وقوع ۲۲ حادثه و بلایای طبیعی در آذربایجان غربی

وقوع ۲۲ حادثه و بلایای طبیعی در آذربایجان غربی

گروه خبر: مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی از وقوع ۲۲ حادثه و بلایای طبیعی از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح استان خبر داد.
امیرعباس جعفری در گفت‌وگو با مهر، در خصوص حوادث و رخدادهای طبیعی به وقوع پیوسته در آذربایجان غربی از ابتدای سال جاری تا کنون، گفت: سیل، بیماری دامی، طوفان، تگرگ، رانش زمین و صاعقه مهم‌ترین حوادث و بلایای طبیعی رخ داده طی این مدت در سطح استان بودند.
نظر به این که خسارت‌های زیادی در شهرهای ارومیه، نقده،‌ بوکان، شاهین دژ، سردشت، تکاب، اشنویه، پیرانشهر، مهاباد، سلماس، خوی، چایپاره، شوط، پلدشت،‌ماکو و چالدران بر جای گذاشتند.
وی با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۲ حادثه طبیعی در سطح آذربایجان غربی به وقوع پیوسته و بر اثر سیل و صاعقه چهار تن جان باخته‌اند.
وی در این خصوص اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن ۴۰۰روستای استان در معرض خطر طبیعی زلزله و ۶۰ روستا در مسیر گسل و رانش زمین، لایروبی به موقع رودخانه‌ها و انهار،‌ احداث دیوارهای ساحلی،‌جلوگیری از چرای بی رویه در مراتع و ساخت و سازهای غیراصولی ضروری است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی پیشگیری از وقوع بحران و آمادگی با حوادث و مخاطرات طبیعی را لازمه مدیریت بحران دانست و اظهار داشت: متاسفانه استان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیای در معرض حوادث و بلایای طبیعی قرار گرفته که سیل،‌ رانش زمین،‌ زلزله،‌ سرمازدگی و … مهم‌ترین مخاطرات طبیعی استان محسوب می‌شوند.
جعفری اعتبار اختصاص یافته به مدیریت بحران استان طی سال گذشته را ۳۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: امسال میزان اعتبارات اختصاص داده شده به این بخش مشخص نیست ولی مدیریت بلایای طبیعی نیازمند اعتبارات ویژه است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی از نصب و راه اندازی ۲۳ سامانه ضد تگرگ در مناطق مختلف استان برای کاهش آثار زیان‌بار این بلایای طبیعی خبر داد .
وی عنوان کرد: نصب و راه اندازی این دستگاه‌های ضد تگرگ در راستای کاهش بخشی از این خسارت‌ها در استان مثمر ثمر خواهد بود.
جعفری وی با بیان اینکه با همکاری سازمان هواشناسی استان مناطق حادثه خیز بخش کشاورزی شناسایی شده، ادامه داد: دستگاه سامانه ضد تگرگ ابرها را در شعاعی حدود ۵۰۰متر تحت تاثیر قرار دادهاست.
و نیز هر کدام از این دستگاه‌ها باید در بیش از یک صد هکتار از اراضی اطراف خود را تحت پوشش قرار دهد.
آذربایجان غربی در طبقه بندی استان‌های کشور از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است .
در اکثر فصول سال، سیل‌های مهیب به دنبال بارش باران و نزولات آسمانی در این منطقه کوهستانی جاری می‌شود.
وجود مناطق کوهستانی و بارش‌های شدید باران و تگرگ در برخی فصول سال از آذربایجان غربی استانی سیل خیز ساخته است.
گفتنی است که همه ساله خسارات مادی و معنوی زیادی را اهالی آن متحمل می‌شوند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = دوازده