نبود زیرساخت در ۵۸ منطقه نمونه گردشگری مصوب آذربایجان غربی

نبود زیرساخت در ۵۸ منطقه نمونه گردشگری مصوب  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور

گروه اقتصادی : زیرساختهای کنونی گردشگری در استان آذربایجان غربی متناسب با ظرفیتهای بیشمار اقتصادی آن نیست و باید توسعه زیرساختهای گردشگری در این استان هر چه سریع تر آغاز شود.
استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران با وجود زیبایی های خدادادی که به منطقه دست نیافتنی و بکر کوهستانی شهرت دارد، دارای ۵۸ منطقه نمونه گردشگری است و در این ۵۸ منطقه هر کدام چندین جاذبه گردشگری مختلف وجود دارد که در نوع بی نظیر هستند و حتی تعدادی از این مناطق بسیار زیبا و نادر هستند که متاسفانه به دلیل عدم معرفی در سطح کشور ناشناخته مانده اند.
آذربایجان غربی به دلیل قدمت تاریخی، برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری و داشتن مردمانی خونگرم و مهمان نواز، جایگاه خاصی در صنعت گردشگری دارد و عامل نجات آذربایجان غربی در شرایط کنونی که وضعیت صنعت و اقتصاد استان مطلوب نیست، جذب گردشگر و سرمایه گذاری در حوزه توریسم است.
از سوی دیگر وجود ۵۸ منطقه نمونه گردشگری مصوب، استان آذربایجان غربی را در جایگاه پنجم کشوری به واسطه وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی قرار داده است و این استان با برخورداری از جاذبه های متعدد و متنوع طبیعی و فرهنگی و تاریخی و با بیش از ۱۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده از غنی ترین اقلیم های گردشگری کشور محسوب می شود. یکی از مهمترین مشکلات این مناطق نمونه گردشگری در سطح استان و کشوری ناشناخته بودن است که متاسفانه حتی مردم خود استان از وجود این مناطق اطلاع کافی ندارد به دلیل اینکه زیرساختهای لازم جهت جضور مردم در این مناطق به خوبی فراهم نشده است. مشکل بعدی این مناطق نمونه گردشگری این است که اگر این مناطق به عنوان سمبل گردشگری استان هستند متاسفانه کمترین حجم سرمایه گذاری لازم جهت تامین زیرساختهای این مناطق صورت گرفته است.
نبود زیرساختهای لازم از جمله امکانات رفاهی، رستوران، جاده، آب، برق و…همه باعث شده این مناطق نمونه گردشگری فقط به خاطر زیبایی های خود نمونه باشند وگرنه هیچ عامل انسانی باعث نمونه شدن این مناطق نشده است.
مشکل بعدی در حوزه این ۵۸ منطقه نمونه گردشگری نبود سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی است که متاسفانه به دلایل مختلف هنوز سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان شکل نگرفته و این مناطق همچنان از نبود امکانات لازم در حوزه گردشگری رنج می برند.
همین عوامل باعث شده استان آذربایجان غربی با وجود این ۵۸ منطقه نمونه گردشگری و صدها اثر طبیعی دیگر هنوز به خوبی برای گردشگران معرفی نشده است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اولویت گردشگری استان آذربایجان غربی به طور قطع معرفی و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان است و در حال حاضر تلاشهای خوبی جهت این مهم در استان باید انجام شود.
زیرساخت های خوبی در استان وجود دارد اما تعداد مراکز اقامتی محدود است از این رو باید تعداد هتل آپارتمان های استان را افزایش داد و ستاد تسهیلات سفرها نیز بدون وقفه برنامه های خود را دنبال کند.
این در حالی است که راه اندازی مراکز اقامتی از سوی آموزش و پرورش، تشکیل ستاد منطقه ای، تهیه و تدوین برنامه در خصوص مناطق گردشگری، تشکیل کمیته طبیعت گردی، راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی، مشارکت هلال احمر و شهرداری، چاپ پوستر و کتابچه های راهنما، توجه به اکوتوریسم منطقه ای و برگزاری تورهای داخل استانی از جمله برنامه های ستاد تسهیلات سفر برای سفرهای مسافران بسیار تاثیر گذار است.
بدون شک سرمایه گذاری دغدغه همه مسئولان میراث فرهنگی استان است که طی سالهای اخیر در استان رشد خوبی داشته و هم اکنون طرحهای خوبی در استان در حال اجرایی شدن است.
این در حالی است که توسعه گردشگری استان آذربایجان غربی نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها، امکانات تفریحی و رفاهی دارد که خوشبختانه با ورود سرمایه‌گذاران در این بخش‌ها به ‌زودی شاهد رونق گردشگری در استان خواهیم بود.
اگر زیرساختهای استان تکمیل شود زمینه برای حضور فعال تر بخش خصوصی در استان فراهم می شود و همچنین در بین مناطق نمونه گردشگری استان آذربایجان غربی وجود امامزاده ها نیز پر رنگ است و باید در نظر داشت توسعه تورسیم مذهبی یکی از مهمترین اولولیتهای استان است و می تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری استان داشته باشد.
از دیگر نیازهای استان در بخش گردشگری بحث امکانات گردشگری نظیر هتل و رستوران های سنتی است که این مهم نیز در استان طی سال جاری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به نظر می رسد در کنار میراث فرهنگی استان دیگر دستگاه های اجرایی باید برای توسعه گردشگری استان نظیر تخصیص اعتبارات لازم توجه ویژه داشته باشند.
توسعه راه های استان باید در راستای اهداف گردشگری استان توسعه پیدا کند و در این بین مناطق گردشگری در روستاها از این حیث بیشتر نیازمند توجه در حوزه راه هستند. هرچند مسئولان میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی اقدامات متعددی برای توسعه زیرساختهای گردشگری در استان و تحول در بخش گردشگری و همچنین جذب سرمایه گذاری انجام داده اند، ولی گردشگری استان چنان ظرفیت دارد که می تواند باعث تحول و اشتغال در بیشتر استان شود.معرفی شدن استان در سطح ملی، ایجاد راهنمای گردشگری، حضور استان در نمایشگاه های خارجی و ملی میراث فرهنگی، استفاده از مرز بازرگان برای جذب گردشگر خارجی، ارائه تسهیلات و معافیتهای ویژه به سرمایه گذاران حوزه گردشگری استان و …می تواند راهکارهای خوبی برای توسعه گردشگری باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


4 + شش =