نگاهی به سفر رئیس مجلس به ارومیه و سخنی چند با نمایندگان

نگاهی به سفر رئیس مجلس به ارومیه و سخنی  چند با نمایندگان

گروه اجتماعی: رئیس مجلس شورای اسلامی طی سفری که به ارومیه داشت با تعدادی از مسئولان و مقامات استانی دیدار و همچنین در همایش وحدت و امنیت که با حضور علمای شیعه و سنی آذربایجان غربی ترتیب یافته بود شرکت کرد.
حضور در باغ رضوان و مراسم گلباران مزار شهدا، شرکت در نشست مشترک استاندار، ‌نماینده ولی فقیه، نمایندگان استان در مجلس و اعضای شورای تامین استان، دیدار با آیت الله قریشی نماینده استان در مجلس خبرنگان، دیدار با آیت الله حسنی،‌ امام جمعه سابق و اقامه نماز ظهر و عصر، حضور در شورای اداری استان، جلسه با صنعتگران، بازرگانان و مدیران مربوطه و جلسه با فرمانده قرارگاه حمزه برنامه های لاریجانی در سفر به ارومیه بود که مسئولان و نمایندگان می توانستند با استفاده از موقعیت و شرایط به وجود آمده خواسته های خود را مطرح و عقب افتادگی و معضلات و مشکلات استان را به گوش رئیس قوه مقننه برسانند تا در برنامه ریزی ها و تقسیم بودجه توجهی ویژه به این استان کمتر توسعه یافته داشته باشد.
اما آیا این چنین سفرهایی می تواند برای استان مثمر ثمر بوده و در بودجه سال آینده سهم ناچیز آذربایجان غربی را برای اتمام پروژه های نیمه تمام ارتقاء دهد؟ یا روال بر طبق گذشته ادامه خواهد یافت و نابرابری در تقسیم بودجه بین آذربایجان غربی و دیگر استانها ادامه خواهد داشت و این استان همچنان در حسرت ارتقاء شاخصه های توسعه یافتگی خواهد ماند.
آنچه که از سخنان رئیس مجلس، نمایندگان استان در مجلس و استاندار آذربایجان غربی استنباط می شود این است که آذربایجان غربی در اثر بی مهری هایی که برآن بعضا ناروا تحمیل شده از توسعه و پیشرفت جا مانده است و ضروری است همه مسئولان با اتحاد و پیگیری جدی خواسته هایشان، سهم این استان را در بودجه های کشوری افزایش داده و زمینه های لازم برای جذب سرمایه گذاران را فراهم کنند.
*اما مشکلات آذربایجان غربی چیست و این استان با چه مشکلاتی گریبانگیر است؟
علی لاریجانی در بدو ورود خویش به فرودگاه ارومیه اینچنین اعلام کرد که امیدواریم در مجموع بتوانیم تصویر روشنی از شرایط استان پیدا کنیم، مخصوصاً الان که در فصل بودجه هم قرار داریم، نیازمند بررسی شرایط استان هستیم لذا قصد داریم از این فرصت در استان آذربایجان غربی استفاده کنیم تا ببینیم در گام بعدی برای توسعه استان چه قدم‌هایی می‌توان برداشت.
لاریجانی در سفر یک روزه خود همچنین دریاچه ارومیه را به عنوان یکی از دغدغه های مجلس معرفی و اثر آن را بر توسعه استان مهم توصیف کرد.
وی مشکلات کشاورزان، دامداران، صنعت‌گران و تولیدکنندگان ، مشکلات تولید و رونق اقتصادی، صادرات کالاهای خام، ضرورت اختصاص تسهیلات برای استفاده مردم از معادن و نداشتن برنامه ای مدون برای پیشرفت استان را از جمله دیگر معضلات عنوان کرد.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در جلساتی که با حضور لاریجانی برگزار شد، بسترسازی برای توسعه متوازن همه استانها،خاتمه نیافتن پروژه راه آهن ارومیه ، رفع مشکلات بخش‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و راه در استان،توجه به قابلیت‌های بخش خصوصی، اعطای برخی معافیت‌ها و تسهیلات برای استان‌های کم برخوردار را از جمله مطالبات خویش عنوان کرد.
