امیدآفرینی در موسیقی کودک مورد توجه قرار گیرد

امیدآفرینی در موسیقی کودک مورد توجه قرار گیرد

گروه فرهنگی:آهنگساز سریال »فوفو: مسافری از کامادو« با اشاره به ویژگی‌های ساخت موسیقی برای آثار حوزه کودک و نوجوان گفت: ساخت موسیقی در این گونه ۱۰ برابر سخت‌تر از ساخت موسیقی برای بزرگسالان است و امیدآفرینی در موسیقی کودک و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد. سیاوش وزیری درباره تاثیر موسیقی و آهنگسازی در سینمای کودک و نوجوان امروز اظهارداشت: این سوال را باید با چند سوال پاسخ بدهم؛ شما می‌توانید انیمیشن »کوکو« را بدون موسیقی تصور کنید؟ یا اصلا به قبل‌تر برگردیم، موسیقی »پلنگ صورتی« را حذف کنید، به نظرتان چه اتفاقی می‌افتد؟ »خونه مادربزرگه« بدون موسیقی این قدر در خاطره‌ها می‌ماند؟ به نظر من موسیقی روح تصویر در سینماست.
وی درباه نوع ساز و موسیقی استفاده شده در سریال «فوفو، مسافری از کامادو» گفت: معمولا در اکثر موسیقی‌هایی که برای ژانر کودک در ایران ساخته شده، از سازهای کاملا کلاسیک همچون ویولن، فلوت، کلارینت و دیگر سازهای ارکستر موسیقی کلاسیک استفاده می‌شود که بعضا نوع ملودی‌ها فانتزی است اما بیشتر مواقع با یک موسیقی کاملا کلاسیک مواجه هستیم.
وزیری افزود: در موسیقی متن سریال »فوفو: مسافری از کامادو« (نه موسیقی تیتراژ) سعی کردیم نوع سازبندی‌ها، هارمونی‌ها و ملودی‌ها کمی متفاوت‌تر باشد. بعضی از تم‌ها رنگ و بوی ژانر بلوز دارد، بعضی تم‌ها الکترونیک و در بعضی از تم‌ها از تلفیق چند گونه استفاده شده است البته در یکی از قسمت‌ها با توجه به قصه و تصاویر باید به سراغ موسیقی کلاسیک ایرانی (سنتی) می‌رفتیم که خیلی هم برای من شیرین بود و در نهایت در بعضی از قطعه‌ها سعی کردیم به موسیقی‌های دوران کودکی خودمان که برای بسیاری از مخاطبان حس خاطره‌انگیز دارد، اشاره کنیم و با بعضی از موسیقی‌هایی که برای همه آشناست شوخی کنیم.
آهنگساز سریال »فوفو: مسافری از کامادو« درباره سازهای استفاده شده در ساخت موسیقی سریال بیان کرد: کلا از خانواده گیتار؛ آکوستیک، الکتریک، کلاسیک و بیس زیاد استفاده کردم، همچنین بانجو و سازهای بادی برنجی سازهایی بودند که زیاد استفاده شدند.
بخش زیادی از موسیقی بعد از تدوین ساخته شد
وی گفت: بعضی از مواقع به سمت موسیقی الکترونیک و تلفیقی هم رفتیم یا حتی در یکی از قسمت‌ها با توجه به قصه از سازهای ایرانی استفاده شده است اما در کل برای من بیشتر هماهنگی موسیقی با قصه و سکانس‌ها مهم بود، طوری که به فهم درست بیننده از قصه کمک کند. چیزی که این روزها کمی مرا اذیت می‌کند این است که موسیقی در بعضی از فیلم‌ها و سریال‌ها برای تصاویر یا بزرگتر است یا کوچکتر و اصلا اندازه تصویر نیست.
وزیری در پاسخ به این سوال که موسیقی سریال را بعد از دیدن آن ساخته یا بر فرض یک کار کودک این موسیقی ساخته شده است؟، اظهارداشت: یکی از مواردی که باعث شد خودم از ساخت موسیقی متن برای سریال لذت ببرم این بود که نوع نگاه میثم معراجی کارگردان به موسیقی کودک خیلی به نگاه من نزدیک بود، انقدر می‌دانستیم چه چیزی می‌خواهیم که بعضی از تم‌ها را قبل از فیلمبرداری ساختیم و بدون کوچکترین تغییری در سریال استفاده شد.
