رييس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني ايران :

نیمی از آب مصرفی محصولات ضایعاتی کشاورزی دریاچه ارومیه را احیا می کند

نیمی از آب مصرفی محصولات ضایعاتی کشاورزی  دریاچه ارومیه را احیا می کند

گروه خبر:رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۹۲ میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود و میزان آب مصرفی محصولات ضایعاتی کشاورزی کشور، حدود ۲۴ میلیارد متر مکعب است. این در حالی است که می توان با نیمی از آن، دریاچه ارومیه را احیا و از یک فاجعه انسانی جلوگیری کنیم.
به گزارش آراز آذربایجان،علی رضوانی زاده، ، ابتدا در پاسخ به این سوال که چندی پیش کشور عراق در راستای حمایت از تولیدات داخلی خود، ورود برخی محصولات کشاورزی از ایران را ممنوع اعلام کرد اما به تازگی این کشور اعلام کرد که به منظور اصلاح قیمت گوجه ‌فرنگی در بازارهای محلی خود، واردات گوجه فرنگی از ایران آزاد است. آیا ایران با سیاست های تجاری عراق پیش خواهد رفت؟ آن هم در فصول سرد سال که بازار با کمبود این محصول مواجه است و خبر صادرات می تواند قیمت ها را افزایش دهد. گفت: هر کشوری به سیاست های تجاری خود عمل می کند و ایران هم خود را با سیاست های تجاری عراق تنظیم نمی کند. برای مثال اخیرا روند واردات جو و قیمت آن باتوجه به قیمت های جهانی و سیاست های تجاری کشور تغییر کرده است. بنابراین نه تنها ایران بلکه هیچ کشوری مجبور نیست خود را با سیاست های کشورهای دیگر تنظیم کند.
وی در ادامه گفت: اینکه چون بازار داخلی به گوجه فرنگی نیاز دارد، پس نباید صادر شود، سخن دقیقی نیست. نوع گوجه ای که صادر می شود و باتوجه به میزان تقاضایی که در داخل وجود دارد، حائز اهمیت است. اینکه چه نوع گوجه ای باتوجه به مصرف داخلی نباید صادر شود و چه نوع گوجه ای باید صادر شود.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه که اخیرا ویدئویی در فضای مجازی، منتسب به یک کشاورز اهل هشترود، آذربایجان شرقی منتشر شده است که محصول هندوانه خود را به علت عدم تقاضا نابود می کند، اظهار کرد: اساسا چرا باید در یک منطقه سردسیر که با کمبود آب مواجه است و در همان منطقه دریاچه ارومیه در حال احتضار است، هندوانه یا محصولات کشاورزی کاشته شود؟ چرا در شرایطی که در بازار تقاضایی وجود ندارد، فکری به حال محصولات کشاورزان نمی شود تا منابع طبیعی کشور به این آسانی نابود نشود؟ گفت: نابود کردن هندوانه توسط این کشاورز به هیچ عنوان اقدام منطقی، انسانی، دینی و اخلاقی نیست اما پرسش مهم این است که چه باید کرد.
رضوانی زاده تاکید کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی کشور سالانه حدود ۱۲۰ میلیون تن است. بیش از یک چهارم یعنی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد این میزان تبدیل به ضایعات می شود. این محصولات از حلقه نخست که مزرعه است تا حلقه آخر که مصرف کننده است، تجزیه می شوند و دلیل عمده این موضوع به دلیل نداشتن لجستیک و حمل و نقل مناسب در کشور است.
این مسئول افزود:گفتنی است برای تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۹۲ میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود و میزان آب مصرفی محصولات ضایعاتی کشاورزی کشور، حدود ۲۴ میلیارد متر مکعب است. این در حالی است که می توان با ۱۲ میلیارد مترمکعب آب، دریاچه ارومیه را احیا و از یک فاجعه انسانی جلوگیری کنیم.رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه متولی بخش آب، وزارت نیرو است، گفت: حکمرانی نامناسب آب و تعارض منافع در کشور وجود دارد. شرکت های آب منطقه ای برای حفظ خود باید آب بفروشند و بدین ترتیب آب در کشور مدیریت نمی شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


دو × 9 =