قربانعلی سعادت نیز تکمیل جاده خوی – رازی ،احداث جاده بازرگان به سه راهی خوی ، احداث جاده از ارومیه به مهاباد و میاندوآب و احداث جاده کمربندی پیرانشهر به تمرچین از خواسته های سعادت در رابطه با تکمیل جاده های ارتباطی استان بودند.
همچنین ساماندهی و رسیدگی به مسائل و مشکلات پایانه‌های مرزی بویژه پایانه‌های مرزی سلماس، سردشت و پیرانشهر، افزایش اختیارات استانداری، ایجاد رونق اقتصادی و حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی، ایجاد زیرساخت های لازم برای اشتغال و انجام فعالیت های تجارت و بازرگانی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در آذربایجان غربی از جمله دیگر درخواستهای استاندار آذربایجان غربی بود.
*نمایندگان مجلس نیز هریک درخواستهایی داشتند که به صورت تیتروار درج می شود:
علی‌اکبر آقایی نماینده سلماس:منطقه ویژه اقتصادی سلماس راه‌اندازی شودوراه‌اندازی پایانه مرزی کوزه‌رش
محمد علی‌پور نماینده ماکو،چالدران، شوط و پلدشت:آزادراه در آذربایجان غربی احداث شود/دریاچه ارومیه احیا شود/چالدران به منطقه آزاد ماکو الحاق شود/تردد خودروهای منطقه آزاد ماکو به مرکز استان/ایجاد سد مخزنی در شوط
رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت:حجم مبادلات اقتصادی پیرانشهر با عراق تا ?? میلیارد دلار افزایش یابد
تبدیل پیرانشهر و سرشت به مناطق ویژه اقتصادی/اتمام راه آهن مراغه -ارومیه
عثمان احمدی نماینده مهاباد:راه‌های ارتباطی مهاباد بهسازی شود/حل مشکل شبکه‌های تلویزیونی روستاهای مهاباد
تکمیل جاده مهاباد- میاندوآب و میاندوآب- مهاباد- ارومیه/مشکلات تولید کنندگان حل شود
*سؤالاتی چند که در ذهن مردم آذربایجان غربی و اصحاب رسانه نقش بست
اما صرف نظر از موارد مطرح شده توسط لاریجانی، امام جمعه ارومیه، استاندار آذربایجان غربی و نمایندگان استان آیا در بودجه سال آینده تأثیری در افزایش اعتبارات برای آذربایجان غربی را شاهد خواهیم بود؟
آیا سفر رئیس مجلس شورای اسلامی می تواند بخش کوچکی از کمبودهای موجود در این استان را که سالیا سال است از محرومیت رنج می برد رفع و چاره ای برای توسعه آن بیاندیشد؟
آیا نمایندگان آذربایجان غربی که در بین مردم استان و در رسانه ها به بیان مشکلات موجود در شهرهایشان پرداختند خواهند توانست در هنگام تقسیم بودجه و پیش بینی اعتبارات سال آینده نیز مطالبات خویش را از مجلس پیگیری کرده و سهم این استان را در بودجه افزایش دهند یا در آنجا مجالی برای گفتن حرفهایشان نخواهند داشت و نخواهند توانست خواسته های برحقشان بر کرسی بنشانند؟
آیا لازم نیست نمایندگان استان به صورت متحد و یکپارچه در هنگام تقسیم بودجه بر افزایش بودجه استان در مجلس نیز پافشاری کنند ؟که در این صورت ۱۰۰ درصد نیز به نتیجه خواهد رسید.
در هر حال اینها گوشه ای از سوالات نقش بسته بر ذهن مردمان این استان هستند که باید در آینده ای نزدیک شاهد پیداشدن جوابهای آنها توسط نمایندگان باشیم تا بتوان در برنامه ششم توسعه که مورد تأکید نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز است شاهد توسعه متوازن استان در همه بخشها باشیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


× چهار = 32