موسیقی یک فیلم خوب چه ویژگی‌هایی دارد

موسیقی یک فیلم خوب چه ویژگی‌هایی دارد

گروه فرهنگی:یک کارشناس موسیقی گفت: در فیلم‌ها آهنگساز استفاده‌ فوق العاده‌ای از سکوت در آهنگسازی‌اش می‌کند که بسیار تاثیر گذار است. مسعود حسینی کارشناس موسیقی گفت: برای ساخت موسیقی فیلم قطعا ملیتی که داستان در آن اتفاق افتاده، شخصیتی که آن داستان را دارد رقم می‌زند، سن و جنسیت شخصیت فیلم و… تماما بر روی رنگ آمیزی موسیقی فیلم تاثیر گذار است.
به گفته حسینی، از بحث‌های مهم در موسیقی فیلم این است که یک موسیقی فیلم خوب چه نوع موسیقی است و چه ویژگی‌هایی دارد، باید گفت موسیقی که همکاری کامل داشته باشد و از تصویری که ببینده در حال تماشای آن است بیرون نزد، همچنین حضورش همیشه به اندازه باشد به این معنا جایی که باید کمرنگ‌تر یا پررنگ‌تر باشد همان گونه عمل کند و به نوعی قرار گرفتن ساز‌ها در کنار هم و نوع ملودی که ساخته شده است می‌باشد.
حسینی گفت: اینکه می‌گویند بهترین موسیقی فیلم همان است که شنیده نشود گزاره‌ی درستی نیست چرا که سکانس‌های معروفی در فیلم وجود دارد که ببینده دوست دارد موسیقی را آنجا بشنود و کاملا موسیقی آن جا کوبنده باشد، هنگامی که موسیقی در مرحله‌ای از فیلم درست انجام شود و و موسیقی همراه فیلم جلو برود می‌توان گفت آن موسیقی یک موسیقی فیلم خوب است.
او می‌گوید: آهنگ تعریف شده از ساخت یک موسیقی و در کنار هم قرار گرفتن نت‌های موسیقی و سکوت‌ها است، به این معنا که در یک آهنگ ما در قسمتی ملودی و در بخشی سکوت را داریم اگر این سکوت‌ها نباشد و در جای اصلی خود سکوت انجام نشود در بسیاری از موارد موسیقی فیلم معنی پیدا نمی‌کند.
وی افزود: فیلم آنچه در زیر پنهان است فیلمی ست که تمام ویژگی‌هایی که باید یک موسیقی فیلم داشته باشد را دارا است، آهنگساز استفاده‌ی فوق العاده‌ای از سکوت در آهنگسازی اش می‌کند و بسیار تاثیر گذار است، همچنین در کنار ملودی و نت‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بگذارد و این خلاقیت یک آهنگساز را می‌رساند.
این کارشناس موسیقی گفت: آهنگساز مورد نظر آلن سیلوستری است که به صورت تیمی خیلی با رابرت زمکیس کارگردان کار کرده است و سال هاست به صورت حرفه‌ای با هم در حال فعالیت هستند.
حسینی گفت: بازیگران اصلی فیلم آنچه در زیر پنهان است هریسون فورد و میشل فایفر هستند، این فیلم در دسته ژانر وحشت و شاید شاخه ماورالطبیعه قرار می‌گیرد، در واقع بخشی هم شاخه جنایی در این فیلم است که آهنگساز به خوبی توانسته این فضا را بسازد و ملودی و ارکستر بسیار زیبایی را برای این کار تنظیم کند.
حسینی گفت: کسانی که در حوزه موسیقی فیلم در هالیوود کار می‌کنند تعدادشان در دنیا محدود است البته آهنگسازان بسیار خوبی داریم، اما کسانی که فیلم‌های مطرح و بزرگ را کار می‌کنند شاید نسبتا تعدادشان با این جمعیت کم است و بسیار خلاق و قوی در بخش موسیقی فیلم هستند.
او می‌گوید: آلن سیلوستری آهنگساز بسیار قابلی است و از آهنگسازی که برای فیلم‌های بسیار معروفی که انجام داده است می‌توان به فیلم فورست گامپ اشاره کرد که تیتراژ فوق العادی دارد در و شروع مشخص می‌شود که چه آهنگ زیبایی را کار کرده است.
حسینی گفت: در فیلم آنچه در زیر پنهان است آلن سیلوستری کاملا خط ژانر وحشت و فضای ماورالطبیعه را دنبال کرده است، هنگامی که مخاطب به بن مایه‌ی موسیقی آلن سیلوستری گوش می‌دهد متوجه عمق بسیار آن خواهد شد و او را یاد قعر اقیانوس می‌اندازد، همچنین مخاطب با گوش دادن به موسیقی این فیلم وارد فضای مبهم و ناشناخته‌ای می‌شود که اگر این موسیقی را حتی تنها گوش دهد حس راز آلود را به او می‌دهد و تماما این‌ها را در هم تنیده و یک ارکستر بسیار با صدای مطبوعی را به وجود آورده است.
