زیرخاکی های مرگ آفرین تاثیر مستقیمی بر ایمنی مردم دارند

زیرخاکی های مرگ آفرین تاثیر مستقیمی بر ایمنی مردم دارند

گروه اجتماعی: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، گفت: مین‌های سرگردان یا به تعبیر ساده‌تر زیرخاکی‌های مرگ آفرین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ تاثیر مستقیمی بر ایمنی مردم به ویژه روستائیان، عشایر، کاروان راهیان نور، دانش آموزان و اتباع خارجی خروجی از مرزها در ۶ استان کشور دارند. حمیدرضا اسکاش افزود: یکی از بزرگترین ماموریت‌ های سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، نگاه انسان‌دوستانه به کاهش خطرات مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ در پی تفاهمنامه دو جانبه بین کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان امداد و نجات هلال احمر است.
وی ادامه داد: در این راستا گروه هدف و جامعه فراگیران این آموزش‌ها، مردم به خصوص روستاییان مناطق مرزنشین، عشایر، کاروان ‌های زیارتی راهیان نور و اتباع خروجی از مرزهای شرقی و غربی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان و عراق هستند.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه می بایست همه دست به دست هم دهیم تا ریسک و خطرپذیری را با ارایه این آموزش ها به حداقل برسانیم، گفت: باید بررسی کرد که از گذشته تا به حال چقدر خطرپذیری در مورد مین و مواد منفجر نشده باقی مانده از جنگ هشت ساله کاهش پیدا کرده، چرا که این ماجرا تاثیر مستقیمی بر امنیت مردم دارد.
اسکاش با اشاره به اینکه درطول اجرای این پروژه از مجروح شدن و جان باختن تعدادی زیادی از هموطنان با آموزش ها و اقدامات پیشگیرانه جلوگیری شده که اقدامی ارزشمند است، افزود: سال گذشته نزدیک به ۳۱۰ هزار نفر در پروژه آگاهی از خطرات مین و مواد منفجره نشده باقی مانده از جنگ در ۶ استان ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان و خراسان رضوی آموزش های لازم را فرا گرفتند.
وی با بیان اینکه در نتیجه جنگ هشت ساله رژیم بعثی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران، کشورمان نیز مانند بسیاری کشورهای دیگر در دنیا از آثار آلودگی تسلیحاتی مانند مین و بقایای قابل انفجار جنگی در رنج است، افزود: اصلی ترین مناطق آلوده در پنج استان غربی کشور، یعنی آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان واقع شده اند و سالهاست که عملیات پاکسازی توسط نیروهای مسلح اجرا می شود که نتیجه آن کاهش حجم آلودگی بوده است. با این حال، مین و بقایای قابل انفجار جنگی کماکان تهدیدی جدی برای جمعیت غیرنظامی ساکن در این مناطق است.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد: آثار مین بر روی سلامت و وضعیت اقتصادی و اجتماعی غیرنظامیان ساکن در مناطق آلوده غیرقابل انکار است به طوری که بسیاری از غیرنظامیان باید برای دسترسی به آب و مزارع خود به منظور امرار معاش از زمین های آلوده عبور کنند که این امر هر روزه زندگی آنان را در برابر خطری جدی قرار می دهد و عشایر و دامهای آنها نیز که از این مناطق عبور می کنند در معرض خطر جدی هستند.
وی یادآور شد: علاوه بر این، همسایه شرقی ایران، افغانستان هم تحت تاثیر درگیری طولانی مدت بوده و مناطق زیادی از آن به مین و بقایای قابل انفجار جنگی آلوده هستند که این امر مهاجران و اتباع خروجی افغان از مرز دوغارون (در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد استان خراسان رضوی) را که قصد دارند از مرز بین ایران و افغانستان گذر کنند در معرض خطر بالایی قرار می دهد.
اسکاش گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و کمیته بین المللی صلیب سرخ از سال ۲۰۰۴ در پروژه «آموزش خطرات مین» همکاری مشترکی داشته و دارند و در کنار مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران(ایرماک) با اجرای این پروژه و آموزش بشردوستانه به ایجاد حساسیت و آموزش غیرنظامیان ساکن در مناطق آلوده به مین و بقایای قابل انفجار جنگی در رابطه با خطرات و طرز رفتار ایمن در زمان مواجهه با چنین خطراتی می پردازند. وی اظهار داشت: به منظور انجام این آموزش ها داوطلبان و کارکنان شعب جمعیت هلال احمر در استانهای آلوده با برگزاری جلسات حضوری، توزیع بروشور، نصب تابلو و بیلبورد و مواد آموزشی دیداری و شنیداری به عنوان ابزارهای آموزشی و ترویجی مردم این مناطق را با خطرات مین و مواد منفجره باقی مانده از جنگ آشنا می کنند. طبق اطلاعات ارزیابی شده از گروه های امدادرسان، حداقل صدمه ای که انسان از این مصنوعات بشری می بیند قطع، «پاها» و «دستها» است و آسیب بعدی به «چشم ها» است.
در هشت سال دفاع مقدس بیش از ۲۰ میلیون انواع مین و مواد منفجره در مساحتی حدود ۴۲ هزار کیلومتر مربع در اراضی پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان از سوی رژیم بعثی صدام پراکنده شد.
مین های باقیمانده از جنگ ها نه تنها قاتل جان بشر هستند بلکه آسیب های جبران ناپذیری را به محیط زیست و حیات وحش وارد می کنند.
در مرکز دوغارون فقط افاغنه آموزش می بینند و خروج آنها منوط به گذراندن این دوره و مهر نماینده جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران می باشد.
در محتوای آموزشی جدید با توجه به کرونا، بروشورهای آموزشی با محتوای مشترک کرونا و مین تدوین و در حال توزیع می باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،با توجه به محدودیت های برگزاری کلاس های حضوری در ۵ استان هدف به غیر از مرز دوغارون، آموزش ها بصورت مجازی در حال برگزاری است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 3