آتش نشانان دلیران عرصه خطر

آتش نشانان دلیران عرصه خطر

هفتم مهر روز آتش نشانی و ایمنی است، روزی برای یادآوری اهمیت ایمنی و پیشگیری از بروز حادثه و پاسداشت انسانهایی که بی ادعا جان و امنیت خود در راه حفظ جان و آرامش دیگران به خطر می اندازند.
آتش نشانی مجموعه ی اقدام هایی است که برای رویارویی با آتش و مهار آسیب های ناشی از آن صورت می گیرد. هدف آتش نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفظ محیط زیست است و به همین دلیل دامنه ی فعالیت های آنان در طول سالیان پیش گسترش یافته و اکنون آتش نشانان در تمام حوادثی که جان و مال کسی در خطر باشد کمک رسانی می کنند.
ایمنی در لغت به معنای مصونیت، امن، امان و حفاظت است و در اصطلاح شاخه یی از علم تعریف شده که به تجزیه و تحلیل آسیب های ناشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی پرداخته و راهکارهای کنترل و کاهش آن را پیگیری می کند. به کار رفتن واژه ی ایمنی در کنار روز آتش نشانی نشانگر اهمیت رعایت اصول لازم برای جلوگیری از بروز حادثه است.
نخستین ایستگاه آتش نشانی در کشور در ۱۲۲۱ هجری خورشیدی در تبریز به وسیله ی روس ها راه اندازی شد. دومین و سومین واحدهای آتش نشانی در جنوب کشور و در شهرهای مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تاسیسات ایجاد شده در پالایشگاه ها، آغاز به کار کرد و سابقه ی راه اندازی نخستین ایستگاه آتش نشانی تهران نیز به بیش از هشت دهه می رسد.
فعالیت آتش نشانی های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وسیله ی بندهای ۱۴ و ۲۰ ماده ی ۵۵ قانون شهرداری تعریف شد و این نهاد فعالیت خود را زیر نظر شهرداری ها ادامه داد.
برپایه این قانون شهرداری ها باید اقدام های لازم را برای حفظ شهرها از آسیب های ناشی سیل آتش سوزی و دیگر خطرها انجام دهند.آتش نشانان در دوران دفاع مقدس نقش برجسته ای را برعهده داشتند، در هفتم مهر ۱۳۵۹ هجری خورشیدی در هنگامه ای که آتش نشانان آبادان و منطقه های اطراف در حال مهار آتش برافروخته شده بر اثر حمله ی هوایی رژیم بعث عراق در پالایشگاه این شهر بودند، هواپیماهای دشمن دوباره پالایشگاه را بمباران کردند که در پی این حادثه تعداد زیادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند.
ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور نیز در سالروز شهادت این آتش نشانان از جان گذشته، طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی را در ۱۳۷۹هجری خورشیدی پیشنهاد داد که با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی هفتم مهر به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی در تقویم رسمی کشور ثبت شد.این روز با هدف گسترش فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حادثه در کشور و یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه ی دفاع مقدس نامگذاری شده است.
ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم برای پیشگیری از بروز حادثه و حفاظت از سرمایه های ملی از دیگر هدف های نامگذاری این روز است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 5 =