این آهنگساز افزود: البته بخش زیادی از موسیقی هم بعد از تدوین ساخته شد. در کل از معراجی باید تشکر کنم که مرا مجبور به خودسانسوری نکرد و دستم را باز گذاشت.
اهمیت امیدآفرینی در ساخت موسیقی کودک
وزیری درباره تفاوت موسیقی کودک با بزرگسال بیان کرد: اگر در ساخت موسیقی نگاهمان به کودک، یک انسان ناآگاه و کم‌هوش باشد بزرگترین اشتباه را کرده‌ایم و اصلا نباید کودک را کوچک ببینیم.
وی اظهارداشت: عنصر امیدآفرینی و روشنایی در موسیقی کودک بسیار مهم است، به عنوان مثال تصور کنید در یک سکانس از یک فیلم بزرگسال »بازیگر تنها در یک اتاق نشسته و غصه‌دار و غمگین است«، آهنگساز می‌تواند غم آن سکانس و غصه‌های درونی آن شخصیت را با موسیقی بیان کند و حتی غم تصویر را چند برابر کند.
آهنگساز سریال »فوفو: مسافری از کامادو« گفت: اگر همین سکانس را در یک فیلم کودک تصور کنیم که «یک کودک تنها در اتاقش نشسته و غمگین است» به نظر من اینجا سختی کار برای آهنگساز آغاز می‌شود، زیرا از یک سو نباید طوری موسیقی بسازد که مشکلات زندگی در ذهن کودک سیاه و ترسناک جا بیفتد و از چالش‌ها یک هیولا در ذهن کودک ساخته شود.
وزیری بیان کرد: از طرف دیگر موسیقی ساخته ‌شده در عین حال که باید غمگین باشد اما باید نوید امید و روشنایی هم بدهد و این کار آسانی نیست، در کل ساخت موسیقی در ژانر کودک ۱۰ برابر سخت‌تر از ساخت موسیقی برای بزرگسال است، البته اگر نگاهمان درست باشد.
وی ویژگی سریال »فوفو: مسافری از کامادو« به عنوان سریال در ژانر کودک و نوجوان از دیدگاه یک آهنگساز را مورد بررسی قرار داد و اظهارداشت: شاخصه اصلی این سریال احترامی است که برای کودک قائل است، سریال »فوفو، مسافری از کامادو« حاضر نیست به هر قیمتی کودک را بخنداند یا پیام اخلاقی دور از واقعیت به کودک منتقل کند، من شاهد بودم که کارگردان سریال در تمام مراحل تولید هیچ وقت کم‌کاری را قبول نکرد و برای کودک احترام قائل بود.
آهنگساز سریال »فوفو: مسافری از کامادو« در پاسخ به این سوال که اگر شما کودک و یا نوجوان بودید، با وجود سریال‌های انیمیشن خارجی آیا وقت می‌گذاشتید و یک سریال رئالِ خیالی ایرانی را می‌دیدید؟ گفت: بخش بزرگی از این مسئله به خانواده‌ها برمی‌گردد، والدین می‌توانند به کودک جهت بدهند. بعید می‌دانم کسی بعد از دیدن یک قسمت از سریال »فوفو: مسافری از کامادو« دیگر آن را دنبال نکند و به دنبال آرزوهای خودش در این سریال نباشد.
»فوفو: مسافری از کامادو« یک مجموعه نمایش خانگی ۱۵قسمتی در ژانر کمدی و فانتزی به کارگردانی میثم معراجی و به تهیه‌کنندگی حسین بهمنی است که از تیرماه امسال از پلتفرم فیلم‌نت پخش می‌شود.سیدجواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، بهراد خرازی، پاشا جمالی، رضا شفیعی‌جم، السا فیروزآذر، ستاره حسینی و مجید افشاری از بازیگران این مجموعه هستند.
در خلاصه داستان »فوفو: مسافری از کامادو« آمده است؛ موجود عجیب و بامزه‌ای به نام فوفو توسط نیروهای پلید پادشاه میتا میتا، از سیاره خودش دزدیده می‌شود. فوفو هنگام انتقال به میتا میتا از سفینه به بیرون پرتاب شده، به زمین سقوط می‌کند و از دودکش شومینه خانه‌ای سر درمی‌آورد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، این آغاز ماجراهای فوفو و آرزوهای عجیب بچه‌ها روی کره زمین است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 4 =