آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

خلع ید ۲۹۳ هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی

خلع ید ۲۹۳ هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی

گروه گزارش :در راستای برخورد با متخلفان و متجاوزان به عرصه‌های منابع طبیعی استان طی سه ماه نخست سال جاری ۲۹۳ هکتار از اراضی ملی تصرف شده آذربایجان غربی خلع ید و به اراضی ملی الحاق شده است.
به گزارش آرازآذربایجان، رفع تصرف از اراضی ملی که مورد دخل و تصرف افراد سودجو و فرصت‌طلب قرار گرفته از اقدامات اولویت‌دار یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان محسوب می‌شود و در این راستا طی سه ماه نخست سال جاری ۲۹۳ هکتار از اراضی ملی تصرف شده آذربایجان غربی خلع ید و به اراضی ملی الحاق شده است.
این اراضی به صورت غیرقانونی و بدون مجوزهای لازم توسط متخلفان و افراد سودجو تصرف شده بود که با اخذ دستورات قضایی و با همکاری و پشتیبانی عوامل نیروی انتظامی خلع ید و بازپس‌گیری شد.
*تشکیل ۴۴۷ فقره پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی در آذربایجان غربی
سرهنگ یوسفعلی ابراهیم‌پور اظهار داشت: طی سه ماه نخست امسال ۲۹۳ هکتار از اراضی ملی تصرف شده آذربایجان غربی خلع ید و به اراضی ملی الحاق شده است.
وی با بیان اینکه سه ماه نخست سال جاری تعداد اجرای احکام قضایی ۲۵۷ فقره بوده، متذکر شد: برخورد جدی با تخریب‌کنندگان اراضی جنگلی و مرتعی و حفاظت از اراضی ملی در دستور کار قرار دارد و با جدیت پیگیری می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته اجرای احکام قضایی از لحاظ تعداد در جنگل ۲۲ درصد و در مرتع شش درصد کاهش داشته است.
وی اضافه کرد: سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ مساحت اراضی خلع ید شده شاهد چهار درصد افزایش خلع ید در مرتع و ۱۸ درصد کاهش خلع ید در جنگل هستیم.
ابراهیم‌پور با بیان اینکه با هرگونه تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی با شدت برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: طی سه ماه نخست امسال ۴۴۷ فقره پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی در آذربایجان غربی تشکیل شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از کاهش برخوردار است.فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تشکیل پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی در استان از لحاظ تعداد در جنگل از ۸۰ درصد کاهش و در مرتع از هفت درصد کاهش برخوردار است.
وی ابراز داشت: پیشگیری از تخلفات و تصرفات اراضی ملی منابع طبیعی و تخریب جنگل‌ها به عنوان اولویت نخست یگان حفاظت استان در دستور کار قرار دارد و در این راستا شاهد کاهش تشکیل پرونده تخریب و تصرف منابع طبیعی در استان هستیم.
*تشکیل ۶۱۷ فقره پرونده چرای غیرمجاز در آذربایجان غربی
ابراهیم‌پور با اشاره به تشکیل پرونده چرای غیرمجاز در استان، یادآور شد: طی سه ماه نخست سال جاری ۶۱۷ فقره پرونده چرای غیرمجاز در استان تشکیل شده که نسبت به سال قبل از کاهش برخوردار است.
این مسؤول از کاهش تشکیل پرونده چرای غیرمجاز در استان طی سه ماه نخست امسال خبر داد و اضافه کرد: امسال کاهش تشکیل پرونده چرای غیرمجاز در آذربایجان غربی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۶ درصد کاهش دارد.وی ادامه داد: عدم رعایت ظرفیت و زمان ورود دام به مرتع و چرای مفرط و غیراصولی موجب وارد شدن تخریب غیرقابل جبران به خاک و پوشش گیاهی منطقه شده و در این راستا طرح مدیریت چرا همراه با عملیات اصلاح و احیای در راستای بهره‌برداری پایدار اجرایی و عملیاتی می‌شود.ابراهیم‌پور اعلام کرد: طی سه ماه سال جاری در رابطه با دستگیری متخلفان که اقدام به تخریب عرصه‌های منابع طبیعی کرده حدود ۹۸ نفر متخلف و متصرف منابع طبیعی دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از ۳۸ درصد کاهش برخوردار است.
وی با اشاره به توقیف تجهیزات و ابزارآلات تخریب منابع طبیعی در سه ماه نخست امسال، ادامه داد: امسال دو دستگاه وسیله نقلیه و تجهیزات خودرویی از متخلفان در حین تخریب منابع طبیعی و ملی توقیف و تحویل مقامات قضایی شده است.
*آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را جدی بگیریم
ابراهیم‌پور با بیان اینکه ضرورت دارد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را جدی بگیریم، ابراز داشت: بروز آتش‌سوزی‌های احتمالی آسیب‎های جدی بر عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان وارد می‌کند و در این راستا ضرورت دارد برنامه‌ریزی‌های گسترده برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی صورت گیرد.فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی متذکر شد: با توجه به افزایش دما در روزهای اخیر احتمال بروز حریق در سطح عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان اجتناب‌ناپذیر بوده و گسترش حریق در عرصه‌ها خسارت جبران‌ناپذیری به عرصه‌های منابع طبیعی استان وارد می‌کند.
ابراهیم‌پور با بیان اینکه شناسایی کانون‌های مستعد حریق در شهرستان‌ها در کاهش وقوع حریق‌های احتمالی در عرصه‌ها موثر بوده، ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها در جهت شرح وظایف پیشگیری و اطفای حریق صورت می‌گیرد.
وی اعلام کرد: خوشبختانه طی سه ماه نخست سال جاری شاهد هیچ گونه آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان نبوده و فقط شاهد آتش‌سوزی‌های جزئی در مراتع حاشیه جاده‌ها به دلیل پرتاب ته سیگار روشن یا چوب کبریت نیمه مشتعل بوده که ضرورت دارد در راستای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی مردم در هنگام حضور در عرصه‌ها نکات ایمنی را رعایت کنند.
ابراهیم‌پور با بیان اینکه ستاد پیشگیری و اطفای حریق منابع طبیعی در استان تشکیل شده، ادامه داد: در ارتباط با آتش‌سوزی‌ها اکیپ‌های یگان حفاظت منابع طبیعی استان آماده‌باش کامل بوده و در صورت گزارش آتش‌سوزی اکیپ‌ها سریعا در محل حضور یافته و نسبت به اطفای حریق اقدام می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با هماهنگی که با سازمان آتش‌نشانی و دهیاران شده کلیه خودروهای سبک در اختیار دهیاری‌ها و اداره منابع طبیعی قرار گرفته و در صورت بروز آتش‌سوزی احتمالی خودروهایی که در اختیار دهیاران بوده در اختیار منابع طبیعی قرار می‌گیرد.
وی در پایان تصریح کرد: شماره تلفن شبانه‌روزی ۱۵۰۴ به عنوان خط ارتباطی یگان حفاظت منابع طبیعی استان با مردم به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در رابطه با تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی و برخورد با متخلفان است.
ابراهیم‌پور ادامه داد: جهت حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مردم استان می‌توانند هرگونه وقوع حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، تصرف اراضی ملی و نیز تخریب عرصه‌های منابع طبیعی نظیر قطع درختان، بوته‌کنی، ساخت و ساز و برداشت غیرمجاز در عرصه‌ها را از طریق شماره ۱۰۰۰۰۰۰۰۱۵۰۴ و یا پست الکترونیک به آدرس yeganwaz@mail.com اطلاع دهند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = نُه