به گفته این کارشناس موسیقی، یکی از نکات اصلی این آهنگ این است که اگر آن را جدا گوش کنیم به خوبی متوجه می‌شویم که تا چه اندازه‌ای مفهوم ماورالطبیعه و راز آلود و شاید جنایی می‌تواند در یک فیلم حس شود که بخشی از آن در داستان وجود دارد و برای انتقال این احساس از ارکستر بزرگ استفاده شده است.
حسینی گفت: بخشی که میخواهیم درباره‌ی آن صحبت کنیم سکانسی است که فردی که می‌خواسته توسط قاتل قربانی شود فرصتی پیدا می‌کند تا از دست قاتل فرار کند و زمانی که قاتل را در لحظه‌ای بیهوش می‌کند و بیننده کاملا میداند، چون قاتل نمرده امکان به هوش آمدنش وجود دارد باعث شده تا این سکانس اضطراب بسیار بالایی را به مخاطب منتقل کند. همچنین برای اینکه شخص قربانی در تایمی که از آنجا دور می‌شود و مضاف بر اینکه از نظر فیزیکی و قدرت نمی‌تواند حریف قاتل شود اضطراب زیادی را به وجود آورده و مخاطب هر لحظه نگران است قاتل به هوش بیاید و او را بگیرد.
حسینی گفت: با ویژگی و تعریف‌هایی که برای موسیقی فیلم داده شد شاید این تصور به وجود بیاید که آهنگساز باید برای ایجاد حس ترس و وحشت و انتقال آن به مخاطب در سکانس‌های مهم یک فیلم باید میزان دلهره در موسیقی بالا ببرد تا در انتقال نگرانی و ترس موفق‌تر باشد، اما آلن سیلوستری در این فیلم با استفاده از خلاقیتی که به کار گرفته و با به کار گیری از سکوت موفق عمل کرده است.این کارشناس موسیقی گفت: در جریان فیلم دقایقی را می‌بینیم که که قربانی می‌خواهد آرام آرام از لوکیشن مورد نظر فرار کند و دور شود و کاملا سکوت حاکم است و مخاطب فقط صدای صحنه مثل صدای پا، صدای باد، خوردن دست به وسیله را می‌شنود که اصطلاحا به آن آمبیانس می‌گویند.
حسینی گفت: در این مرحله فقط موسیقی زمینه را می‌توان شنید و سکوت کامل جریان دارد که نقش قربانی با بازی درخشان میشل فایفر در هم تنیده شده و سکانس دلهره آوری را به وجود می‌آورد، این سکوت دقایقی ادامه دارد تا لحظه‌ای که قاتل به هوش می‌آید و قربانی را دنبال می‌کند.
وی افزود: موسیقی فیلم مورد نظر، موسیقی کوبنده و ارکسترال است که در ارکسترال انواع ویولن وجود دارد و اصطلاحا یک ارکستر استرینگ را به وجود می‌آورند و از ساز‌های مختلف ویولن استفاده می‌شود، همین طور ساز‌های بادی مثل هورن که یک ساز آمریکایی است کاربرد دارد، این‌ها ساز‌هایی هستند که برای کوبنده شدن این سکانس استفاده می‌شود و سکانس بسیار درخشانی را به وجود می‌آورد.
حسینی گفت: هم رده با موضوع ماورالطبیعه در کشورمان سال‌های پیش فیلمی به نام اثیری ساخته شده که در این فیلم سعی بر حفظ مفهوم ماورالطبیعه شده است، می‌توان این برداشت را داشت که اثیری فیلمی متاثر از آنچه در زیر پنهان است می‌باشد، آهنگساز این فیلم کارن همایون فر است که فکر میکنم آهنگسازی این فیلم نیز بی الهام از آهنگسازی آلن سیلوستری نبوده است.
او می‌گوید: ارتباط نزدیک این دو فیلم در بخش داستان و موسیقی از نظرم قابل قبول نیست و باید تا جایی که امکانش وجود دارد با خلاقیت فعالیت کرد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هنر خلاقیت و خلق اثر است که کار پیچیده و سختی محسوب می‌شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،حسینی گفت: کار حرفه‌ای این گونه است که باید در چنین شرایطی توضیح داده میشد که فیلم اثیری بر این اساس و با تصمیم بازسازی مجدد فیلم آنچه در زیر پنهان است ساخته شده است، البته این نکته هم بی تاثیر نیست که مخاطب در آن زمان مثل حال حاضر پیگیری نمی‌کرد که داستان‌ها چطور و از روی چه چیزی ساخته می‌شود
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۸:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 49