چرا بورس به سیگنال‌های سیاسی واکنش‌ مثبت نشان نداد

چرا بورس به سیگنال‌های سیاسی واکنش‌ مثبت نشان نداد

گروه اقتصادی: عضو شورای عالی بورس گفت: در واقع سهامداران و فعالان بازار سرمایه باید بدانند وقتی بازار در اثر هیجان کاهش نرخ ارز ناشی از توافق، افت می‌کند؛ این افت کوتاه‌مدت است چراکه نرخ ارز و ارزش پول ملی تابع از توافق نیست و اثر لحظه‌ای بر آن دارد احسان دشتیانه درباره وضعیت بازار سرمایه و افت و خیز آن از در سه ماه گذشته که شاخص از ۲٫۵ میلیون واحد به حدود ۲٫۲ میلیون واحد رسیده، اظهار داشت: باید توجه داشت که نوسان و افزایش و کاهش ذات بازار است و هر بازاری پس از هر ریزشی، صعودی و پس از هر صعودی، روند کاهشی را تجربه می‌کند.
وی ادامه داد: مهم این است که روند کلی بازار متناسب با اقتصاد باشد و بازار سرمایه از سایر بازارها عقب ماندگی یا فاصله زیادی نداشته باشد یا اینکه جهش قابل توجهی از سایر بازارها نداشته باشد و موضوع مهم حرکت متناسب بورس با بازارهای دیگر است.
عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: معتقدم در حال حاضر رشد و افت بازار سرمایه متناسب با اقتصاد کلان کشور است و آن ریزش و اتفاقات سال ۹۹ در بازار رخ نداد.
آشتیانه در پاسخ به این سوال که چرا بازار سرمایه به سینگال خوب سیاسی و توسعه روابط بین‌الملل با کشورهای همسایه واکنش مثبت نشان نمی‌دهد، گفت: ریسک سیاسی با بازار سرمایه دو نوع رفتار و برخورد دارد، یک مدل این است که وقتی ریسک سیاسی کاهش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاری و امنیت افزایش پیدا می‌کند که در نهایت منجر به تقویت بازار سرمایه‌ می‌شود. اما ‌از سوی دیگر وقتی ریسک سیاسی کاهش پیدا می‌کند، به دلیل ترس از ریزش شدید نرخ دلار و اثر آن بر روی کامودیتی‌ها باعث هراس بازار و نزولی شدن شاخص و باید دید کدام یک از این دو رفتار بر بازار حاکم و غالب می‌شود.
وی افزود: در واقع سهامداران و فعالان بازار سرمایه باید بدانند وقتی بازار در اثر هیجان کاهش نرخ ارز ناشی از توافق، افت می‌کند؛ این افت کوتاه‌مدت است چراکه نرخ ارز و ارزش پول ملی تابع از توافق نیست و اثر لحظه‌ای بر آن دارد اما در بلندمدت اقتصاد کلان مسیر خود را طی می‌کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایلنا، عضو شورای عالی بورس درباره حرکت بازار سرمایه با توجه به افزایش نرخ دلار از کانال ۲۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان اظهار داشت: از آبان ماه تا به امروز نرخ دلار از ۲۸ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسید و شاخص هم از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد افزایش یافت بنابراین این دو بازار با یک فاصله کوتاه مدت به دنبال هم حرکت کرده‌اند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 3