هزاران مشکل حل نشده بافت های فرسوده استان

هزاران مشکل حل نشده بافت های فرسوده استان

سکینه اسمی
گروه گزارش:تاکنون سه هزار هکتار بافت فرسوده در ۳۸ شهر آذربایجان غربی شناسایی شده که متاسفانه با مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند این در حالی است که روند بازسازی این بافت ها اصلا مطلوب نیست. نبود امنیت جانی و مالی، برهم زدن چهره و توزان شهرها، نبود امکان خدمات رسانی اولیه از جمله اورژانس، آتش نشانی و… در بافت های فرسوده به دلیل دارا بودن معابر کم عرض، فقر اقتصادی و اجتماعی، نبود امکانات اولیه بخشی از هزاران مشکل حل نشده بافت های فرسوده است که روز به روز بر وسعت آنها افزوده می شود.
بافت های فرسوده همچنین علاوه بر داشتن مشکل شهرسازی دچار معضلات اساسی از جمله نبود امکان ارائه خدمات شهری، فرسوده بودن قلب اقتصادی هستند که تبدیل شدن برخی بناهای نیمه تخریب شده به محل انباشت زباله، گردهمایی معتادان، مشکلات فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی برای ساکنان و اصناف این محله ها گوشه هایی از این چالش هاست.
متاسفانه عمده اصناف، مراکز ارائه خدمات پزشکی و خرید برخی از شهرهای استان به خصوص ارومیه مرکز استان در محدوده بافت فرسوده ایجاد شده که وجود ترافیک یکی از مشکلاتی است که مردم این مناطق با آن دست به گریبان بوده و اجرای طرح های متعدد نیز تاکنون نتوانسته از بار این معضل کم کند.
نبود امکان ارائه خدمات آتش نشانی و اورژانس پزشکی نیز در برخی کوچه های باریک واقع در این بافتها از دیگر مشکلاتی است که تا زمانی بافت موجود تخریب و براساس اصول شهرسازی بازسازی نشوند از بین نمی رود.
*روند بازسازی بافت های فرسوده قابل قبول نیست
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه متاسفانه وجود بافت های فرسوده یکی از معضلات شهرهای استان به خصوص ارومیه است گفت: تاکنون سه هزار هکتار در ۳۸ شهر استان بافت فرسوده شناسایی شده که ارومیه با ۴۱۷ هکتار بیشترین بافت فرسوده استان را دارا است.
محمد علی پورعلی با بیان اینکه در حال حاضر روند بازسازی بافت های فرسوده در برخی از شهرهای استان مطلوب نیست اظهار داشت: طی دو تا سه سال گذشته شهرداریها به خصوص شهرداری ارومیه تخفیف های مناسب به متقاضیان نوسازی بافت های فرسوده در زمینه عوارض شهرسازی اعطا می کرد اما در سالهای اخیر عدم اعطای این تخفیفات به همراه وام های بانکی با بهره بالا موجب کندی روند بهسازی بافت های فرسوده شده است.
وی با اشاره به اینکه بافت فرسوده ارومیه در هسته مرکزی این شهر واقع شده است عنوان کرد: در سالهای گذشته در سایه غفلت و بی توجهی شاهد توسعه بی رویه ساخت و سازها در حاشیه این شهر بودیم که این امر موجب شده هسته مرکزی شهر که بیشتر آن بافت فرسوده است بدون توسعه باقی بماند که این امر در آینده مشکل اساسی برای مردم و مسئولان خواهد بود.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی از تشکیل اتاق فکر در این اداره کل در خصوص نوسازی و احیای بافت های فرسوده خبر داد و افزود: کاهش بروکراسی اداری در زمینه نوسازی بافت فرسوده یکی از مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد برای این منظور باید شهرداری‌ها امور را برای مردم راحت ‌تر کنند تا شاهد افزایش رغبت برای نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشیم.پورعلی در خصوص جمعیت ساکن در بافت های فرسوده اظهار داشت: بر اساس ارزیابی های اولیه ۱۰ درصد از جمعیت هر شهردر بافت فرسوده اسکان دارند که با این آمار استان جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر ساکن مناطق فرسوده دارند که نیازمند برنامه ریزی و توجه جدی است.
*بافت های فرسوده ارومیه ۸۰ سال قدمت دارند
مدیرعامل سازمان نوسازی، بهسازی شهرداری ارومیه در خصوص روند احیای بافت های فرسوده و اقدامات شهرداری ارومیه اظهارداشت: ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده در ارومیه شناسایی شده است که اغلب این بافت فرسوده در منطقه چهار منطقه شهرداری ارومیه واقع است.
لطیفعلی نقی پور با بیان اینکه این مناطق مسکونی به دلیل داشتن بیش از ۸۰ سال قدمت و ناپایداری در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده اند افزود: شهرداری ارومیه با اعتمادسازی، توانمندسازی و حساس کردن مردم به مشکلات و آگاه کردن آن‌ها از حقوق شهروندی مشارکت اجتماعی آن‌ها را در عرصه نوسازی افزایش می دهد و آنان را ترغیب به نوسازی می‌کند.وی ادامه داد: برای مثال شهرداری برای ترغیب و تشویق ساکنان برای احیای بافت فرسوده ۵۰ درصد تخفیف در پروانه ساختمانی و برای هر تجمیع ۱۰ درصد تخفیف ارائه می‌کند اما با وجود این اقدامات از سال ۸۹ تاکنون حدود سه تا چهار درصد از بافت فرسوده شناسایی شده ارومیه، نوسازی شده است.
نقی پور عمده دلایل کندی روند احیا و بازسازی بافت های فرسوده ارومیه راهمکاری نکردن بانک‌های عامل و اعطا نکردن تسهیلات عنوان کرد و گفت: متاسفانه در برخی مواقع مالکان واحدهای مسکونی بافت های فرسوده به دلیل تجمیع شدن پلاک‌ها به نوسازی رغبتی ندارند.
*راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده در محلات ارومیه
مدیرعامل سازمان نوسازی، بهسازی شهرداری ارومیه با تاکید بر لزوم تسریع در روند بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده بر تعامل وهمکاری همه دستگاه های اجرایی و ذیربط در این خصوص تاکید کرد و گفت: در سالجاری شهرداری ارومیه برای توسعه سرانه فضای سبز در بافت فرسوده در محله هایی چون آغداش، کوچه درویشلر و دیگر بافت های فرسوده ارومیه پارک‌های محلی ساخته خواهد شد.
نقی پور یادآور شد: همچنین بر اساس بودجه تخصیص یافته به این بخش در سالجاری در نظر داریم ۱۰ هزار متر مربع از بافت فرسوده شناسایی شده شهر ارومیه تملک شود که با تملک این میزان بافت و با ورود به کوچه‌های تنگ و باریک ساخت و ساز با اصول شهرسازی انجام می شود.
وی با اشاره به راه اندازی دفاتر نوسازی بافت های فرسوده در شهرداری ارومیه گفت: هدف از راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی و بهسازی در محلات ارومیه افزایش مشارکت مردمی در نوسازی و سرعت بخشیدن به نوسازی بافت های فرسوده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = هفت