ناهمواری‌ها و پستی و بلندی زیر پای شهروندان ارومیه

ناهمواری‌ها و پستی و بلندی زیر پای شهروندان ارومیه

گروه اجتماعی: وقتی که سن و سالش کم است و به مدرسه می‌رود، والدینش می‌گویند مواظب خودت باش و از حتما از پیاده رو برو. وقتی هم که پا به سن می‌گذارد شرط عقل و احتیاط حکم می‌کند که برای ایمنی بیشتر از پیاده رو رفت و آمد کند. آری شرایط فطری و عقلی اکثر ما انسان‌ها را محتاط به رعایت موارد ایمنی می‌کند.
پیاده رو، محلی عمومی که اکثر ما آدم‌ها برای در امان ماندن از حوادث و اتفاقات ناخواسته مثل تصادف با وسایل نقلیه به آن‌ها پناه می‌بریم. در شرایط و زمانی که انگار ماشین‌ها برای سبقت گرفتن از همدیگر و حتی عابران پیاده با یکدیگر کورس گذاشته‌اند، برای حفظ جان و در امان ماندن از شر حوادث ناگوار، عابران پیاده چاره‌ای جز پناه بردن به پیاده روها ندارند.
پیاده رو، محلی که اهمیت و ضروریت آن برای همه کس مهم است. از مسئولین گرفته تا کسبه و مردم عادی که روز و شب در حال رفت و آمد هستند. در چند سال اخیر مسئولین شهری در امر بازسازی پیاده روها خیلی تلاش کردند و به بعضی از پیاده رو های خیابان‌های شهر سروسامان دادند.
اما با این وجود هستند پیاده روهایی که خودشان امنیت و ایمنی عابران را به خطر می‌اندازند و مایه دردسر هستند. وقتی می‌خواهی صبح زود چند قدمی از خانه تا محل کار پیاده>روی کنی، چاله‌ها و وضعیت بد پیاده روها را می‌بینی برای فرار از زمین خوردن یا پا پیچ خوردن، خود به خود و به ناچار می‌روی به سمت کنار خیابان. اما وقتی صدای سرعت زیاد و بوق وحشتناک وسایل نقلیه را می‌شنوی به ناچار از پیاده روی هم منصرف می‌شوی.همیشه رانندگان از آسفالت خیابان‌ها ایراد می‌گیرند و می‌گویند با این وضع اقتصادی و گرانی آسفالت خراب صدمات جدی به خودرو و قطعات آن وارد می‌کند.اما حال ماجرا فرق می‌کند. آنجا آسفالت بد ماشین را خراب می‌کند اما اینجا پیاده رو ناهموار پای کودک را زخم می‌کند و به گریه می اندازدش و یا پیر مردی و پیرزنی را به زمین می‌اندازد.
آنجا حرف بر سر آهن بود و مال. اینجا حرف بر سر جان است و دل.
با یکی از مغازه داران که در نزدیکی همین پیاده رو های مذکور مشغول کاسبی است هم صحبت شدم. گلایه‌اش از این بود مسئولان امر برای گرفتم مالیات آسفالت و فضاهای شهری خیلی جد و محکم عمل می‌کنند اما برای باز سازی اصلا عجله‌ای ندارند و بس نشسته‌اند.
به گزارش اروم نیوز گفته ایشان، روزی اداره‌ای به بهانه توسعه زیر ساخت و امکانات پیاده رو را تخریب می‌کند، یک روز دیگر اداره دیگری. البته اهمیت و مزیت توسعه زیر ساخت>ها و امکانات بر کسی پوشیده نیست، اما چه اشکالی دارد بعد از اتمام کارها در اسرع وقت پیاده روها بازسازی شوند تا خدای نکرده موجب آزار و اذیت شهروندان نشوند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت + = 15