به نام لودینگ می گوید: اگر غذا را مستثنی کنیم هیچ ماده ای در روی زمین نیست که به اندازه مواد مخدر این چنین آسان وارد زندگی ملت ها شده باشد.
تصور بیشتر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که اعتیاد به مواد مخدر پدیده ای مردانه است در جامعه ای که حتی سیگار کشیدن زنان و دختران تعجب اطرافیان را بر می انگیزد انکار اعتیاد زنان و نادیده گرفتن این معضل دور از انتظار نیست.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تیار؛ یافته ها نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد دختران فراری پس از فرار از خانه به مصرف مواد مخدر روی می_آورند بنابراین ایجاد مراکز مشاوره ترک اعتیاد زنان با نظارت مستقیم سازمان بهزیستی و سایر ارگان های مسئول می تواند کمک کند تا ضمن درمان زنان معتاد از اشاعه بسیاری از آسیبها در سطح جامعه کاسته شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


5 × دو =