رئيس آموزش و پرورش مدارس استثنائي استان خبر داد

وجود ۲ هزار و ۶۵ دانش‌آموزاستثنائی در آذربایجان غربی

وجود ۲ هزار و ۶۵ دانش‌آموزاستثنائی در آذربایجان غربی

گروه خبر:رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنائی آذربایجان غربی گفت: هم اکنون حدود ۲ هزار و ۶۵ نفر دانش‌آموز استثنائی در آذربایجان غربی وجود دارند که مشغول تحصیل هستند.
به گزارش آرازآذربایجان، توسعه آموزش‌های همگانی همچنین زیرپوشش قرار دادن همه جامعه یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌هایی قلمداد می‌شود که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طی سال‌‌های گذشته تاکنون توسط دست‌اندرکاران دنبال می‌شود، تا همه مردم اعم از فقیر، غنی، زن، مرد و … از این موهبت و خدمت اجتماعی بهره کافی و لازم را ببرند. ولی در این میان عده قلیلی بنا به دلایلی و در اثر مشکلات مادرزادی یا اینکه بروز حادثه‌ای مبنی بر تصادف یا غیره از نظر جسمی و ذهنی دچار نقص می‌شوند، که آموزش، تعلیم و تربیت این قشر جامعه نیازمند فراهم کردن امکانات ویژه آموزشی است. همچنین معلمان ویژه نابینایان، ناشنوایان و امثال آنها باید دوره آموزشی خاصی گذرانده و برای تعلیم جامعه هدف خود به دلیل ویژگی‌های متفاوت آنها آمادگی‌های لازم را کسب کرده باشند.
در آذربایجان غربی نیز به این موضوع و آموزش همگانی با هدف توسعه عدالت اجتماعی به اندازه قابل توجهی پرداخته شده، به طوری که تا حد امکان به رغم وجود مشکلات مختلف آموزشی، مربیان مجرب و دوره‌دیده برای تعلیم این دانش آموزان در استان فراهم شده است تا به دلیل مشکلات خاص جسمانی خود از نعمت تحصیل محروم نشوند و چه بسا مدارج بالای تحصیلی را با عشق و علاقه بپیمایند.
از این رو خبرنگار ما درباره امکانات آموزشی و مربیان فعال این مجموعه همچنین تعداد دانش آموزان زیرپوشش، دغدغه‌های موجود و سایر مسائل مرتبط با این مجموعه با عیسی محمدی، رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنائی آذربایجان غربی گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید:
*چند دانش آموز زیر پوشش اداره آموزش و پرورش مدارس استثنائی استان آذربایجان غربی قرار دارد؟
در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۶۵ نفر دانش آموز استثنائی زیر پوشش این سازمان قرار دارد که در ۸۵ مدرسه استثنائی و ۴۱ مرکز علمی سازماندهی شده‌اند. به این ترتیب، خدمات مختلف مانند توانبخشی و آموزشی از طریق نیروهای فعال و توانمند در این مجموعه‌ها دریافت می‌کنند تا به این ترتیب، آنها هم با وجود داشتن شرایط خاص از هر جهت برای ورود به جامعه و مسئولیت‌پذیری آمادگی لازم پیدا کنند.
*مدارس استثنائی کدام دانش آموزان را زیرپوشش خدمات قرار داده است؟
۷ گروه برای پذیرش و ثبت‌نام در این مدارس تعریف شده است، که شامل گروه‌های کم‌توان ذهنی، آسیب‌دیدگان بینایی، آسیب‌دیدگان شنوایی، دانش‌آموزان با مشکلات جسمی حرکتی، دانش‌آموزان چندمعلولیتی، دانش‌آموزان با اختلال رفتاری، نونهالانی که با مشکلات یادگیری روبه‌رو هستند می شوند. این افراد توسط والدین و سرپرستان خود در این مراکز جهت ثبت‌نام حضور پیدا کرده و طبق برنامه مشخصی در کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند.
* درباره وضعیت جسمانی این دانش‌ آموزان توضیح دهید؟
در آذربایجان غربی حدود ۲ هزار و ۶۵ نفر دانش آموز استثنائی مشغول تحصیل هستند، که از این تعداد، یک هزار و ۵۳۴ نفر از دانش آموز، کم‌توان ذهنی قلمداد می‌شوند. همچنین ۲۳۶ نفر ناشنوا، ۳۴ نفر نابینا، ۷۱ نفر دانش آموز جسمی حرکتی، ۱۵۷ نفر چند معلولیتی و ۴۳ نفر دانش‌آموز اوتیسمی هستند که در مدارس ویژه با امکانات متفاوت از مدارس عادی در حال تحصیل و یادگیری هستند.
