رئيس اداره محيط طبيعي حفاظت محيط زيست استان:

نمک‌های دریاچه ارومیه را با مجوز برداشت کنید

گروه خبر: برداشت نمک از دریاچه ارومیه تابع ضوابط مشخصی بوده و باید با اخذ مجوز انجام شود.
حمید رعناقد رئیس اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام مطلب بالا گفت: متقاضیان از طریق ادارات کل صنایع و معادن استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی می‌توانند نسبت به اخذ مجوز جمع آوری نمک‌های خشک حاشیه دریاچه، اقدام کنند.
وی اظهار کرد: برداشت نمک در سایت‌های کوچک و حداکثر تا ۲۰ هکتار، قابل بررسی است و زمان تعیین شده برداشت شش ماه، از اول مرداد تا آخر دی ماه امسال است.رعناقد گفت: میزان نمک موجود در دریاچه ارومیه بیش از شش میلیارد تن برآورد شده است و در وضعیت فعلی، برداشت نمک از آن با رعایت ضوابط مشخصی و در محدوده و میزان خاصی مجاز می‌باشد.رئیس اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از جنبه های مهم دریاچه، اهمیت اقتصادی آن به لحاظ برداشت مواد معدنی توسط مردم بومی از آن است.
وی اظهار کرد: از سنوات گذشته برداشت نمک از دریاچه توسط مردم منطقه از استخرهای رسوبی و در مکان‌های خاصی صورت می‌گرفت.رعناقد گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی بحرانی دریاچه، زون بندی در دریاچه صورت گرفته و نقاطی جهت جمع آوری نمک‌های خشک از آن تعیین شده است.رئیس اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: این اقدام کمک اقتصادی به مردم منطقه را در پی دارد ولی باید با کنترل برداشت به میزان مشخص و از نمک‌های خشک پیرامون دریاچه سعی شود تا برداشت‌ها اثر نامطلوبی بر منطقه نگذاشته و بر پیکر دریاچه نیز آسیبی وارد نشود.
گفتنی است: پارک ملی دریاچه ارومیه با مساحتی بیش از ۵۷۰۰ کیلومتر مربع بین استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی واقع و اهمیت آن علاوه بر بهره های اقتصادی برای جوامع محلی، از نظر یک اکوسیستم طبیعی نیز در سطح ملی و جهانی مطرح است. این دریاچه هم اکنون از وضعیت نامطلوبی برخوردار بوده و ۷۰ درصد آن به علت خشکسالی‌های ۲۰ سال اخیر از بین رفته است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۹:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


شش − 2 =