پوشش؛ یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های تمدن بشری

پوشش؛ یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های تمدن بشری

گروه فرهنگِی:شاد مهری گفت: لباس از مظاهر فرهنگی هر کشوری است و طراحی لباس، تلفیق روح و هنر انسانی با ابزار برآورده کردن نیاز به پوشش است. در سال تحصیلی گذشته بود که رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه رویدادی تحت عنوان جاسمین را برگزار کرد که نمایشگاه آن از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه در سالن نمایشگاهی این نمایندگی در شهر پاریس برگزار شد. گفته می‌شود برگزاری این نمایشگاه هدفی مبنی بر گسترش بازه بررسی و رتبه گذاری همه مدارس فرانسه و ایران دارد و با توجه به این که چندین ماه است که توجه به یونیفرم در فرانسه مطرح است و برنامه‌ها و مناظرات جدی در این خصوص در جریان است.
بنابراین، برگزاری جلسه‌هایی بین طراحان ایرانی لباس و طراحان فرانسوی و همچنین ملزومات طراحی یونیفرم و چارچوب‌ها و دلایل آن به همراه انتقال تجربه‌ها می‌توانند مفید و ثمربخش باشند.
نیلوفر شاد مهری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، در رابطه با رویداد جاسمین بیان کرد: رویداد جاسمین، بررسی اصول پوششی و رتبه بندی یونیفرم‌های مدارس در فرانسه بود که دور اول آن در سال تحصیلی گذشته برگزار شد.
البته در دور اول این رویداد فقط مدارس غیرانتفاعی داخل پاریس مورد بررسی قرار گرفتند که حدود ۱۱۰ مدرسه وارد فرآیند داوری و رتبه بندی شدند و منتخبین این رویداد در کنار تصاویری از یونیفرم‌های مدارس ایران در نمایشگاه حضور دارند. او درمورد داوران و معیار‌های داوری این رویداد گفت: کل داور‌هایی که انتخاب شدند متشکل از طراحان حرفه‌ای لباس است که در داخل ایران فعالیت می‌کنند به همراه اساتیدی که در حیطه طراحی لباس جزء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایران هستند و معیار‌هایی که برای ارزیابی کردن مدنظر بود ترکیب بندی رنگ و فرم بود و تطابق با هویت بصری که توسط مدرسه معرفی و تعیین شده بود و همچنین، میزان پاسخگویی اش به نیاز‌های دانش آموزان و تطابق آن با حدود پوششی که از سوی خود مدرسه تعریف می‌شود.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه درمورد یونیفرم های مدارس فرانسه تصریح کرد: غالب مدارس یا یونیفرم دارند و یا نوعی کت که اصول پوششی را تعریف کرده است و اتفاقاً خیلی چارچوب‌های محکم و جذابی هم دارند و به همین دلیل، ما از جایی که متون را بررسی می‌کردیم به این نتیجه رسیدیم بعضی از آن‌ها متن‌های خیلی جالبی با توصیفات بسیار خوب و شفافی دارند که آن‌ها ارزش بررسی داشتند. از این جهت، دو مورد از این توضیحات در نمایشگاه قرار دارند.
شاد مهری درمورد ارتباط رویداد جاسمین با حوزه رایزنی فرهنگی مطرح کرد: پوشش از دستاورد‌های تمدن بشری است.
وگرنه انسان چه ایده‌ای برای پوشش داشته است؟! ضمن این که لباس از مظاهر فرهنگی هر کشوری است و طراحی لباس، تلفیق روح و هنر انسانی با ابزار برآورده کردن نیاز به پوشش است. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،او ادامه داد: با توجه به این که تقریباً تمام مدارس ایران دارای روپوش هستند مسئله طراحی یونیفرم در کشور قدمت زیادی دارد و روی آن کار شده است و از طرفی، با کشوری مثل فرانسه روبرو هستیم که توانایی بسیاری در طراحی لباس دارد و آشناسازی مردم دو کشور درمورد پوشش یکدیگر، دلایلش و پیشینه لباس جزء مواردی هستند که به نظر بنده، می‌توانند به ایجاد درک درست‌تر از فرهنگ همدیگر کمک کنند و همچنین، می‌توانند زمینه‌های همکاری در حیطه‌هایی مثل طراحی لباس و حتی یونیفرم‌های مدرسه را در آینده فراهم کنند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = یازده