پياده روي اربعين يک ابر رسانه است

پیاده روی اربعین یک ابر رسانه است

پیاده روی اربعین یک ابر رسانه است

گروه امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی: شرکت‌کنندگان در مراسم پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا در واقع خبرنگاران و رساننده پیام اربعین هستند، بدون این که عوامل رسانه‌های دیگر بخواهند کاری انجام دهند.
با وجود سانسور خبری رسانه‌های مختلف خارجی در خصوص دوره های پیشین پیاده روی اربعین که البته هنوز هم بسیاری از اخبار مربوط به آن در حاشیه است ولی پیاده روی اربعین مانند یک ابر رسانه عمل می‌کند.
تنها چند روز به اربعین حسینی مانده و میلیون‌ها نفر از مشتاقان زیارت اربعین با پای پیاده به سوی کربلا رهسپار هستند و یا خود را آماده می‌کنند تا پس از زیارت حرم امیرمومنان (ع) از نجف پیاده‌روی خود را آغاز کنند و در این میان میلیون‌ها ایرانی همچون ماهیان درون اقیانوس با سیل جمعیت خود را به میعادگاه عاشقان حسینی می‌رساندند.
آئین‌های حسینی از مهمترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند که از حیث تأسیس، تکوین و کیفیت اجرا عمدتاً با زمینه‌هایی از فرهنگ عامه عجین شده‌اند. آئین پیاده‌روی اربعین با توجه به حضور میلیونی اقشار و ملیت‌های گوناگون شیعه از اقصی‌نقاط جهان، به ویژه در سال‌های اخیر گسترش چشم‌گیری داشته و به یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات آئینی جهان تبدیل شده است.
پیاده‌روی اربعین از جمله رویدادهای بزرگی است که همه ارزش‌های خبری مانند بزرگی، تازگی، مجاورت، دربرگیری، شگفتی و برخورد را با هم دارد. چنین ویژگی کم نظیری پیاده‌روی اربعین را به موضوعی بسیار قابل توجه در علوم خبری و ارتباطی تبدیل می‌کند.
اربعین نقش مهمی در تداوم واقعه عاشورا دارد و اگر نقش‌آفرینی پیغام آورانه حضرت زینب (س) از عاشورا تا اربعین نبود، شاید نهضت حضرت امام حسین (ع) تداوم تاریخی به این‌گونه پیدا نمی‌کرد و حقایق واقعه کربلا به صورت فعلی به ما نمی‌رسید.
پدیده پیاده روی اربعین فرصتی است تا اقوام مختلف با سلیقه های متفاوت، بر پایه عشق و مهرورزی که بر این فضا حاکم است به تعامل و مناسبات بپردازند. این پدیده جاذبه‌ ای را ایجاد کرده است که غیر شیعیان و غیرمسلمانان هم کنجکاو شده اند و می خواهند بدانند که چرا با وجود بودن شرایط گردشگری در رفاه، افراد در این مسیر سخت قدم می گذارند و سختی های آن را تحمل می کنند. دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی نیز با توجه به این شرایط، پدیده پیاده روی اربعین را مورد بررسی قرار می دهند و این پدیده نوظهور را بررسی می کنند.
ارتباطی که اربعین با فرهنگ، هنر و رسانه دارد نکات بسیاری وجود دارد که قابل بحث و بررسی است.
علی رغم بایکت خبری رسانه‌های مختلف که در بحث پیاده روی اربعین در دوره‌های اولیه صورت گرفته است و هنوز هم بساری از اخبار مربوط به اربعین در حاشیه است؛ و حتی خبر‌های ضد واقعیت منتشر می شود در حالی که پیاده روی اربعین به مثابه یک ابر رسانه عمل می‌کند.
خود پیاده روی اربعین یک رسانه است به ویژه از این منظر که آیا پیاده روی اربعین کارکردهای معمولی رسانه‌های دیگر را دارد یا نه، آیا همان کارها را انجام می‌دهد و آیا هنجارهایی که پیاده روی اربعین دارد، با هنجارهای رسانه‌ای تطبیق دارد یا نه.
پیاده روی اربعین با وجود بایکوت‌های گسترده‌ای که از سوی رسانه‌های بزرگ دنیا صورت می‌گیرد، پیاده روی اربعین پیام خود را منتقل کند و کار رسانه نیز انتقال پیام از فرستنده به گیرنده است و به همین دلیل پیاده روی اربعین کار رسانه‌ای خودش را انجام می‌دهد و می‌توانیم آن را به عنوان یک رسانه به رسمیت بشناسیم.البته نقش رسانه‌ها و خبرنگاران زمانی در این برنامه محقق می‌شود که رسانه‌های دیگر آن را پوشش دهند ولی می‌بینیم رسانه‌های بین‌المللی بزرگ مانند رویترز این کار را انجام نمی‌دهند و پدیده پیاده‌روی اربعین خودش تبدیل به رسانه می‌شود و شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین، خبرنگاران و رساننده پیام اربعین هستند، بدون اینکه عوامل رسانه‌های دیگر بخواهند کاری انجام دهند.چون پیاده روی اربعین ابعاد مختلفی مانند ابعاد سیاسی و بین‌المللی و جبهه مقاومت و اقتصادی و فرهنگی دارد آن را بایکوت می‌کنند با این حال می‌بینیم سالانه ۲۵ میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند.
اگرچه حکومتی کردن مراسم اربعین زیانبار و انحراف است اما دولت‌های اسلامی وظیفه دارند بسترهای زیارت و ارتباطات آسان و ارزان زائران را فراهم کنند.
استفاده از ظرفیت‌های همه رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی برای انعکاس پدیده بی‌نظیر اربعین ضروری است و اگر بسترهای استفاده ارزان و آسان آن برای زائران فراهم شود، مردم با انتشار مطالب و تصاویر و فیلم‌ها می‌توانند ناکارآمدی‌های رسانه‌های رسمی را جبران و تلاش رسانه‌های غربی را خنثی کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


4 + = پنج