آشنایی با هنر وهنرمندایرانی در غرب فرخنده شاهرودی

آشنایی با هنر وهنرمندایرانی در غرب فرخنده شاهرودی

معصومه بستانی
گروه فرهنگی: فرخنده شاهرودی هنرمند معاصر و مجسمه ساز ایرانی،متولد ۱۳۴۱ در نازی آباد تهران است. این بانوی هنرمند از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ در دانشگاه الزهراء تهران درس هنر خواند و بعد از آن از سال ۱۳۶۹ در دانشکده هنر و طراحی دورتموند تحصیل کرد. وی از سال ۱۹۹۰ در برلین زندگی می کند و مشغول به کار است. آثار او در آلمان، ایتالیا و استونی به نمایش گذاشته شده است. از جمله چیدمان »گاردا« که در موزه »پرگامون« موزه هنرهای اسلامی برلین در ۲۰۰۵ نمایش داده شده است.
به گزارش آراز آذربایجان، از دیگر آثار او »پرنده رنگی« در گالری ویجیون و »آرتفرپوزیشنز« تکنیک فرش ایرانی. او در بخشی از آثارش به انقلاب، جنگ و گریز می پردازد. فرخنده شاهرودی هنرمندی است که هنرش،از نگاهی زنانه به مسائل سیاسی و اجتماعی بخصوص مسائل جامعه ایران بعد از انقلاب می نگرد. آذین فیض آبادی پسر فرخنده شاهرودی برای تماشا نگاهی انداخته به زندگی هنری مادرش.
جایزه هنرهای تجسمی سال ۲۰۲۳ به هنرمند ایرانی فرخنده شاهرودی تعلق گرفت. هیئت ژوری دو اثر “آسمان،زمین هیچ کس نیست” و “ماکس بیکمن اینجا نبود” او را ستوده است.
در اثر “ماکس بیکمن اینجا نبود”، این هنرمند ارتباط چند لایه ای بین “ادامه دادن”،”فرار”، تبعید را به نمایش میگذارد.
امسال جایزه هنرهای تجسمی تبعید که برای اولین بار اهدا می‌شود با حمایت بنیاد “موزه تبعید برلین” و توسط بنیاد کوبر آلمان اهدا میشود.
هیات داوران پیچیدگی آثار شاهرودی را ستوده اند و اعتقاد آنها در “آسمان، زمین هیچکس نیست” با بهره گیری از تجربیات خود در خارج از پرچمی شاعرانه (پرچم علم) با بهره گیری از تجربیات رابطه “ریشه یک فرد” و “وابستگی هایش” با “جدایی” و “آشفتگی درونی” است، یک پرفرمانس استثنائی می کند. بر روی این پرچم شعری نقش بسته که برای بیننده فرار پناهجویان از طریق دریای مدیترانه را تداعی می کند و در سنت شیعی نقش بارزی دارد.
جایزه ۱۰۰۰۰ یورویی “هنرهای تجسمی برلین”به آثار هنرمندانی تعلق می‌گیرد که مسائل ضروری مانند هویت، تعلق یا بیگانگی را تجسم می کنند. آثار واجد شرایط جوایز هنرهای تجسمی مانند نقاشی، گرافیک، طراحی، مجسمه سازی، هنر اینستالیشن، عکاسی، رسانه های جدید و معماری است.و امسال جایزه هنرهای تجسمی و بورسیه انجمن قلم آلمان به هنرمند ایرانی فرخنده شاهرودی تعلق گرفت و او با آثار تجسمی خود به دریافت ۱۰۰۰۰ یورویی بنیاد کوبر شد و مراسم اهدای جایزه ۷ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ انجام گرفت.
در خانه فرهنگهای جهان، روز شنبه ۲۰/۳/۲۰۲۴هنرمندان آثارشان را به بحث می گذارند. مبحثی پیرامون “تاثیر هنر ایرانی”که در این فستیوال شنبه ۲۸/۳/۲۰۲۴ اثر فرخنده شاهرودی با موضوع پوشش و سمبل به بحث گذاشته می‌شود.نمایشگاهی ویژه آثار هنرمندان معاصر ایرانی که با موضوع “خط در هنر” گردآوری شده بود که تا ۱۱ شهریور ماه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. در این نمایشگاه پرویز تناولی، شیرین نشاط، فرهاد مشیری و فرخنده شاهرودی از جمله هنرمندان ایرانی هستند که نمونه هایی از آثار خود در نمایشگاه “خط و هنر” در این موزه به نمایش گذاشته شده بود.”نیل مک گرگور” مدیر موزه بریتانیا نمایش این آثار را اقدامی بی سابقه در اروپا معرفی کرده و سخنانی در مورد آثار هنرمندان معاصر خاورمیانه چنین بیان کرد که آثار هنرمندان معاصر خاورمیانه نشان می‌دهد که واقعیت‌های بسیاری را می‌توان در باره این منطقه به جهان منعکس کرد که به اخبار مطبوعات و تلویزیون محدود نمی شود. خانم “ونشیاپورتر” از مسئولان موزه بریتانیا و مجری این نمایشگاه پس از افتتاح آن در گفتگویی اختصاصی،آثار هنرمندان ایرانی را نسبت به دیگران متمایز توصیف کرد.
پورتر گفت: تصویرگری تشیع که از قرن شانزدهم به بعد با به تصویر کشیدن عناصر سنتی در ایران آغاز شده نهضتی را راه انداخت که آنرا از دیگر آثار هنری در خاورمیانه متمایز کرده است. وی همچنین استقبال هنرمندان ایرانی از هنر عکاسی و کاربرد خط در هنر را حرکتی قابل توجه دانست . چهار اثر حجمی نشان دهنده واژه “هیچ” اثر پرویز تناولی مجسمه ساز و هنرمند مشهور ایرانی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود. فرخنده شاهرودی ابراز امیدواری کرد که با نمایش آثار این نمایشگاه در ایران، هنرمندان و دوستداران هنر در کشورمان بتوانند از نزدیک با آثار جهانیان در حوزه خط در هنر آشنا شوند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = یک