میانگین سنی بازیکنان پلتفرم رایانه افزایش پیدا کرده است

میانگین سنی بازیکنان پلتفرم رایانه افزایش پیدا کرده است

گروه فرهنگی:بررسی میانگین سنی بازیکنان رایانه‌ای اخیرا نشان از افزایش ایـن شاخـص در بین بازیـکنان ایـرانی دارد تـا جـایی که ایـن عـدد از ۱۸ سـال در سـال۹۴ بـه ۲۴ سـال در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا است.
در ادامه سلسله گزارش‌های استخراج شده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۰، معاونت پژوهش این بنیاد گزارشی از شاخص‌ترین اطلاعات در خصوص استفاده از پلتفرم رایانه در میان بازیکنان ایرانی را منتشر کرده است.
براساس این گزارش، بررسی سهم بازیکنان در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ نشان از کاهش این بازیکنان در پلتفرم رایانه دارد، تا جایی که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۹ درصد از بازیکنان که شامل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، اعلام کرده‌اند که از این پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند، که این عدد پایین‌ترین نسبت را در ۶سال گذشته نشان می‌دهد.در این گزارش که با عنوان »نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم رایانه« منتشر شده، اطلاعات نسبتاً جامعی از الگوی مصرف بازی‌ها، ترجیحات بازیکنان و میزان هزینه‌کرد در پلتفرم رایانه ارائه شده است. این گزارش نشان می‌دهد نرخ رشد مرکب سالانه تعداد بازیکنان رایانه‌ای در ایران بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ برابر با ۱۶/۵درصد بوده است.
در این گزارش ۳ دسته از بازیکنان شناسایی شده‌اند که شامل بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقه‌مند و بازیکنان حرفه‌ای بوده‌اند. در بین بازیکنان رایانه‌ای، مصمم‌ها بیشترین نسبت را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۸ درصد از آنها را بازیکنان حرفه‌ای تشکیل می‌دهند، به این معنا که غالباً بازیکنان حرفه‌ای از بازیکن موبایلی بودن فاصله می‌گیرند و از سایر ابزارها برای بازی کردن استفاده می‌کنند.
مقایسه ترکیب سنی بازیکنان رایانه‌ای و کل بازیکنان در ایران نیز نشان می‌دهد که نسبت بازیکنان رایانه‌ای در گروه‌های سنی نوجوان و جوان بیش از نسبت این گروه‌های سنی در مجموع بازیکنان ایرانی است.
یکی از دلایل این موضوع به ویژه در گروه کودک و خردسال محدودیت این گروه در دسترسی به رایانه و اقبال بیشتر از موبایل است.بررسی میانگین سنی بازیکنان رایانه‌ای در سال‌های اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانی دارد تا جایی که این عدد از ۱۸ سال در سال ۱۳۹۴ به ۲۴ سال براساس نتایج آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.علاوه بر این، بالاتر رفتن این عدد می‌تواند نشان از استقبال از بازی‌ها به عنوان یک سرگرمی در بین گروه‌های سنی بالاتر باشد.همچنین بررسی میانگین سنی بازیکنان رایانه‌ای بر حسب مناطق سکونت نشان می‌دهد که در مناطق مرکزنشین، بازی‌های رایانه‌ای توانسته گروه‌های سنی بالاتر را درگیر نماید، درحالی که در سایر مناطق شهری میانگین سنی برابر با ۲۲سال است و نشان از استقبال گروه‌های سنی پایین‌تر از این بازی‌ها دارد.
از سوی دیگر بررسی میانگین سنی بازیکنان رایانه‌ای در دسته‌های بازیکنان نشان می‌دهد که در بین بازیکنان حرفه‌ای میانگین سنی پایین‌تر است و در بین بازیکنان علاقه‌مند شاهد میانگین سنی بالاتری هستیم که نشان از درگیری بیشتر گروه‌های سنی بالاتر به ویژه گروه‌های سنی جوان با بازی‌های رایانه‌ای دارد.بررسی توزیع بازیکنان رایانه‌ای بر اساس محل سکونت نیز نشان می‌دهد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.
البته باید توجه داشت یکی از دلایل این موضوع، فراوانی بیشتر افراد مرکزنشین از سایرگروه‌ها بوده است، پس از این گروه، بازیکنان شهرهای دیگر جز مرکز در مرتبه دوم قرار دارند.بررسی درصد نفوذ رایانه در بازیکنان به تفکیک استان‌ها نیز نشان می‌دهد کمترین نسبت بازیکنان رایانه‌ای در بین بازیکنان به ترتیب مربوط به استان‌های کرمان و گیلان بوده است.
همچنین در بین بازیکنان استان‌های یزد، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه نسبت بازیکنان رایانه‌ای بیش از سایر استان‌ها بوده است.
بر اساس این گزارش بازیکنان رایانه‌ای به طور میانگین ۱۶۲ دقیقه در روز بازی می‌کنند و در این بین به طور میانگین ۵۶دقیقه در روز تنها با پلتفرم رایانه بازی می‌کنند.توزیع جنسیت در بازیکنان پلتفرم رایانه در ایران نیز حکایت از آن دارد که در بین بازیکنان رایانه‌ای مردان ۷۹ درصد و زنان ۲۱ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، در این بین باید توجه داشت که به طور کلی جمعیت مردان بازیکن بیش از زنان است، بر همین مبنا در بین بازیکنان رایانه‌ای درصد مردان بیش از زنان بوده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر،این گزارش همچنین شامل آمارهایی در خصوص میانگین زمان روزانه بازی در بازیکنان رایانه‌ای برحسب دقیقه، متوسط زمان بازی روزانه بازی با رایانه برحسب دقیقه و به تفکیک نوع بازیکنان، نسبت بازیکنان برخط، وضعیت ابزارها و پلتفرم‌های بازی رایانه‌ای در ایران، بررسی شاخص تمایل به تماشای بازی دیگران، بررسی روش تماشای بازی در بازیکنان رایانه‌ای، بررسی میزان توجه بازیکنان رایانه‌ای به نظام رده‌بندی سنی، شخصیت‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای، سبک‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای، بازی‌های مورد علاقه بازیکنان رایانه‌ای و روش تماشای بازی دیگران در بازیکنان رایانه‌ای است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 13