نقش پروژه‌های گردشگری در توسعه منطقه آزاد ماکو

نقش پروژه‌های گردشگری در توسعه  منطقه آزاد ماکو

گروه اقتصادی: باید در استانداری جدید آذربایجان غربی در دولت تدبیر و امید زمینه انتقال مزیت‌های منطقه آزاد ماکو توسط افراد فعال در حوزه های مختلف اقتصادی فراهم شود و در این راستا سرمایه گذاران منطقه آزاد ماکو بهترین سفیر برای جذب سرمایه گذاران از سراسر دنیا هستند.
ایجاد و تشکیل مناطق آزاد تجاری صنعتی به منظور فراهم کردن امکانات دستیابی به توسعه ملی و راهیابی به بازارهای جهانی از طریق بهره گیری از مزیت‌های نسبی این مناطق، شیوه ای است که بسیاری از کشورهای جهان بدان اقدام نموده‌اند. منطقه آزاد ماکو به عنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری صنعتی کشور با برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب و حاکمیت مجموعه ای از قوانین و مقررات ویژه حمایتی، فرصت‌های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم نموده است. این منطقه یکی از مناطق آزاد هفت‌گانه ایران است که در راستای اهداف اقتصادی این کشور، در ۲۴ مرداد ماه سال ۱۳۸۹ تصویب شده است و ساختن فرودگاه بین‌المللی، کشیدن راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و کشورهای ترکیه و آذربایجان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه ماکو است.
بی شک در ابعاد اقتصادی، دستیابی به چنین جایگاهی در سطح بین‌الملل و پیشی گرفتن از کشورهای منطقه نیازمند همکاری و همیاری تمام ارکان اقتصادی و علمی کشور و بر عهده گرفتن سهم مشخصی در تحقق اهداف مذکور، توسط آن‌ها است. منطقه آزاد تجاری ماکو در نزدیکی مرز بازرگان به عنوان فعال‌ترین مرز مشترک بین ایران و ترکیه است و فعالیت این منطقه مبادلات بازرگانی بین دو کشور را متحول می‌کند.
این در حالی است که مرز بازرگان در محدوده فاز یک قرار دارد و نقش آن طی هشت سال دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی که امکانات مبادلات دریایی ایران در خلیج فارس مورد تهدید بود، به عنوان شریان حیاتی کشور بر کسی پوشیده نیست. فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این منطقه اقتصادی‌ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است. هم جواری با کشورهای آذربایجان و ترکیه و نزدیکی به ارمنستان، گرجستان، روسیه و اوکراین از جهات متفاوت ارزشمند است و موجب فرصت‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی برای منطقه می‌شود. از طرف دیگر سرمایه گذاران در منطقه آزاد ماکو می‌توانند به بازار ۱۵۰ میلیونی کشورهای آسیای میانه و فدراسیون روسیه دسترسی داشته باشند. بالاخص فعالان اقتصادی در حوزه صنعت می‌توانند از این پتانسیل منطقه به نحو احسن استفاده نمایند.
جاذبه‌های طبیعی، تاریخی آذربایجان غربی و هم‌جواری با ۳ کشور خارجی توانایی استان را برای توسعه گردشگری صد چندان می‌کند. این استان به دلیل هم مرزی با کشورهای ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق موقعیت بسیار فوق‌العاده در منطقه دارد.
ترانزیت کالا، جذب توریسم و توسعه مبادلات اقتصادی می‌تواند آذربایجان غربی را به یک منطقه استراتژیک تبدیل کند. این در حالی است که موضوع با اهمیت گردشگری در منطقه آزاد ماکو نیز هر از چند گاهی از سوی کارشناسان اقتصادی به عنوان راهبرد توسعه استان در وضعیت نامناسب اقتصادی منطقه و کشور مطرح می‌شود که باید نگاهی تخصصی به این مقوله داشت. بررسی آخرین تحولات پروژه های گردشگری در حال احداث منطقه آزاد ماکو باید در صدر برنامه های استاندار آینده آذربایجان غربی قرار بگیرد.
حوزه گردشگری در منطقه آزاد ماکو با وجود استعدادهای تاریخی و طبیعی متعدد فرصتی ارزشمند برای جذب توریسم و سرمایه های خارجی در استان آذربایجان غربی و شمال غرب کشور محسوب می‌شود و اگرچه حرکت‌های امروز امیدآفرین است ولی باید در مدیریت جدید استانداری در دولت تدبیر و امید تا چهار سال آینده تحولات بزرگی در منطقه آزاد ماکو صورت بگیرد.
این در شرایطی است که کارشناسان بر لزوم گسترش انواع مراکز خدماتی و تفریحی در منطقه آزاد ماکو تاکید می‌کنند و معتقدند که تامین آرامش روحی و تفریحات سالم برای سرمایه گذاران از ضروریات جذب سرمایه های خارجی در شمال غرب کشور است.
تکریم و فراهم نمودن نیازهای سرمایه گذاران برای جذب سرمایه های بیشتر لازم است و باید در استانداری جدید در دولت تدبیر و امید زمینه انتقال مزیت‌های منطقه آزاد ماکو توسط افراد فعال در حوزه های مختلف اقتصادی فراهم شود و در این راستا سرمایه گذاران منطقه آزاد ماکو بهترین سفیر برای جذب سرمایه گذاران از سراسر دنیا می‌باشند.این در حالی است که زمان بالای صدور پروانه، فقدان حضور بانک‌های خصوصی، عدم اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های گردشگری و تکمیل نبودن زیرساخت‌های بخش توریسم در منطقه آزاد ماکو مشکلات عمده سرمایه گذاران بخش توریسم منطقه آزاد ارس به شمار می‌آیند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که طرح‌های احداث هتل، کمپ ویلایی، تالار و پذیرایی، مجموعه های تفریحی و مجموعه های چندکاربری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو برای توسعه هر چه بیشتر این منطقه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 4 =