نگاه ما به سینما مضمونی است نه صرفا سینمایی

نگاه ما به سینما مضمونی است نه صرفا سینمایی

گروه فرهنگی:دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: نگاهی صرفاً سینمامحور به سینما ندارد بلکه بیشتر تأکید ما روی مضمون است. به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور جلال غفاری غدیر، دبیر جشنواره، سید محمد حسینی مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمدعلی مومنی مدیر کمیته بین‌الملل جشنواره و رفیعی دبیر اجرایی جشنواره امروز هفتم اسفند در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.
در ابتدای جلسه غفاری بیان کرد: جشنواره با شعار »گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف« فراخوان خود را اعلام کرد. استقبال از این جشنواره بسیار زیاد بود درحالی‌که زمان برای ارسال آثار اندک بود.
وی افزود: این رویداد سینمای به صورت دوسالانه برگزار می‌شود برای همین ایجاد هیجان در بین هنرمندان امری سخت و دشوار است. ولی آنچه در واقعیت دیدیم ما را شگفت‌زده کرده چون هم در بخش ملی و هم در بخش بین‌المللی اتفاق‌های خوبی را شاهد بودیم. این رویداد سینمایی به سینما نگاهی صرفاً سینمامحور ندارد بلکه بیشتر تأکید ما روی مضمون است. در ضمن نگاهی تک‌بعدی به بحث مقاومت نداریم بلکه رویکردمان گفتمان‌محور است.
غفاری غدیر با بیان اینکه ۱۷ محور موضوعی در جشنواره وجود دارد گفت: سینمای شهید و شهادت، سینمایی خلیج فارس، سینمای امید صادق، سینمای دفاع مقدس هشت ساله ایران، سینمای انقلاب اسلامی، سینمای زنان مقاومت، سینمای پیشرفت، سینمای افول آمریکا، سینمای فلسطین، سینمای جبهه مقاومت، سینمای دفاع از حرم، سینمای مکتب حاج قاسم سلیمانی، سینمای خیزش و نهضت جهانی مستضعفین، سینمای وحدت اسلامی، سینمای عبرت‌های تاریخ مقاومت، سینمای جوانان و سبک زندگی مقاومت و سینمای اربعین ۱۷ موضوع این جشنواره را در برمی‌گیرد.دبیر جشنواره مقاومت بخش‌های مختلف این فستیوال را چنین معرفی کرد: این رویداد سینمایی ۵بخش دارد. بخش اصلی، بخش نسل روایت، بخش دفاع مقدس، بخش جهان بدون اسرائیل و بخش روایت قلم ۵بخش رویداد سینمای را برمی‌گیرد. جایزه هر یک از این بخش‌ها به نام یکی از مفاخر کشور نامگذاری شده است. جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی، جایزه شهید محسن حججی، جایزه مرحوم رسول ملاقلی پور، جایزه شهید عماد مغنیه و جایزه شهید آوینی جوایزی هستند که در ۵بخش جشنواره به برگزیدگان داده می‌شود.وی با بیان اینکه حمایت جشنواره به زیرساخت‌های نیز معطوف شده است تأکید کرد: معمولا بیشتر ضعف‌های سینما نشات گرفته از کمبودهای کیفی در فیلمنامه‌های سینمایی است برای همین به واسطه جایزه روایت قلم تلاش داریم در زیرساخت‌ها نیز به رشد مطلوبی دست پیدا کنیم.دبیر جشنواره با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس موضوعات هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود گفت: همان‌گونه که شخصیت‌های برجسته‌ای چون شهید چمران، شهید بروجردی، شهید همت و … در هشت سال دفاع مقدس وجود دارد موضوعات دفاع مقدسی نیز دایره کارکردشان بسیار وسیع است تنها کافی است با دقت و ظرافت بیشتری به آن پرداخته شود. غرب برای سینمای لیبرال خودش ادبیاتی تعیین کرده است این اتفاق در حوزه مقاومت نیز باید رخ بدهد یعنی ادبیاتی همسو با دفاع مقدس در سینمای کشورمان داشته باشیم. در همین راستا محور قرار دادن خلیج فارس در این دوره یکی از اقدامات برای رسیدن به خواسته مورد نظر است.