تورمی نظیر تب یا رکودی به مثابه مرگ

تورمی نظیر تب یا رکودی به مثابه مرگ

گروه اقتصادی:یک کارشناس حوزه کار گفت: ازآنجا که سیاست های انقباضی با هدف کنترل تورم جواب نمی دهد، تورم نظیر تب است اما رکود به مثابه مرگ اقتصاد است لذا اگر بخواهیم با برخی از سیاست ها فقط تورم را مهار کنیم بی شک در بخش دیگر، به ادامه رکود دامن خواهیم زد.
علیرضا حیدری ، با بیان آنکه سیاست های انقباضی قدرت خرید مردم را مهار می کند و وقتی تقاضایی نباشد عرضه هم با مشکل مواجه می شود، افزود: از آنجا که بازار ایران به طور عام داخلی و صادرات کالا بسیار محدود است، وقتی تقاضایی نباشد عرضه باید برای چه کسی صورت بگیرد؟
این کارشناس حوزه کار ادامه داد: وقتی که تقاضا را کنترل کنیم قدرت خرید کارمندان و کارگران را مهار کرده ایم بنابراین قدرت خرید دو گروه یادشده بیش از ۱۰درصد طی دو سال گذشته کاهش یافته است.
وی در تشریح نرخ تورم گفت: سال ۹۲ نرخ تورم حدود ۳۴٫۷درصد بود اما اضافه دستمزدی که برای سال ۹۳ تعیین شد برای کارمندان ۲۰درصد و برای کارگران ۲۵درصد بود که می_توان گفت بیش از ۱۰درصد از قدرت خرید هر دو گروه کاسته شد.
تفاوت نرخ تورم و قدرت خرید کارگران و کارمندان فاصله بیش از ۱۰درصدی داشت. حیدری با اشاره به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، گفت: سالانه یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده اضافه شد که این رشد بر افزایش درآمدهای مالیاتی تاثیر داشت تا بتوانند کسری خزانه را جبران کنند و به این ترتیب باز هم تقاضا کمتر شد.
وی معتقد است: تقاضا طی دو سال گذشته کاهش یافته و عرضه متناسب با تقاضا نیست و مازاد عرضه بوجود آمده که این افزایش تعادل قیمتی و شتاب رشد قیمتی را بر هم زد.
وی درباره شرایط بازار مسکن نیز گفت: در چنین شرایطی تعدادی از بنگاهها که نمی توانند تولید کنند(نظیر مسکن)،در نهایت ناچارند عوامل تولید را کاهش دهند.
در نتیجه سرمایه گذاری کاهش و توسعه بنگاهها اتفاق نمی افتد، اشتغال ایجاد نمی شود و حتی اشتغال کاهش هم می یابد زیرا در بازار بسته زندگی می کنیم و صادرات نقش مهمی در اقتصاد ندارد بنابراین با مازاد کالا در بازارهای داخلی مواجه خواهیم شد، همانطور که اکنون در انبارها با خودروهای اضافی که فروش نمی_روندمواجه هستیم و این نشان از آن دارد که موتور اقتصاد خوابیده است.
وی درباره نامه چهار وزیر مبنی بر وجود برخی از مشکلات اقتصادی، بیان داشت: این نامه از سر دلسوزی بوده اما فقط به بیان مشکلات اکتفا کرده و راه حلی برای برون رفت از رکود ارائه نداده است.وی گفت: در صورتی که قیمت ها کنترل می شد اما صادرات وجود می داشت رونق رخ می داد اما وقتی تولید انجام شود اما بازار خارجی در اختیار نداشته باشیم تبعات سیاست های انقباضی به نفع ما نخواهد بود.
وی تصریح کرد: کاهش نرخ تورم را باید دید با چه بهایی انجام می دهیم، تبعات مهار تورم قابل پیش بینی بود.وی گفت: وقتی که کارشناسان اقتصادی در سطوح پایین بتوانند شرایط را پیش بینی کنند آنها که در بدنه دولت قرار دارند، می توانستند شرایط امروز اقتصاد ایران را براحتی پیش بینی نمایند.
به گفته حیدری، برخی بر این باورند که کنترل تورم مقدمه خروج از رکود است اما من بر این اعتقادم که نه تنها مهار تورم مقدمه خروج از رکود است بلکه ثبات اقتصادی نیز مقدمه خروج از رکود است.
وی با اشاره به تجربه دیگر کشوها گفت: در بسیاری از کشورها برای مهار تورم ثبات اقتصادی هم حاصل شد تا توانستند خروج از رکود را تسهیل کنند.
وی تاکید کرد: سرمایه گذار به دنبال تثبیت شرایط اقتصادی است تا بتواند سرمایه خود را در منطقه ای امن پرواز دهد.
این کارشناس حوزه کار گفت: رشد اقتصادی در بلندمدت منجر به توسعه می شود اما این رشد در بلندمدت بدون توسعه، پایدار نمی ماند، وقتی به دنبال رشد پایدار باشیم به طور یقین به توسعه نیز خواهیم رسید.
وی درباره رشد حاصل از درآمدهای نفتی گفت: درآمدهای نفتی به تنهایی نمی تواند رشد اقتصادی را منجر شود، درآمدهای نفتی باید به کمک تولید بیاید تا رشد پایدار تحقق یابد.حیدری گفت: در اقتصادهای بزرگ نقش درآمدهای نفتی کمرنگ است زیرا اقتصاد هرچه بزرگتر باشد درآمدهای حاصل از فروش نفت می تواند خود را در تولید سایر بخش ها نشان دهد، اقتصاد پویا درآمدهای نفتی خود را به سمت توسعه سایر بخش ها که بتوانند تولید و اشتغال ایجاد کنند، سوق می دهد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = نُه