*دانش آموزان براساس چه نوع ضوابط پذیرش می‌شوند؟
هر کدام از دانش آموزان زیرپوشش این سازمان و مدارس آن، براساس ضوابط خاص، آئین نامه و قوانین موجود، جهت آموزش دیدن و گذراندن دوره‌های آموزشی مناسب جسم و روح خودشان نام نویسی می‌شوند تا شرکت کردن در کلاس‌های درس برای آنها به معنای واقعی کلمه تاثیر‌گذار بوده و برای زندگی حال و آینده آنها مفید واقع شود.نونهالانی که با در نظر گرفتن بهره هوشی‌شان در گروه کم‌توان ذهنی و مشکل‌دار قرار می‌گیرند، در مدارس استثنائی تحت پوشش خدمات آموزشی و توان‌بخشی قرار می‌گیرند، همچنین دانش آموزانی که از نظر بینایی و شنوایی مشکلات خاصی داشته باشند ولی با این وجود بهره هوشی آنها عادی است، تحت پوشش خدمات آموزشی و توان‌بخشی قرار می‌گیرند.
بعضی دانش آموزان از مدارس عادی شناسایی شده و به دلیل روبه‌رو بودن با مشکلات ویژه یادگیری، در تست‌ها و آزمایش‌های خاص، جهت روشن شدن وضعیت‌شان شرکت می‌کنند تا در مراکز علمی خدمات آموزشی و توان‌بخشی ثبت‌نام شوند و از این رهگذر در محیط مناسب با شرایط خود، با پشتکار و مساعدت مربیان زحمت‌کش، آموزش‌های کافی و مورد نیاز دریافت کنند.
*در کنار آموزش در مدارس استثنائی آذربایجان غربی، چه خدمات دیگری ارائه می‌شود؟
مربیان فعال و تلاشگری که در مدارس استثنائی مناطق مختلف آذربایجان ‌غربی تعلیم و تربیت این قشر از دانش آموزان را با وجود سختی‌ها و مشکلات فراوان عهده‌دار شده‌اند، به معنای واقعی کلمه از بودن کنار فرزندان مردم و آموزش دادن به کودکان کم‌توان ذهنی و جسمی لذت می‌برند. علاوه بر اینکه از معلمی به عنوان شغل انبیای الهی یاد می‌شود، خدمت کردن به کودکان استثنائی به معنای واقعی نزد ذات اقدس الهی از اجر معنوی و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
از طرف دیگر دوره‌های آموزشی تخصصی برای مربیان، مدیران و همچنین سایر تلاشگران این مدارس جهت یادگیری علوم و فنون کار کردن با این کودکان برگزار می‌شود تا از این رهگذر، ضمن آمادگی روحی، با تجربه و دانش کافی در کلاس‌های درس مدارس حضور پیدا کرده و به این ترتیب بیشترین کمک و آموزش را به دانش‌آموزان کلاس و مدرسه خود ارائه دهند.
همچنین علاوه بر خدمات آموزشی، به سایر دانش آموزان در صورت نیاز، واحد توانبخشی خدمات مختلف مانند فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، کاردرمانی و … در مدرسه به صورت مستقیم به نونهالان ارائه می‌دهند. همچنین در مدارس دیگر که چنین واحدهایی برای پاسخ‌گویی به دانش آموزان وجود ندارد، از طریق اجرای طرح خرید خدمت در آذربایجان غربی، تا اندازه‌ای نسبت به جبران هزینه‌های موجود اقدام می‌شود، تا والدین فرزندان خود را به مراکز مورد نیاز جهت دریافت خدمات لازم ببرند.
*درباره طرح سنجش سلامت در آذربایجان غربی توضیح دهید.
یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنائی مربوط به تشخیص، سنجش، پیشگیری و توان‌بخشی می‌شود، به طوری که در این راستا با هدف جلوگیری و کاهش مشکلاتی از این نوع، طرح سنجش سلامت ویژه نوآموزان در بدو ورود به دبستان انجام می‌گیرد. این طرح در طول سال گذشته به صورت آزمایشی سراسری برای دانش آموزان این استان و با زیرپوشش قرار دادن ۳ هزار و ۳ نفر به مرحله اجرا گذاشته‌ شد.طرح سنجش سلامت با ابلاغ از طرف وزارت آموزش و پرورش و با همکاری سازمان آموزش و پرورش، توسط کارشناسان به مرحله اجرا گذاشته می‌شود که امسال این طرح به صورت مکانیزه با زیرپوشش قرار دادن تعداد زیادی از دانش آموزان به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


شش − 5 =