وی تأکید کرد: اختتامیه در بندر کنگان در خلیج فارس خواهد بود. در این جشنواره کارگاه‌های مختلفی با حضور اساتید برگزار می‌شود. همچنین هم‌زمان با نمایش آثار در جشنواره در ۳۱ استان کشور نیز اکران خواهیم داشت. این امر در راستای مردمی کردن جشنواره است.وی در انتهای سخنانش درباره تعداد آثار گفت: در بخش اصلی ۶۷۴ اثر، در بخش نثر روایت ۲۹۱ اثر، در بخش جایزه دفاع مقدس ۳۵۲ اثر، در بخش جهان بدون اسرائیل ۱۴۹ فیلم و در بخش روایت قلم ۴۰۰ فیلمنامه و ۲۰۰ پژوهش وجود دارد.
در ادامه جلسه محمدعلی مومنی مدیر کمیته بین‌المللی جشنواره نیز بیان کرد: بیش از ۵۰ کشور برای این جشنواره اثر فرستاده‌اند این اتفاقی مطلوب برای فستیوال مقاومت محسوب می‌شود همچنین بیش از ۳۰۰ فیلمساز غیر ایرانی در این رویداد حضور دارند و درنهایت ۵۰۰ اثر نیز برای نمایش در این بخش متقاضی حضور بودند. از ۲۰ کشور جهان نیز مهمان در جشنواره حاضر خواهد بود و ۴ هیئت سینمای از کشورهای مختلف در فستیوال مقاومت حضور پیدا کردند.مومنی درباره شب‌های فیلم مقاومت تأکید کرد: در کشورهای حوزه مقاومت شب‌های فیلم خواهیم داشت و آثار به نمایش در خواهد آمد همچنین در افتتاحیه و اختتامیه از چند شخصیت بین‌المللی تجلیل خواهد شد.
مدیر کمیته بین‌الملل اعلام کرد: یکی از موضوعاتی که روی آن تأکید ویژه داریم تولید مشترک بین کشورهای حوزه مقاومت است زیرا اگر این اتفاق رخ دهد هم بر کیفیت آثار افزوده خواهد شد و هم دایره مخاطبان آن گسترده‌تر می‌شود. یکی دیگر از اقدامات بخش بین‌الملل راه‌اندازی غرفه‌های فروش فیلم است این بخش به معنای بازار فیلم نیست اما تلاش می‌شود فیلم‌های که در حوزه مقاومت تولید می‌شود در معرض دید جهانیان قرار گیرد.سید محمد حسینی دیگر سخنران این مراسم بود وی بیان کرد: از آقای خزاعی که دبیری ? دوره جشنواره مقاومت را بر عهده داشت و همچنین مهدی عظیمی میرآبادی دبیر دوره قبل کمال تشکر را دارم که باعث ماندگاری این رویداد سینمای شده‌اند. این جشنواره مسیر صحیحی را طی می‌کند چون موضوعی مطابق با ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس محور کارش است.وی با بیان اینکه جشنواره مقاومتی اتفاقی مهم در سینمای ایران است گفت: جشنواره می‌تواند زمینه‌ای فراهم کندکه تولیدات به سمت خاص هدایت شود و این اتفاق در جشنواره فیلم مقاومت هم می‌تواند رخ دهد. جشنواره مقاومت به سینمای ایران شخصیت می‌دهد چون الگوها و شاخصه‌های که در آن قرار دارد کاملاً ملی و ایرانی است.مومنی تأکید کرد: در هر کجای دنیا ژانرها شکلی مشخص دارد اما تنها در ایران ژانری تحت عنوان سینمای دفاع مقدس وجود دارد در این راستا فیلم موقعیت مهدی را مثال می‌زنم در هیچ فیلم اکشن و جنگی نمی‌توان شاخصه‌های که در موقعیت مهدی وجود دارد را مشاهده کرد.
مدیر کمیته بین‌الملل جشنواره عنوان کرد: این جشنواره گامی در جهت وفاق ملی است ممکن این است زیرا در هر عرصه‌ای اختلاف نظر وجود داشته اما در حوزه دفاع مقدس یکپارچگی کاملی دیده می‌شود چون همه به بحث ایثار و فداکاری به دیده احترام می‌نگرند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایمنا،وی در پایان تأکید کرد: این جشنواره کارکرد ایدئولوژیک دارد اما آرمان‌ها و هدف‌‌هایش مشخص است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


8 + = ده