مسئولانی که کمر به نابودی استان بسته‌اند!؟

رویا سید ولیلو
گروه گزارش: محیط زیست در غیاب انسان هرگونه که می‌خواهد باشد، اگر از کره خاکی انسان‌ها حذف شوند کوه‌ها ، دشت‌ها و بیابان‌ها و جنگل‌ها و دریاها هر تغییراتی که تحمل نمایند تغییراتی است که طبیعت لاشعور؛ بنابراین در جدال دیرین? انسان با طبیعت و تلاش او در مهار و کنترل نیروهای کوچک و بزرگ و موافق و مخالف طبیعت است که به محیط زیست معنایی وابسته به زندگی نوع بشر می‌بخشد. پس هر جا که انسان وجود داشته باشد برای او محیط زیست هم قابل تصور است.
بنابراین محیط شهری یا روستایی یک مصداق محیط زیست انسان است. محیط زیستی که انسان خود برای خود فراهم می‌آورد.
محیط زیست شاید در نگاه اول یک موضوع کلی و رسیدگی به آن مربوط به سازمانی به نام محیط زیست باشد ولی حقیقت چیز دیگری است و حفاظت از محیط زیست بر عهده تک تک افراد و مسئولان و دستگاه‌ها اجرایی است تا محیطی آرام و بدون ترس و دلهره برای امروز و آیندگان خود ایجاد کنند.
اما این در حالی است که مسائل رخ داده در استان و موجود در استان چیز دیگری را نشان می‌دهد به طوری که همگان از مردم عادی گرفته تا مسئولان دست در دست هم داده‌اند تا نابودی فضاهای زیبای این استان سبز و پاک کوهستانی را ایجاد کنند.
آذربایجان غربی زمانی در کشور از نظر آب و هوایی و داشتن منابع طبیعی بکر و زیبا، زبان زد خاص و عام در کشور و خارج از کشور بود اما آمارهای جدید محیط زیست استان، تغییر شرایط محیط زیستی استان را نشان می‌دهد به طوری که کم کم موج آلودگی به این استان نیز سرایت کرده است. به گفته مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی از یک سو افزایش بی رویه خودروها و فرهنگ استفاده از آن در استان و به خصوص در مرکز استان و از سوی دیگر افزایش آلاینده‌های محیط زیستی توسط واحدهای تولیدی و صنعتی استان، حرس نادرست درختان از سوی شهرداری‌ها، ارائه زمین توسط جهاد کشاورزی استان در دل محیط زیست جانوری و مشکلات مختلف دیگری که به دنبال این عوامل ایجاد می‌شود، از جمله عوامل بر هم زننده محیط زیست استان را شامل می‌شود که در ادامه این عوامل را از زبان حسن عباس نژاد مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی جویا می‌شویم.
*مظلوم واقع شدن محیط زیست در بین دستگاه‌های دولتی
حسن عباس نژاد در گفت و گو با خبرنگار آرازآذربایجان با بیان اینکه عدم رعایت محیط زیست توسط دستگاه‌های اجرایی دیگر محیط زیست استان را با مشکلات فراوانی همراه خواهد کرد، اظهار داشت: حداقل انتظار این اداره رعایت محیط زیست توسط مسئولان است در حالی که حتی مسئولان نیز به آن بی توجه شده‌اند.وی با بیان اینکه اکنون فضای سبز در استان در حد استاندارد نیست و این عامل کم کم افزایش معضلات آلودگی استان را فراهم کرده است، افزود: با وجود کم بودن فضای سبز در استان، حتی ماموران شهرداری نیز نسبت به حرس نادرست درختان خیابان‌ها و پارک‌ها اقدام می‌کنند به طوری که با به جا گذاشتن تنها یک تنه و چند شاخه، کار حرس خود را به اتمام می‌رسانند، که با این وجود درختان چگونه خواهند توانست به وظیفه اصلی خود در تصفیه هوا اقدام کنند.وی ادامه داد: این‌گونه هرس نادرست درختان را بارها به شهرداری‌ها اعلام کرده‌ایم اما کسی به این امر توجه نمی‌کند و دیگر نمی‌دانیم»دردمان را به چه کسی بگوییم«.
عباس نژاد با اعلام اینکه در نقطه مقابل این امر توجه به معاینه فنی خودروها قرار دارد، از عدم توجه و جدی نگرفتن معاینه فنی خودروها توسط مراکز معاینه فنی و پلیس راه انتقاد کرد و تصریح کرد: پلیس راه و راهنمایی و رانندگی باید معاینه فنی خودروها را جدی بگیرد.
*راه اندازی قطار شهری برای مقابله با آلودگی هوای ناشی از خودروها
وی خاطر نشان ساخت: بیشترین معضلات آلودگی هوا به خودرو های سنگین مربوط است که باید مورد توجه قرار گیرند.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی عدم توجه به فرهنگ استفاده درست و صحیح در حوزه سوخت و وسایط نقلیه را از دیگر معضلات محیط زیستی در استان برشمرد و بیان داشت: استان از نظر استفاده به جا از وسایط نقلیه فرهنگ مناسبی ندارد در حالی که بارها اقداماتی در این راستا در استان صورت گرفته اما باید برای رفع این مشکل بحث قطار شهری مورد توجه قرار گیرد.وی با اعلام اینکه در سال‌های جاری بحث‌هایی درباره حمله گرازهای وحشی به کشاورزان روستاهای مرزی شهرستان‌ها شمال استان بارها مطرح شده است که تجاوز به محل زیست این حیوانات دلیل اصلی آن است، اظهار کرد: هر جانوری در محیط زیست دارای زیست بوم خاص خود است که تجاوز به حریم آن توسط انسان‌ها مشکلات فراوانی را برای آنان به همراه خواهد گذاشت که متاسفانه براین اساس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با ورود به محل زیست این حیوانات، اقدام به واگذاری زمین به کشاورزان کرده است؛ با این وجود چگونه انتظار می‌رود که هیچ مشکلی برای محصولات کشاورزی و کشاورزان ایجاد نشود.
بر اساس این سخنان باید روز به روز شاهد معضلات محیط زیستی فراوانی در جامعه باشیم به طوری که حتی کارشناسان بر این باورند که سیاست‌ها و راهکارهای دولت برای مبارزه با عوامل از بین برنده محیط زیست و تغییرات اقلیمی هر سال نسبت به گذشته ضعیف‌تر و ناکارآمدتر می‌شود. هرچند رئیس‌جمهور نیز عنوان کرده است که باید در زمینه محیط زیست در مقیاس و تراز جهانی کار کرد، اما آمارها و شاخص‌های داخلی و خارجی خلاف این مدعا را ثابت می‌کند. به این ترتیب مردم هر سال بیش از پیش در معرض خطرات، بیماری‌ها و مشکلات قرار می‌گیرند

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


+ هفت = 13