نماينده مردم اروميه در مجلس:

وزارت بهداشت پاسخگوی تاثیر واردات محصولات تراریخته بر افزایش سرطان باشد

وزارت بهداشت پاسخگوی تاثیر واردات محصولات تراریخته بر افزایش سرطان باشد

گروه خبر: به گزارش آرازآذربایجان ، نادر قاضی پور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت باید پاسخگوی تاثیر واردات محصولات تراریخته بر افزایش سرطان باشد .
علی مطهری به عنوان رئیس جلسه نیز در این خصوص یادآور شد: آقای شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان سوال آقای قاضی پور را در دستورکار کمیسیون قرار دهد و موضوع را از طریق وزارت بهداشت نیز پیگیر باشد.
براساس گزارش کمیسیون جهاد کشاورزی نادر قاضی پور از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ورود محصولات تراریخته به کشور سوالی را مطرح کردند و در توضیح این سوال در کمیسیون کشاورزی به امنیت غذایی کشور و جلوگیری از واردات محصولات تراریخته به موجب بند چ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه اشاره کردند، همچنین در مورد آثار استفاده از این محصولات و آمار بالای سرطان و مشکلات کودکان توضیحاتی را ارائه کردند.
گفتنی است حجتی نیز در کمیسیون کشاورزی، یادآور شده که قانون مذکور واردات را ممنوع نکرده و این محصولات وارد کشور می_شود. ذرت، سویا و دانه های روغنی که بخش عمده آن ها از آمریکای جنوبی نیز وارد می شود عمدتا تراریخته است و آنچه قانون مقرر کرده روغن های خوراکی که محصولات نهایی است می باشد که وزارت بهداشت موظف به الصاق برچسب تراریخته بر روی محصول می باشد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس، عدم برچسب زنی محصولات تراریخته، نبود آزمایشگاه برای تشخیص این محصولات و بی توجهی به حفظ و اصلاح نژاد و ذخایر ژنتیکی را از اهم محورهای سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد.نادر قاضی پور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از حجتی وزیر جهاد کشاورزی درخصوص محصولات تراریخته گفت: عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی درخصوص محصولات تراریخته در حالی است که در اکثر کشورها قوانین متعدد در روند تحقیق و تولید تا زرع و تجارت برای این محصولات وجود دارد، ولی در ایران مسئولان کشاورزی اهتمام جدی برای سامان دادن به اوضاع ندارند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم برچسب زنی به محصولات تراریخته، آن را احترام به حقوق مصرف کنندگان دانست و افزود: در کشورهای دیگر برای این موضوع سخت گیری های زیادی انجام می شود و هر محصول غذایی که حاوی ۰٫۹ تا ۱ درصد مواد تراریخته باشد باید دارای برچسب باشد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانون اعلام تراریختگی محصولات وارداتی در ایران لازم است و باید در اصل فرم ثبت سفارش محصولات وارداتی، بندی مبنی بر اینکه تراریخته است یا نه، اضافه شود، در حالی که اکنون یک بند هم به این مورد اختصاص ندارد.قاضی پور تصریح کرد: در مبادی وارداتی امکان مونیتورینگ محصولات تراریخته نیست و اکنون بسیاری از این محصولات به صورت آزاد و با قیمتی همچون قیمت محصولات غیرتراریخته توسط افراد بنام همچون آقای »م« وارد کشور و چرخه توزیع داخلی می شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد ازاینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی عملاً اهتمامی به پایش این محصولات ندارند و حتی در فرم های مربوطه بندی برای محصولات تراریخته وارداتی، نگنجانده اند، افزود: ضروری است که همانطور که وزارت جهاد برای پایش برخی نماده های دامی برنامه قابل تقدیری ایجاد کرد، برای محصولات تراریخته هم فکری کند.
وی همچنین نبود آزمایشگاه برای تشخیص محصولات تراریخته در گمرک را قابل انتقاد دانست و توضیح داد: حتی در صورت وجود برچسب بر روی محصولات باید مرجع تایید کیفیت برای این مواد در کشور وجود داشته باشد، ولی در حال حاضر هیچ سازوکاری برای آن نیست.قاضی پور گفت: عدم توجه به حفظ و اصلاح نژاد و ذخایر ژنتیکی از دیگر ایرادات مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی است؛ حجم انبوه واردات گیاهی و دام سبک، رفتاری خلاف قانون است ضمن آنکه خطرات غیرقابل پیش بینی دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: کشور ایران از لحاظ غنای ژنتیکی جزو معدود کشورهای درجه یک جهان است و طبق آمار مرکز پیدایش انواع غلات، حبوبات، گیاهان دانه ای و گیاهان روغنی و نیز مرکز تنوع ثانویه محصولاتی چون برنج و مرکبات است.
وی همچنین گفت: ایران دارای ۳۴ نژاد دام بومی است و از غنی ترین کشورهای جهان در حوزه ذخایر ژنتیکی و دام سبک به شمار می رود، اما وزارتخانه جهاد کشاورزی به بهانه عدم غنای کافی و ظرفیت پایین ذخایر ژنتیکی بومی اقدام به واردات بی حساب و کتاب انواع دام سبک کرده و از قضا آن را هم اشخاص خاص وارد می کنند که در دادگاه پرونده دارند.
قاضی پور در بخش دوم سخنان خود درباره آن بخش از سخنان وزیر جهاد کشاورزی که معتقد بود محصولات غذایی تراریخته در حوزه اختیارات این وزارتخانه نیست، خطاب به علی مطهری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: سوال اینجانب از وزیر بهداشت مطرح است در حالی که کمیسیون مربوطه به آن رسیدگی نمی کند.
وی افزود: براساس آیین نامه کمیسیون باید ظرف مدت مقرر سوال نمایندگان از وزیر را در نوبت رسیدگی قرار دهد ولی چندین ماه است سوال اینجانب از وزیر بهداشت معطل مانده است.
علی مطهری در پاسخ به وی اعلام کرد: هم اینک کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد این سوال را به زودی در دستور کار قرار خواهد داد..

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸ ب.ظ

دیدگاه


5 − = چهار