یافته‌های جدید در محوطه تپه حسنلو

یافته‌های جدید در محوطه تپه حسنلو

گروه اجتماعی: در بررسی باستان‌شناختی منظر فرهنگی دشت سولدوز به محوریت »تپه حسنلو«، ۱۱۷ محوطه باستانی مربوط به دوران‌ پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی شناسایی شد. علی صدرائی ـ سرپرست هیأت بررسی باستان‌شناختی منظر فرهنگی دشت سولدوز در آذربایجان غربی ـ با اعلام این خبر گفت: عملیات میدانیِ بررسی باستان‌شناختی محوطه‌های تاریخی واقع در منظر فرهنگی دشت سولدوز به محوریت تپه تاریخی حسنلو که از اوایل آبان¬‌ماه سال جاری شروع شده بود، به پایان رسید.
به گفته این باستان‌شناس، در این پژوهش ۱۱۷ محوطه باستانی مربوط به دوران‌ پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی شناسایی و بازنگری شد و مورد بازبینی قرار گرفت.صدرائی افزود: از عمده اهداف و دستاوردهای این پژوهش می‌توان به شناسایی محوطه‌های اقماری تپه تاریخی حسنلو و استفاده از اطلاعات آنها در پلان مدیریت پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو، بهره‌برداری از این مستندات در تهیه پرونده ثبت جهانی این محوطه، تهیه و تکمیل اطلس باستان‌شناسی کشور، شناسایی محوطه‌های تاریخی ثبت‌¬نشده و آماده‌سازی پرونده آنها برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور، پایش و مستندنگاری و اولویت‌بندی محوطه¬‌ها برای گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حرایم به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر و حفاظت بهتر آثار تاریخی موجود در منطقه اشاره کرد.سرپرست هیأت بررسی باستان‌شناختی منظر فرهنگی دشت سولدوز در آذربایجان غربی اظهار کرد: در آینده نزدیک با ایجاد بانک سفال در پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو، که یکی از مهم¬ترین محوطه‌های باستانی کشور است، مجموعه‌¬های سفالی گردآوری¬‌شده از محوطه‌های مختلف دشت فرهنگی سولدوز برای استفاده در دسترس پژوهشگران خواهد بود.بنابر گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، منظر فرهنگی دشت سولدوز به واسطه برخورداری از آب فراوان و زمین‌های حاصلخیز از دیرباز همواره مورد توجه جوامع انسانی بوده و به این دلیل از نظر شمار محوطه‌¬های باستانی از غنی‌ترین دشت‌های کشور به¬‌شمار می¬‌آید. از این رو بررسی و شناخت منظر فرهنگی این دشت با محوریت تپه تاریخی حسنلو ضروری و بسیار حائز اهمیت است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، تپه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهر نقده قرار دارد. این محوطه، که قدمت نخستین استقرار انسان در آن به هشت هزار سال پیش می‌¬رسد، دارای توالی استقراری طولانی از پیش‌¬ازتاریخ تا دوران تاریخی است. جام زرین حسنلو یکی از مهم¬ترین آثار مکشوفه از این محوط? تاریخی است که قدمت حدود ۳۰۰۰ ساله دارد.
این جام که در کاوش هیأت آمریکایی در پیش از انقلاب اسلامی به‌¬دست آمد، هم‌اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. تپ? حسنلو در سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد و نظر به اهمیت آن و نیز انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است. این محوطه یکی از آثار مهم گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود که سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 6 =