نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری:

پیاده روی اربعین وحدت مسلمانان را به جهان مخابره می‌کند

پیاده روی اربعین وحدت مسلمانان را به جهان مخابره می‌کند

آرازآذربایجان،نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: پیاده روی اربعین علاوه بر شکوه و اقتدار، وحدت و همدلی مسلمانان را به همه جهان مخابره می‌کند.
آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری افزود: اعلام همبستگی و وحدت میان شیعیان، مهمترین پیام پیاده روی اربعین است.
وی با بیان اینکه دشمن به دنبال تفرقه افکنی بین شیعیان ایران و عراق است، اظهار کرد: استقبال گرم شیعیان عراق از زائران ایرانی و انس و الفت و محبتی که بین مردم ایران و عراق ایجاد شده رویای دشمنان را بی تعبیر کرده است.
آیت الله شبستری ادامه داد: میزبانی و پذیرایی زیبای مردم عراق از زائران ایرانی کسانی را که به دنبال ایجاد تفرقه میان ۲ کشور بودند، مایوس کرد.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: حضور اقشار مختلف اعم از شیعه و سنی بویژه برادران اهل تسنن در راهپیمایی اربعین نشان می‌دهد محبت امام حسین (ع) حتی غیر شیعیان را نیز بسوی خود جلب کرده است.
آیت الله شبستری بازگشایی مرز تمرچین و باشماق، را برای ورود زائران اربعین حسینی نقطه عطف عنوان کرد و گفت: اینجا هموطنان اهل تسنن افتخاری موکب زده و از زائران سیدالشهدا (ع) پذیرایی می‌کنند که یکپارچگی و وحدت، پیام بزرگ این استقبال و پذیرایی است.
وی تاکید کرد: این استقبال و پذیرایی‌ها موجب استحکام بیشتر وحدت بین اقوام و مذاهب و حتی ادیان دیگر می‌شود.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری به هراس دشمن از پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: هرکاری که دشمن را ناراحت کند آن کار، حسنه محسوب می‌شود و پیاده روی اربعین از جمله این کارهاست و اقتدار و وحدت و همدلی مسلمانان را به جهان مخابره می‌کند.
پیاده روی اربعین یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود و بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند و در طول مسیرهای راهپیمایی، جایگاه‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که موکب خوانده می‌شود.
در زمان حکومت صدام حسین، محدودیت‌هایی در اجرای این مراسم اعمال شد، ولی با سقوط حزب بعث عراق در سال ۲۰۰۳میلادی، این مراسم احیا شد و هرساله علاوه بر شیعیان عراق، شیعیان کشورهای دیگر به راهپیمایی اربعین می‌پیوندند.
همچنین علاوه بر شیعیان گروه‌هایی از اهل‌سنت، مسیحیان، ایزدیان و دیگر مذاهب نیز در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند …
در سال‌های اخیر، میلیون‌ها نفر در این راهپیمایی شرکت کردند به‌نحوی که این رویداد، بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان عنوان شد و درباره تعداد حاضران در این راهپیمایی، آمارهایی بین ۱۲ تا ۲۰ میلیون نفر بیان شده است.
گفته شده سنت پیاده‌روی در دوره شیخ انصاری (۱۲۱۴–۱۲۸۱ق) رایج بود و بسیاری از علما با پای پیاده به کربلا می‌رفتند اما این سنت در زمان میرزا حسین نوری فراموش شده بود و او آن را احیا کرد. محدث نوری مسیر نجف تا کربلا را با شاگردان و همراهان خود در طول سه روز طی می‌کردند

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۹:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


چهار + 2 =