نائب رئيس مرکز خدمات سرمايه‌گذاري استان خبر داد

پیگیری و تلاش برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در آذربایجان غربی

پیگیری و تلاش برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاران در  آذربایجان غربی

گروه اقتصادی:نائب رئیس مرکزخدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان¬غربی گفت: رفع مشکلات سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در آذربایجان غربی پیگیری می‌شود تا اینکه اشتغال لازم در استان ایجاد شود.
به گزارش آرازآذربایجان، سرمایه‌گذاری و تلاش برای جذب فعالان اقتصادی و تلاشگران بخش خصوصی اعم از داخل استان، خارج استان یا حتی مناطق مختلف کشور همواره یکی از مسائل مورد توجه بوده‌است، به طوری که این قبیل اقدامات همواره مولد و اشتغال‌زا بوده و منشاء خیر و برکت در استان شده‌است.
به طوری که در سال جاری ورود تیم‌های اقتصادی داخلی و خارجی همچنین حمایت از آنها به انحای گوناگون مورد توجه قرار گرفته‌است، به طوری که این انتظار وجود دارد ضمن اینکه به فعالیت تولیدکننده‌های داخل استان و کارخانه‌های بومی لطمه‌ای وارد نشود، این سری اقدامات منشاء تحولات مثبت قرار گیرد.
استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن مرزهای طولانی با سه کشور جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه همچنین سکونت اقوام، پیروان ادیان توحیدی و مذاهب در این خطه از طرف دیگر وجود آثار تاریخی مختلف در سراسر استان در شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین شهرستان ظرفیت‌های مختلف و بسیاری برای انجام فعالیت اقتصادی اعم از زودبازده و دیربازده دارد.
بنابراین می‌طلبد که برای توسعه اقتصادی و صنعتی استان آذربایجان غربی و ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف برای آحاد مردم و افراد جویای کار نسبت به جذب سرمایه‌‌گذار فعال و تلاشگر مبادرت شود، که نخستین گام در این زمینه شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان و معرفی آنها به مخاطبان و فعالان این عرصه است.
با این وصف، خبرنگار ما با داوود غفارپور نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی با محور قرار دادن فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه سرمایه‌گذاری، مشکلات و چالش‌های موجود در این منطقه مصاحبه‌ای انجام داده‌است، که خلاصه این گفت‌وگو را در اینجا می‌خوانید:
* برای حمایت از سرمایه‌گذاران چه اقدامی کرده‌اید؟
یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه پیگیری مشکلات سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی است، به طوری که این امر با حضور دستگاه‌های اجرایی یا نماینده تام‌الاختیار آنها انجام می‌‌گیرد، همچنین مکاتبات لازم در این زمینه صورت می‌پذیرد، تا اینکه با استفاده از اختیارات قانونی و مقدورات برای حل مشکلات اهتمام شود.
* چند نمونه پروژه‌ در دست‌اقدام جهت صدور مجوز اشاره فرمایید.
صدور مجوز برای یک شرکت با مشارکت ۷۰ درصدی یک شرکت چینی، شرکت دیگری با همکاری جمهوری آذربایجان و … در دست اقدام است، همچنین صدور مجوز برای یک شرکت دیگر با مشارکت یک سرمایه‌گذار از هند در منطقه آزاد اقتصادی ماکو هم در دست اقدام است، که امیدوار هستیم به نتیجه مورد انتظار و مطلوب هم منتهی شود.
* کدام نهادها در رفع مشکلات سرمایه‌گذاران نقش‌ دارند؟
برای رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌روی پروژه‌های سرمایه‌گذاری به صورت مستمر تلاش می‌شود، به طوری که در این زمینه سازمان‌های مختلف از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و … در این زمینه همکاری و مشارکت مورد انتظار را دارند، تا اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت شرکت‌های مختلف فراهم و راه‌ها نیز هموار شود.
* مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذاری در چه زمینه‌ای است؟
مسائل آنها اغلب مربوط به امور مالیاتی، ترخیص کالا، تخصیص زمین و ساختمان برای آغاز فعالیت‌شان، ثبت برندهای تجاری، توقیف اموال‌شان همچنین تامین منابع آب موردنیاز می‌شود، که براساس قوانین موجود و با در نظر گرفتن اختیارات قانونی برای رفع کردن این سری از مشکلات و مسائل جهت تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران اقدام می‌شود.
مشوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری که در قانون به طور روشن و شفاف مورد اشاره قرار گرفته‌است، احصاء کرده و به دستگا‌ه‌های ذی‌صلاح ابلاغ کرده‌ایم، از طرف دیگر بسته خروج از رکود اقتصادی هم تهیه شده و به سازمان‌های مختلف ابلاغ شده‌است، که امیدوار هستیم مورد توجه قرار گیرد و به مفاد آن جامه عمل پوشانده شود.
* برای آشنایی سرمایه‌گذاران با قوانین چه اقدامی می‌شود؟
یک سری تکالیف و مشوق‌هایی برای فعالیت‌های اقتصادی همچنین انجام دادن سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی در قوانین در نظر گرفته شده‌است، که این موارد با توجه به اهمیت آنها جهت مطالعه و آگاهی احصا شده و به دستگاه‌های اجرایی فعال در این زمینه ابلاغ کرده‌ایم، تا اینکه فعالان این عرصه را در جریان این مسائل قرار داده و به آنها موارد را انعکاس دهند.
به طوری که در این زمینه کتابچه و بروشورهایی تهیه کرده، سپس به دستگاه‌های اجرایی مناطق مختلف آذربایجان غربی ارسال شده‌است، تا اینکه با ضوابط و قوانین موجود در این زمینه و قوانین سرمایه‌گذاری‌های مختلف اعم از تجاری، صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی آشنا شده و بعد از کسب اطلاعات مورد نیاز وارد عمل شوند.
* برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری چه کرده‌اید؟
تدوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در استان یکی از اقدامات موثر و مورد نیاز به شمار می‌رود، به طوری که دستگاه‌های اجرایی آذربایجان غربی هم به این موضوع و اهمیت پرداختن به آن تاکید دارند، بنابراین سازمان‌ها طرح‌های توجیهی صنعتی و اقتصادی خود را تهیه کرده و به این سازمان ارسال می‌کنند.
به این ترتیب اطلاعات جامعی درباره فرصت‌های اقتصادی استان در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، همچنین ترجمه این موارد به چهار زبان زنده دنیا اعم از انگلیسی، فارسی، ترکی و استانبولی در ارائه این اطلاعات به سرمایه‌گذاران نقش موثری دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = پنجاه چهار