دادستان عمومي و انقلاب اروميه اعلام کرد

ورود سالانه ۱۲ میلیون پرونده دادگستری در کشور

ورود سالانه ۱۲ میلیون پرونده دادگستری  در کشور

گروه خبر: دادستان عمومی و انقلاب ارومیه گفت: سالانه ۱۲ میلیون پرونده وارد دادگستری کشور می‌شود که این تعداد سزاوار دستگاه قضایی در یک کشور اسلامی نیست.
به گزارش آرازآذربایجان غربی مصطفی حبیبی در جلسه هماهنگی جشنواره ملی عفو و گذشت با بیان اینکه برگزاری این جشنواره به صورت ملی، بزرگ‌ترین فرصت را برای گسترش عفو و گذشت و احکام دینی در بین مردم فراهم می‌سازد، اظهار کرد: در گذشته مسائل مربوط بین طرفین دعاوی به صورت کدخدا منشانه و با واسطه گری رفع می‌شد اما متاسفانه این امر در جامعه کاهش یافته است.
وی با انتقاد از اینکه متاسفانه عفو و گذشت در جامعه تضعیف یافته است، افزود: اکنون در صورت بروز کوچک‌ترین خصومتی بین افراد جامعه با مراجعه به پاسگاه‌ها و تشکیل پرونده موجبات افزایش ورودی پرونده‌ها به دادگستری را فراهم می‌سازد در حالی که این مشکلات به راحتی با واسطه گری قابل حل می‌باشند.
وی با اعلام اینکه تعداد ورودی‌های سالانه پرونده به دادگستری کشور ۱۲ میلیون پرونده شده است، اضافه کرد: این تعداد ورودی پرونده هرگز در شان دستگاه قضایی یک کشور اسلامی نیست و باید با نهادینه کردن این جشنواره و اهداف آن در جهت گسترش فرهنگ عفو گذشت در جامعه قدم برداشت.
به دار مجازات آویخته شدن ۳۴ نفرقاتل محکوم به قصاص در آذربایجان غربی
حبیبی به تعداد قصاص‌های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تا آذرماه امسال اشاره کرد و گفت: در ۹ ماه امسال تعداد ۳۴ نفرقاتل محکوم به قصاص توسط دادسرای ارومیه به دار مجازات آویخته شده‌اند. دادستان عمومی و انقلاب ارومیه خاطر نشان کرد: همچنین تعداد ۶ نفر قاتل محکوم به قصاص نیز در ۹ ماهه امسال در پای دار مجازات، با تلاش دادستانی ارومیه مورد عفو و گذشت اولیاء دم مقتولین قرار گرفته‌اند و از اعدام خلاصی یافته‌اند. نزاع، اختلاف و قتل نتایج کم‌رنگ شدن عفو و گذشت در جامعهوی تصریح کرد: تعدادی از مقتولان نیز اکنون به حکم قصاص در زندان‌های استان نگهداری می‌شوند که در صورت عدم عفو اولیاء مقتولین، به دار مجازات آویخته می‌شوند.
حبیبی با بیان اینکه نزاع، اختلاف و در نهایت قتل نتایج کم‌رنگ شدن عفو و گذشت در جامعه است، افزود: برگزاری ملی جشنواره عفو و گذشت می‌تواند اساس و پایه‌ای باشد تا عفو و گذشت در جامعه نهادینه شده و گسترش یابد هرچند که این امر نیز مستلزم صرف وقت و هزینه‌هایی است.پرویز علیزاده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی نیز در این نشست با تشریح اهداف برگزاری این برنامه با اعلام اینکه عفو و گذشت یکی از صفات ارزشمند و کلیدی است که در زندگی فردی و اجتماعی انسان، نقش مهمی ایفا می‌کند، اظهار داشت: با توجه به اینکه با عفو و گذشت زندگی رنگ، صفا و صمیمیت به خود می‌گیرد اما با انتقام جویی و کینه توزی، نفرت و دشمنی حاکم می‌شود بنابراین با توجه به جایگاه رفیع این صفت نیکو در بین مردم و ضرورت گسترش آن، دادگستری آذربایجان غربی در نظر دارد با برگزاری جشنواره ملی عفو و گذشت در جهت نهادینه سازی این امر مهم قدم بردارد.
وی گفت: این جشنواره در دو بخش نوجوانان و بزرگسالان در زمینه‌های علمی، فرهنگی هنری و ادبی در آذرماه سال آینده با مشارکت نهادها سازمان‌های مختلف در سطح استان برگزار خواهد شد. علیزاده ترویج و زنده نگه‌داشتن فرهنگ ایثار و فداکاری و گذشت و فرهنگ سازی، بیان رابطه عمیق و معنوی گذشت و آثار آن، ضبط و ثبت تاریخ پر افتخار عفو و گذشت در میان امت اسلام، تعمیق و انتقال فرهنگ عفو و گذشت به نسل‌های را از جمله اهداف اصلی این جشنواره عنوان کرد.
لزوم استفاده از ظرفیت رسانه در برگزاری جشنواره عفو و گذشت
حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی نیز با تاکید بر لزوم افزایش تعداد جشنواره‌های علمی فرهنگی و غیره در استان اظهار کرد: هرچه تعداد جشنواره‌های علمی، فرهنگی، ادبی، هنری و غیره در استان افزایش یابد، به آن میزان جامعه پیشرفت خواهد کرد. وی بر لزوم استفاده از ظرفیت رسانه در برگزاری جشنواره عفو و گذشت تاکید کرد و تصریح داشت:رسانه‌ها با توجه به تاثیر گذاری بالا بر افراد جامعه می‌توانند بیشترین تاثیر را بر برگزاری بهتر این جشنواره و رسیدن به اهداف آن داشته باشند.وی اذعان داشت: همچنین نباید از ظرفیت دانشگاه‌ها نیز در استان در روند اجرای این جشنواره غافل شد چرا که بهره‌گیری از این عوامل بازخورد بهتری را به همراه خواهد داشت.
نهادینه سازی عفو و گذشت با برگزاری یک جشنواره امکان پذیری نیست
حجت الاسلام محمد فتاحی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در ادامه این جلسه عفو و گذشت را دو مقوله فراموش شده در جامعه و کم‌رنگ شده عنوان کرد و گفت:در صورت برگزاری بهتر جشنواره عفو گذشت ابتدا باید آن را در مرحله استانی و سپس در مرحله های منطقه‌ای و ملی برگزار شود.وی تصریح کرد: اگرچه این یک جشنواره نیز می‌تواند تلنقری بزرگ به جامعه باشد اما باید در کنار آن کیفی سازی لوازم تبلیغاتی را نیز در برنامه داشت. ?

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 2 =