هنر درمانی، سلامتی با هنر

هنر درمانی، سلامتی با هنر

معصومه بستانی
گروه جامعه: هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند؟…
تا حالا به این موضوع فکر کرده‌ اید ؟؟
از روانشناسی هنر اطلاعاتی دارید؟
به گزارش آراز آذربایجان، شاید همه ما به نوعی از هنردرمانی استفاده کرده ایم.مثلا چند بار از شدت ناراحتی و عصبانیت به سراغ نوشتن رفتیم و یا کاغذی را خط خطی کردیم؟یا برای فراموش کردن ساعت‌های غمگین به موسیقی گوش دادیم. یا سعی کردیم با خلق آثار، ذهنمان را از تمرکز روی اتفاقات تلخ زندگی دور کنیم.
در همه اینها به هنر پناه برده ایم تا به آرامش روحی برسیم که این آرامش روحی بالطبع سلامت جسمانی به همراه دارد.و اما در مورد روانشناسی هنر می‌توان گفت که هنر در درمان روح و روان تاثیر بسزایی دارد. ذهن انسان ویژگی تخیل و تفنن دارد و می‌تواند به راحتی به گذشته و آینده سفر کند.در حالیکه جسم انسان، نه پری برای پرواز دارد و نه امکانی برای نفس کشیدن زیر آب.جسم انسان با گذشت زمان پیر و ناتوان می شود،اما ذهن به جاودانگی می پردازد. ما انسانها می‌توانیم با قوه تخیل و ذهن خود استفاده کنیم و به واسطه هنر، آرزوهای فردی خود را برآورده سازیم. به همین دلیل است که هنر باعث کاهش تنش ها و برآورده کردن آرزوهای فردی می‌تواند عمل کند و این اثر نتیجه هنر درمانی است.
اکنون می‌خواهیم بدانیم هنردرمانی چیست؟
هنردرمانی به شیوه ای از درمانی گفته می‌شود که فرد وارد دنیای هنر و خلاقیت می‌شود و با فعالیت‌های خلاقانه دیداری و شنیداری از نظر روحی و روانی درمان می‌شود.
اختلافات روحی مانند خشم یا پرخاشگری گاهی توسط پرداختن به یک هنر کاملا کنترل می‌شود. در واقع با پرداختن به هنر افکار و احساسات فرد درگیر آن هنر می‌شود.هم در او انگیزه و تجربه جدید می‌شود و هم به سلامت روحی و جسمی او کمک می‌کند و ادامه آن باعث خودآگاهی و شناخت استعدادهایش می‌شود. به این طریق به احساس رضایت درونی می‌رسد.نکته مهم اینجاست که احساس رضایت و خوشبختی درونی ،بسیاری از ناهنجاری‌های فکری و ذهنی افراد را برطرف می کند.در واقع هنردرمانی بستری را فراهم می کند که افراد بدون نیاز به گفتگو و بدون نیاز به مخاطبی که بخواهد با او صحبتی کند و کلام خود را از طریق صحبت به او انتقال دهد با فعالیت‌هایی مثل نقاشی، نواختن ساز ،مجسمه سازی، خطاطی و…با محیط ارتباط بگیرد و به آرامش روحی برسد.طبق سازمان هنردرمانی آمریکا، هنر درمانگران آموزش دیده اند تا بفهمند رنگها و ساختار موجود در اثر هنری چه نقشی دارند؟ چطور این مواد می‌توانند به شخص برای آزادسازی افکار ،احساسات و وضعیت روان شناختی کمک کند. این نوع درمان ترکیبی از روان درمانی و برخی از هنرهای بصری است.در واقع می‌توانیم بگوییم که جسم و روح در ارتباطند. اگر روح آسیب ببیند قطعا جسم ابراز ناراحتی و بیماری می کند. این را به وضوح بارها و بارها تجربه کرده ایم.برخی از اختلالات و بیماری‌ها هستند که می‌توانند با مشاوره هنردرمانی به درمان کمک کند از جمله:اضطراب، سرطان، افسردگی، اختلالات خوردن، مشکلات احساسی و عاطفی، مشکلات خانوادگی، استرس، سوء مصرف مواد.
چگونه با هنر می‌توانیم قوه تخیل خود را تقویت کنیم؟
به فردی که مهارت نوشتن و قصه گویی دارد، گویا روایتی از جهان و انسان در زندگی می_آفریند.و اینکه کسی مهارت نواختن ساز و موسیقی را دارد گویا حرفهای نگفته خود را تبدیل به گفتمان همگانی می کند. پس با هنر می‌شود ناگفته ها را گفت و آرزوها را جامه عمل پوشاند.فکر کنم تا اینجا متوجه تاثیر واهمیت هنردرمانی شده باشیم.
و در آخر یک بار دیگر به طور خلاصه هنردرمانی را بیان می کنیم.۱-تاثیرات مثبت هنردرمانی در فرد ۲-کاهش افسردگی و استرس۳-اتصال در مغز را افزایش می‌دهد۴-افزایش خودآگاهی و ذهن آگاهی۵- تقویت مهارت‌های هنری و ریزحرکتی۶-راهی برای ابراز خود به شیوه غیرکلامی۷-بهبود ارتباط با دیگران۸-احساس آرامش در زندگی۹- شناخت احساسات و رفتارگرایی۱۰-ایجاد سلامت جسمی با سلامت روحی.
پس با هنر به فکر سلامتی روحی و جسمی خود باشیم و به قرصهای اعصاب ” نه ” بگوییم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = شانزده